۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
دولت دانش بنیان ها را حمایت کند | چالش ها و مشکلات کارفرمایی
رئیس شرکت آفرینش پندار آینده در گفتگو با بازار:

دولت دانش بنیان ها را حمایت کند | چالش ها و مشکلات کارفرمایی

تهران- فعالان شرکت های دانش بنیان معتقد هستند که باید از حمایت های ویژه دولت برخوردار باشند تا بتوانند نقش ویژه تری را در اقتصاد کشورمان ایفا کنند.

مرجان شرف؛ بازارشرکت های دانش بنیان در زمینه ارتقای دانش کشور فعالیت می کنند، وظیفه ای که در هنگام تحریم ارزش بیشتری باید داشته باشد اما فعالان این صنعت در کنار دغدغه های دیگر خود می گویند در این موضوع حمایتی اصلا وجود ندارد.

نقل و انتقال ارز، تسهیل کردن صادرات و واردات و... نیز از مشکلات این کارفرمایان است با مینا مشهدیان رئیس هیئت مدیره شرکت آفرینش پندار آینده با برند آپا که از سال ۹۱ در زمینه ساخت دستگاه های های تک به فعالیت می پردازند گفتگو کردیم:

* چالش های پیش روی شما؟

مهم ترین چالش عدم ثبات اقتصادی در ایران است که نمی توانیم تولید و روند اقتصاد را در کشور پیش بینی کنیم و نمی دانیم که به عنوان نمونه در طی یک سال آینده قیمت تمام شده چقدر خواهد بود؟ ورود کالاها به کشور که بخواهیم به صورت ارزی خریداری کنیم ما را دچار مشکل می کند، بخصوص در زمینه حواله ارز و با توجه به اینکه شرکت دانش بنیان هستیم کماکان مشمول دریافت خدمات ویژه مخصوص این شرکت ها از طرف دولت نشده ایم.

تحریم ها و عدم ثبات اقتصادی کشور ضربه بسیار بزرگی را به صنعت کشور وارد کرده است

* ترکیه با توجه به اینکه دچار تورم است رو به صادرات آورده و این مشکل را به نقطه قوت تولید و اقتصاد خود تبدیل کرده است

زمانی این اتفاق به نفع تولید کننده است که وی در یک بازار آزاد مشغول به فعالیت باشد از آنجایی که برای صادرات هم نیاز به خدمات دولتی برای خروج دستگاه ها هستیم و هیچ حمایتی به شرکتی مانند ما که دانش بنیان هستیم صورت نگرفته پس نمی توان این طرح را برای کشور ما مفید دانست.

* از دستگاه های ساخت شرکت شما در چه صنایعی استفاده می شود؟

تنوع بسیاری دارد تولید انواع پرینت ها و اسکنرهای سه بعدی که در طلا و جواهرسازی، قالب سازی، دندان سازی و قطعات فوق ظریف استفاده می شود. همچنین بخش عمده ای از داخل کشور و بخشی نیز به صورت مستقیم توسط خود شرکت از کشورهای چین، کره، تایوان و ... واردات صورت می گیرد.

دولت دانش بنیان ها را حمایت کند | چالش ها و مشکلات کارفرمایی

* صاردات به چه کشورهایی داشته و در زمینه نقل و انتقال ارز با چه مشکلاتی مواجه شدید؟

کشورهای ترکیه، گرجستان، ارمنستان و افغانستان صادرات داریم که در زمینه تقل و انتقال پول بسیار زیاد به مشکل برخوردیم. بخصوص برای خرید دستگاه ها به صورت ارزی ناچار هستیم تا از شرکت های واسطه به منظور حواله ارز استفاده کنیم.

در زمینه پرینتر سه بعدی اگر کمتر از کشورهای خارجی نباشیم در مراحلی حتی جلوتر هم هستیم

* نوسانات ارز و تحریم چه تاثیری بر روی کار شما می گذارند؟

مستقیما با نرخ دلار در ارتباط هستیم و این نوسان به هر طریقی باشد در قیمت تمام شده و هم مواد اولیه تاثیر می گذارد. تحریم ها و عدم ثبات اقتصادی کشور ضربه بسیار بزرگی را به صنعت کشور وارد کرده و ما هم طبیعتا جزئی از بدنه این صنعت هستیم.

* سطح تکنولوژی دستگاه های داخل با نمونه های خارجی چقدر تفاوت دارد؟ و برترین کشورها در این زمینه کدام هستند؟

در زمینه پرینتر سه بعدی اگر کمتر از کشورهای خارجی نباشیم در مراحلی حتی جلوتر هم هستیم زیرا کیفیت ساخت، رزولویشن و ساخت باید واقعا رقابتی باشد در این زمینه دوشادوش با کشورهای برتر در این زمینه مانند آلمان، تایوان و آمریکا فعالیت می کنیم.

* چقدر به واحد تحقیق و توسعه توجه می کنید؟

اگر دانش بنیان هم نبودیم این واحد فعالیت مهم و مستمری در شرکت داشت زیرا به صورت خودجوش این علاقه میان کارکنان وجود دارد از مدیرعامل تا سایر بخش ها علاقه شخصی به این موضوع دارند و ربطی به اینکه شرکت دانش بنیان هستیم ندارد.برخی از مواد اولیه مورد نیاز خود را مانند پلیمرها یا رزین ها را از شرکت هایی که در زمینه شیمی و پلیمرها فعالیت می کنند خریداری می کنیم.

* چند نفر شاغل مشغول به کار هستند و چه شرایطی نیاز است تا این تعداد را افزایش دهید؟

به صورت ثابت پنج نفر و یک تیم R&A نیز به صورت پاره وقت مشغول به فعالیت هستند و اگر شرایط مهیا باشد چرا نخواهیم کار را توسعه دهیم؟ پتانسیل ساخت محصولات بسیار بهتر و کاربردی تری وجود دارد.

کد خبر: ۲۵۶٬۱۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha