۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
توافق اسلام‌آباد و تهران برای پیشبرد طرح گاز| مذاکرات جدید در هفته‌های آتی
وزیر انرژی پاکستان مطرح کرد

توافق اسلام‌آباد و تهران برای پیشبرد طرح گاز| مذاکرات جدید در هفته‌های آتی

وزیر انرژی پاکستان اعلام کرد که در جریان سفر اخیر خود به ایران، اسلام‌آباد تعهد خود به پروژه مشترک گازی را تجدید کرد و توافق شد که دو کشور مذاکرات جدیدی برای پیشبرد طرح انتقال گاز آغاز نمایند.

به گزارش بازار، محمد علی وزیر انرژی پاکستان که روزهای گذشته برای شرکت در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران به تهران سفر کرده بود با وزیر نیرو و برخی دیگر از مسوولان ایرانی دیدار کرد.

روزنامه پاکستانی نیوز امروز گزارش داد: دو طرف در یک تحول مثبت تصمیم گرفتند تا به طور مشترک یک طرح اجرای توافق را به‌منظور پیشبرد روند اجرای خط لوله گاز ایران-پاکستان (IP) تهیه کنند.

در این گزارش آمده است: در طول گفت‌وگوهای وزیر انرژی پاکستان در تهران، وی تعهد اسلام‌آباد به پروژه مشترک گازی را تجدید کرد و دو کشور توافق کردند تا راهکارهای اجرای پروژه را بررسی نمایند.

محمد علی اظهار داشت که مذاکرات جدید برای پیشبرد خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان ظرف دو تا سه هفته آینده آغاز خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران همچنین آمادگی خود برای افزایش میزان صادرات برق به گوادر و همچنین تامین برق منطقه چمن در ایالت بلوچستان پاکستان را اعلام کرد.

وزیر انرژی پاکستان اظهار داشت که ما دوستان ایرانی را در مورد وضعیت کمبود انرژی خود متقاعد کردیم. طرف ایرانی با دقت به صحبت های ما گوش داد و موافقت کرد که تعاملات فعال بین دو کشور را برای پیشبرد پروژه IP افزایش دهد.

روزنامه نیوز نوشت: با وجود این، ضرب‌الاجل ایران برای پیگیری قضایی این پروژه در صورت عدم تکمیل آن تا سپتامبر (شهریور) ۲۰۲۴ همچنان باقی می‌ماند و این باعث می شود تا زمان زیادی برای کشف راه‌های دوجانبه جهت اجرای پروژه گازی فراهم شود.

در این گزارش آمده است: طرف ایرانی در جریان مذاکرات در تهران بر این عقیده بود که هیچ تحریمی از سوی آمریکا پیش روی طرح گاز وجود نخواهد داشت، زیرا ایران به جمهوری آذربایجان و ترکمنستان گاز صادر کرده که در معرض هیچ تحریمی قرار نگرفته است لذا این وضعیت برای پاکستان نیز سودمند خواهد بود.

وزیر انرژی پاکستان در بحث تامین برق از ایران نیز گفت: پاکستان به برق بیشتری از ایران برای بندر گوادر نیاز دارد البته در مورد تعرفه های برق نیز مذاکره خواهد شد. ‌ پس از نصب شبکه ملی در گوادر، پاکستان می تواند با واردات بیشتر از برق ایران برای مصارف داخلی خود استفاده کند.

پیش تر منابع آگاه در وزارت انرژی و نفت پاکستان مدعی ارائه گزینه جدید این کشور برای پیشبرد طرح مشترک گازی با ایران شدند که طی آن پاکستان گاز ایران را از یک طرف ثالث خریداری خواهد کرد و گفتند که مسئولان پاکستانی در تکاپوی جلب اعتماد تهران هستند.

براساس این گزارش، هفته گذشته همزمان با برگزاری نمایشگاه و جشنواره صنعت برق ایران در تهران، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران با وزیر انرژی پاکستان دیدار و گفت‌ وگو کرد.

در این دیدار ظرفیت‌های همکاری مشترک دو کشور در زمینه انرژی به ویژه انرژی برق مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر نیرو گفت: ایران آمادگی دارد با سرمایه‌گذاری نسبت به توسعه خطوط خود برای تبادل برق با پاکستان اقدام کند.

کد خبر: ۲۵۶٬۰۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha