۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۸
مشکلی در تامین بذر مورد نیاز کشاورزی گلستان نداریم
رییس جهادکشاورزی گلستان:

مشکلی در تامین بذر مورد نیاز کشاورزی گلستان نداریم

گرگان- برزعلی، رییس جهادکشاورزی گلستان با بیان اینکه در تامین بذر محصولات کشاورزی استان مشکلی وجود ندارد، گفت: توصیه می شود کشاورزان استان برای افزایش علملکرد تولید از بذور گواهی شده استفاده کنند.

محمد برزعلی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: کشاورزان نگران تامین بذر مورد نیاز خود نباشند زیرا این نهاده مهم به میزان کافی در استان تولید شده و تاکنون در اختیار زارعان قرار گرفته است.

رییس جهاد کشاورزی گلستان با بیان این نکته که از گذشته تا کنون تولید بذر در این استان به صورت مداوم صورت گرفته، افزود: بخشی از بذر تولید شده در استان به شش استان دیگر ارسال می شود.

وی ادامه داد: با توجه به خشکسالی شدید در سال گذشته به مزارع تولید بذر استان خسارت وارد شد اما این موضوع موجب اختلال در تامین بذر سال زراعت جاری نشده و ما طبق میزان ابلاغی ورزات جهادکشاورزی در انبارهای مراکز تولید بذر، به میزان کافی این نهاده وجود دارد.

به گفته رییس جهاد کشاورزی گلستان،‌ کشاورزان استان برای افزایش عملکرد بهتر است از بذور گواهی شده در مزارع خود برای کشت محصولات کشاورزی استفاده کنند زیرا این بذور از نظر مقاومت در برابر آفات،‌ خشکسالی و افزایش میزان تولید از بذور خود مصرفی عملکرد مناسبتری دارند.

وی با بیان این نکته که بذور گواهی شده مراحل آزمایشگاهی متعددی را در چندین سال می گذارنند، یادآورشد: این بذرها متناسب با شرایط اقلیمی استان و با جوانه زنی بیش از ۹۸ درصد برای کشت به کشاورزان توصیه می شوند.

برزعلی با اشاره به اینکه بذور گواهی شده در مراکز تولید از نظر وزنی و اندازه دسته بندی می شوند، خاطرنشان کرد: تحقیقات مداوم بر روی بذور باعث می شود تا بذور گواهی شده که مقاومت خود را از دست داده اند از چرخه تولید خارج و بذور جدید با شرایط بهتر وارد چرخه تولید شوند.

رییس جهادکشاورزی گلستان در پایان ضمن تاکید بر اینکه کشاورزان استان از بذر گواهی شده متناسب با اقلیم استان استفاده کنند،‌ اظهار کرد: بذور گواهی شده از نظر فنی نسبت به بذور خودمصرفی کشاورزان شرایط بهتری دارد و میزان تولید در واحد سطح آن بیشتر است.

کد خبر: ۲۵۶٬۱۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امیر IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      0 0
      شماهیچوقت‌مشکل‌نداریدنقدمیگیریددوبرابرمامشکل‌داریم
    • مصطفی BR ۰۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
      0 0
      با سلام والا ماکه نه از جهاد خیری میبینیم نه از بذرای جهاد خودشون میارن خودشونم میفروشن به پول بیشتر ما که دفترچه هم داریم هیچ مشکلی هم نداریم یا دولت حساب کتاب نداره یا اینا به دولت یه امار دیگه ای میدن..... لطفا به اینا رسیدگی کنن