۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
تولید ۲۹۰ هزار تن گردوی خشک پاسخگوی نیاز داخلی است|صادرات ۹.۴ میلیون دلاری بادام
مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری وزارت جهاد عنوان کرد

تولید ۲۹۰ هزار تن گردوی خشک پاسخگوی نیاز داخلی است|صادرات ۹.۴ میلیون دلاری بادام

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: با تولید سالانه بیش از ۲۹۰ هزار تن گردو با پوست خشک در کشور، نیازی به واردات این میوه نداریم.

به گزارش بازار، داریوش سالم‌پور افزود: این میزان تولید از سطح ۱۶۵ هزار هکتار باغات گردوی کشور بدست می‌آید.

وی اظهار داشت: ایران در تولید انواع میوه‌ها، خودکفا است و علاوه بر تامین نیاز داخلی مصرف تازه‌خوری، تامین مواد اولیه صنایع غذایی و تکمیلی، مازاد بر نیاز هم به کشورهای هدف صادر و مقادیر متنابهی ارز وارد کشور می‌کند و تنها چهار میوه گرمسیری آناناس، نارگیل، انبه و موز به صورت تهاتر با میوه‌های تولید داخل مانند سیب، مرکبات، کیوی و خشکبار به طور رسمی وارد کشور می‌شود.

سالم‌پور تصریح کرد: اگر در بازار، محصولات وارداتی دیگری از جمله گردو دیده می‌شود از مبادی غیررسمی وارد کشور شده‌اند.

وی متوسط عملکرد گردو خشک در باغات ایران را دو تن در هکتار عنوان و تصریح کرد: اکثر باغات گردو از ارقام بومی و محلی هستند که در سال‌های گذشته با برنامه‌ریزی‌های معاونت امور باغبانی طی برنامه ششم توسعه، عملیات اصلاح، احیا و سرشاخه‌کاری درختان گردو با استفاده از ارقام امیدبخش، جدید و به روز دنیا که مقاوم به شرایط محیطی و پربازده هستند از جمله ارقام دیربرگ‌ده برای مناطق معتدل و سردسیر معرفی و کاشت شده‌اند.

سالم‌پور درباره صادرات گردو خاطرنشان کرد: در شش ماهه نخست امسال ۱۸۷ تن گردو به ارزش یک میلیون و ۲۵۰ هزار دلار از کشور صادر شده است.

وی درباره تولید بادام نیز گفت: سالانه نزدیک به ۱۴۰ هزار تن بادام خشک در سطح ۱۴۷ هزار هکتار سطح کل باغات بادام کشور تولید می‌شود.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که در شش ماهه نخست امسال ۱۱۳۰ تن بادام از کشور صادر شده است، اذعان داشت: ارزش این میزان صادرات بادام در مدت یاد شده ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار بوده است.

وی افزود: برخی میوه‌ها که خاصیت ذخیره‌سازی و انبارداری بیشتری دارند از قبیل خشکبار، از این رو هزینه‌های انبارداری و نگهداری در سردخانه روی قیمت آنها تاثیر می‌گذارد.

سالم‌پور گفت: سایر هزینه‌های تولید همچون هزینه‌های داشت، کود، سم، فرآوری، بسته‌بندی، هزینه‌های کارگری، برداشت و حمل و نقل نیز بر قیمت نهایی خشکبار تاثیرگذار است.

کد خبر: ۲۵۶٬۲۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha