۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۷
ترکمنستان شریک راهبردی ایران است| ایران مسیری ارزان برای ترانزیت کالا
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه:

ترکمنستان شریک راهبردی ایران است| ایران مسیری ارزان برای ترانزیت کالا

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه اولویت دولت سیزدهم توسعه روابط با کشورهای همسایه است، گفت: ترکمنستان شریک راهبردی ایران در حوزه سیاسی و اقتصادی است.

به گزارش بازار، مهدی صفری امروز (شنبه) در همایش تجاری ایران و ترکمنستان، اظهار داشت: تا سال ۲۰۰۵ میزان تجارت ایران و ترکمنستان به پنج میلیارد دلار رسید که اگر همان روند ادامه می‌یافت، امروز به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسید.

وی افزود: به دلیل مسائلی، روند رشد تجارت ایران و ترکمنستان متوقف شد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ترکمنستان تنها کشوری است که با جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکل و اختلاف مرزی ندارد و این کشور شریک راهبردی ایران در حوزه سیاسی و اقتصادی است.

صفری تاکید کرد: زمانی که دولت سیزدهم بر سرکار آمد، آیت‌الله رییسی رییس‌جمهوری اولویت‌ خود را توسعه روابط با همسایگان قرار داد.

وی ادامه‌داد: نخستین سفر رئیس جمهوری ایران به ترکمنستان انجام شد و پس از آن ارزش تجارت دو کشور با رشد خوبی به ۵۰۰ میلیون دلار رسید.

معاون وزیر خارجه ابراز امیدواری کرد تجارت ایران و ترکمنستان به پنج میلیارد دلار و سپس به ۱۰ میلیارد دلار برسد.

صفری اضافه‌کرد: جمهوری اسلامی ایران در ۱۰ سال گدشته رشد بسیار عالی از جمله در حوزه خدمات فنی و مهندسی داشته و صادرات این بخش ترکیب با فناوری‌های مدرن است، البته ترکمنستان هم رشد خوبی داشته است.

وی اظهار داشت: امروز ایران بر لبه فناوری حرکت می‌کند و به عنوان مثال پروژه‌هایی را در آمریکای لاتین در حال اجرا دارد که بازدهی کاری آن کشور را در کنترل ایستگاه‌ها، مسیرها و فشار گاز ۲۵ درصد افزایش داده و فاز نخست این پروژه ۱۰۰ میلیون دلار و فاز آخر آن ۱.۲ میلیارد دلار است.

معاون وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه ایران امروز می‌تواند به راحتی در بخش پتروشیمی و پالایشگاه لایسنس بدهد، گفت: جمهوری اسلامی ایران در تولید داروهای سرطانی به‌ویژه سرطان خون ید طولایی دارد و در این زمینه در آمریکای لاتین توانستیم شرکت آمریکایی را کنار زده و برنده یک مناقصه شویم.

صفری گفت: از ترکمنستان می خواهیم به شرکت‌های ایرانی در بخش‌های های ساختمان، جاده، پل سازی، انرژی، مخابرات و غیره پروژه بدهد و در قبال آن گاز تهاتر انجام شود؛ در این صورت حجم تجارت دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

وی گفت: ایران مسیری ارزان در کریدور شمال‌- جنوب برای حمل بار و ترانزیت کالا است.

کد خبر: ۲۵۶٬۱۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha