۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۵
توافق ایران و ترکمنستان برای افزایش روابط اقتصادی| تهاتر خدمات فنی‌ مهندسی با واردات گاز
وزیر را و شهرسازی خبر داد

توافق ایران و ترکمنستان برای افزایش روابط اقتصادی| تهاتر خدمات فنی‌ مهندسی با واردات گاز

وزیر راه و شهرسازی با تشریح جرییات موارد مطرح شده در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان گفت: توافقات خوبی بین دو کشور برای افزایش روابط اقتصادی مشترک انجام شده است.

به گزارش بازار، مهرداد بذرپاش روز جمعه پس از برگزاری افتتاحیه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان اظهار کرد: در این جلسه گزارشی از اقدامات و تصمیمات اجلاس شانزدهم تا کنون ارائه شد.

وی افزود: رشد تجارت ایران و ترکمنستان به ۵۰۰ میلیون دلار در سال گذشته رسید، البته با توجه به روابط دو کشور و مرزهای مشترک عدد کمی است، اما رشد خوبی نسبت به دو سال گذشته داشتیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در این جلسه ۶ کمیته تخصصی «نفت، گاز و پتروشیمی»، «حمل و نقل و ارتباطات»، «تجارت و سرمایه‌گذاری»، «همکاری‌های استانی و مرزی»، «کشاورزی، منابع آب، محیط زیست و هواشناسی» و «علمی، آموزشی، فرهنگ و ورزش و جوانان» گزارش کاری خود را ارائه کردند.

بذرپاش ادامه داد: در جلسه امروز با رئیس‌جمهور ترکمنستان نیز گزارشی از کمیته‌ها و موانع پیش‌رو و میزان دستاوردهای اولیه ارائه شد تا تصمیماتی توسط روسای کمیسیون دو کشور گرفته شود.

وی تصریح کرد: مقرر شد فردا(شنبه) کمیته‌های کارشناسی به کار خود ادامه دهند و بعدازظهر فردا نشست جمع‌بندی کمیسیون مشترک برگزار و سندهایی همکاری امضا شود.

وزیر راه و شهرسازی، صادرات گاز به ایران را یکی از محورهای مهم مذاکرات کمیسیون مشترک عنوان کرد و افزود: درخواست ایران تهاتر کالا و خدمات فنی و مهندسی در مقابل صادرات گاز به ایران است.

بذرپاش ادامه داد: در سفر چند ماه پیش رهبر ملی کشور ترکمنستان به ایران، برای صادرات گاز به ایران توافق شده بود و دیدار امروز با رئیس جمهور ترکمنستان نیز مورد تاکید قرار گرفت که جزییات آن در کمیته کارشناسی بررسی شد.

وی با بیان اینکه صادرات برق به ایران محور دیگر مذاکرات امروز بود، گفت: شرکت‌های ایرانی در ترکمنستان در حال احداث خطوط انتقال‌ برق هستند که مقرر شد تسویه حساب آن از طریق تهاتر انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: حوزه فرهنگ، رسانه و ورزش و جوانان محور دیگر مذاکرات امروز بود البته‌ گردشگری بین دو کشور رونق زیادی ندارد و درخواست کردیم ویزا با سهولت بیشتری صادر شود.

وی تصریح کرد: پروازهای کمی بین دو کشور در حال انجام است که برای افزایش پروازها درخواست دادیم، زیرا زیرساخت خوبی برای افزایش تجارت است.

وزیر راه‌ و شهرسازی به برگزاری رویدادهای فرهنگی بین دو اشاره کرد و گفت: می‌توانیم هفته‌های فرهنگی را در ترکمنستان برگزار کنیم.

بذرپاش با اشاره به نقش بازارچه‌های مرزی در رشد تجارت دو کشور تصریح کرد: بازارچه مرزی باجگیران بین دو کشور فعال است اما فعال کردن بازارچه‌های مرزی دیگری مانند گمیشان - حسن قلی نیز در دستور کار است و تلاش می‌کنیم این بازارچه‌ها رونق بیشتری بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: نمایشگاه ترکمنستان بهمن سال جاری در ایران برگزار خواهد شد و از فعالان اقتصادی ترکمنستان برای ایران اکسپو دعوت کردیم.

بذرپاش تاکید کرد: اسناد یادداشت تفاهم در حوزه دامپزشکی و کشاورزی و هواشناسی نهایی اما مقرر شد در سفر رئیس جمهور به ترکمنستان امضا شود؛ مهم این است که در این کمیسون مشترک اسناد و توافقات داشته باشیم.

وی به فعالیت شرکت های ایرانی در ترکمنستان اشاره کرد و گفت: یک شرکت ایرانی موفق شد پروژه احداث جاده را بر عهده بگیرد که ارزش قرارداد آن ۵۰۰ میلیون است و امیدواریم پروژه‌هایی دیگر به شرکت‌های ایرانی سپرده شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: شرکت‌های ایرانی توانایی انجام پروژه‌های بزرگ در بخش زیرساخت و ساختمان را دادند و بازار خوبی در این کشور مهیا است.

کد خبر: ۲۵۶٬۰۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha