۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۸
ضریب نفوذ بذر گواهی شده در گلستان بالاتر از میانگین کشوری است
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان:

ضریب نفوذ بذر گواهی شده در گلستان بالاتر از میانگین کشوری است

گرگان- مهقانی، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان گفت: ضریب نفوذ بذر گواهی شده در گلستان بالاتر از میانگین کشوری است و کشاورزان فقط از بذرهای گواهی شده برای کشت استفاده کنند.

علی اکبر مهقانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ۳۷۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت در استان وجوددارد که بذر مورد نیاز برای این سطح ۷۴ هزارتن است که از این میران ۳۹ هزارتن توسط جهاد کشاورزی تامین و تولید می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان افزود: این میزان معادل بیش از ۵۰ درصد نیاز بذر استان بوده همچنین گلستان در سنوات گذشته مرجع تامین بذر شش استان دیگر بوده است.

مهقانی با بیان این موضوع که خشکسالی در سال گذشته تقاضا بذر از سوی کشاورز را افزایش داده،‌ یادآورشد: تنش خشکی در سال گذشته باعث کاهش بذور خود مصرفی کشاورزان شده و این امر باعث شده تا در سال جاری درخواست برای بذور گواهی شده افزایش یابد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر که بذور گواهی شده تولید و در اختیار زارعان قرار می گیرد از سوی دیگر تولید بذر برای سال آینده نیز به طور موازی در حال انجام است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان افزود: شرکت های تولیدکننده، بذور مادری را در اختیار کشاورزان تکثیری قرار می دهند تا برای سال آینده در بخش تامین بذور گواهی مشکلی ایجاد نشود و این چرخه تداوم دارد.

به گفته مهقانی، ضریب نفوذ بذر گواهی شده در گلستان را بالاتر از میانگین کشوری است، کشاورزان فقط از بذرهای گواهی شده برای کشت استفاده کنند.

کد خبر: ۲۵۶٬۱۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مسعود ارخی IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      0 0
      ازبازار ازاد بذر تهیه میکنم چون هر وقت به تداره کشاورزی مراجعه کردم بذر‌موجود نبود گودسیاه که اصلا چندین ساله که نتوانستیم بگیریم من هم کشاورزم انشالا امسال علوفه انشالا امسال دلال پول نقد