۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳
پیشنهاد ایجاد منطقه اقتصادی مشترک ایران و ترکمنستان
وزیر خارجه امور ترکمنستان مطرح کرد

پیشنهاد ایجاد منطقه اقتصادی مشترک ایران و ترکمنستان

معاون رییس کابینه وزرا و وزیر خارجه امور ترکمنستان با بیان اینکه یکی از اولویت‌های ما ارتقای همکاری عشق آباد و تهران است، پیشنهاد داد در سرخس و اینچه‌برون منطقه اقتصادی مشترک دو کشور ایجاد شود.

به گزارش بازار، رشید مردوف، در مراسم افتتاحیه همایش اقتصادی تجاری و بازرگانان در عشق آباد ترکمنستان با بیان اینکه تبادل نظر برای توسعه مبادلات تجاری، جستجو برای مسیرهای جدید همکاری و بکارگیری ظرفیت های موجود سه هدف برگزاری نشست مشترک اقتصادی با ایران است، اظهار کرد: ترکمنستان دارای اقتصاد فعال، ذخائر طبیعی و... است و ما فرصتهای زیادی را برای سرمایه‌گذاران ایرانی فراهم می کنیم.

مرادف افزود: یکی از اولویت‌های ما ارتقای همکاری ترکمنستان و ایران است. در بخش تجارت، روابط تجاری ایران رشد مستمری داشته و در حوزه‌های نفت، گاز و سایر بخش‌ها سهم عظیمی در این مراودات دارد.

وی با تاکید بر اینکه افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در حال پیگیری است، گفت: به ایران پیشنهاد می دهیم در منطقه سرخس و اینچه برون ایجاد منطقه اقتصادی مشترک را بررسی کند.

معاون رییس کابینه وزرا و وزیر خارجه امور ترکمنستان با یادآوری اینکه در دوره‌های قبلی صادرات گاز به ایران تجارب خوبی کسب کرده ایم، اضافه کرد: این تجربه‌ها مبنای مناسبی برای صادرات گاز و افزایش آن است. امروز سوآپ گاز بین دو کشور در حال انجام است و ما به دنبال گسترش بیش از پیش چنین همکاری هایی با ایران هستیم.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکمنستان با بیان اینکه امروز برای افزایش سطح صادرات گاز به ایران با وزیر راه و شهرسازی مذاکره می‌کنیم، گفت: به شرکت‌های ایرانی پیشنهاد می کنیم با توجه به فناوری بالایی که در اختیار دارند با ما همکاری داشته باشند.

مردوف تاکید کرد: ترکمنستان چند میلیارد دلار در توسعه تولید فرآورده های نفتی و گازی هزینه کرده و آماده همکاری با برادران ایرانی در این بخش ها هستیم.

معاون رییس کابینه وزرا و وزیر خارجه امور ترکمنستان همچنین به همکاری‌های ایران و ترکمنستان طی سال های گذشته اشاره و اظهار کرد: از شرکت های ایرانی می خواهیم در بازسازی جاده های موجود و ورود تجهیزات و فناوری‌های جدید به ما کمک کنند.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکمنستان در ادامه با اشاره به احداث شهر جدید آرکادا، بیان کرد: این شهر هوشمند بر اساس سیستم شهرسازی و بالاترین استانداردهای بین‌المللی ساخته شده است. همچنین با توجه به برنامه ساخت فاز ۲ شهر عشق آباد، خوشه های صنعتی آن برای حضور شرکت‌های ایرانی جزو مسائل مهم است.

کد خبر: ۲۵۶٬۱۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha