۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
چایکار می کوشد، ویلادار می نوشد، ویلاساز می دوشد| باغات زیر کلنگ ساخت و ساز
بازار گزارش می دهد؛

چایکار می کوشد، ویلادار می نوشد، ویلاساز می دوشد| باغات زیر کلنگ ساخت و ساز

عباس آباد- مزارع و باغات چای مازندران هرسال در مقابل ساخت وسازهای بی رویه کوچک تر و چایکاران بی رمق تر از قبل می شوند.

بازار؛ گروه استان ها: روستای یالبندان از مناطقی است که مزارع سبز چای کاری را در آن می‌توان به نظاره نشست، هرچند سطح این مزارع سال به سال آب می‌ رود و کاهش می‌ یابد اما هنوز روستاییانی هستند که دل به مهر گیاه دوختند و چای تولید می‌ کنند.

یالبندان در دامنه رشته کوهی شبیه یال اسب واقع شده است و از این رو به این نام نامیده می‌ شود و افراد انگشت شماری از جمله مختاری نژاد پیرمرد مازندرانی در آن به تولید و اشتغال چای مشغول هستند. رد پای غیر بومی‌ ها و مهاجران را هم می‌ توان در این روستای بکر استان مازندران هم دید و در زمین‌ های حاصلخیز چای ویلاهای سیمانی بتنی بنا کردند.

ضعف حمایت‌ ها سبب شد تا چای کاران مزرعه داران برابر وسوسه‌ های و قیمت‌ هایی که غیربومی ها به آنان پیشنهاد می‌ دهند قید چای و چای کاری را بزنند و مزارع آب و اجدادیی‌ شان را به فروش برسانند و به اصطلاح، سود چین های چایکاری به جیب بسازبفروش ها می رود.

دهیار یالبندان:نبود حمایت‌ های لازم و به صرفه نبودن فعالیت چای کاری سبب شد تا به ندرت باغات چای در این منطقه زیبا حفظ شود و بیشتر آن به ویلا و خانه تبدیل شده است

پایدار دهیار روستای یالبندان می‌گوید: نبود حمایت‌ های لازم و به صرفه نبودن فعالیت چای کاری سبب شد تا به ندرت باغات چای در این منطقه زیبا حفظ شود و بیشتر آن به ویلا و خانه تبدیل شده است.

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار با اشاره به رواج ساخت و سازها در این روستا گفت: این مسئله سبب شده تا از سطح باغات و مزارع کشاورزی و چای کاسته شود و انگشت شمار اهالی روستا هستند که در این حرفه مشغول کار هستند.

چایکار می کارد ویلادار می چیند| باغات زیر تیغ ساخت و ساز

چای کاری از جمله زراعت هایی است که رفته رفته به فراموشی می‌رود و به ندرت باغات ان احیا می‌ شود. چای کاری در قالب چهار چین از بهار تا پاییز انجام می‌ شود و از مجموعه خانوارهای عباس‌آباد ۲۷ خانواده به چای کاری می‌پردازند و سطح باغات چای آنان ۲۷ هکتار است.

این در حالی است که در غرب مازندران دو هزار و ۳۵۰ هکتار باغات چای کاری وجود دارد که ۱۰ درصد از باغات چای کشور را شامل می‌شود و از مجموعه این باغات هزار و ۲۵۰ هکتار در شهرستان‌ های تنکابن و عباس آباد و مابقی در رامسر وجود دارد و به ازای هر ۵ کیلو چای سبز یک کیلوگرم چای خشک تولید می‌شود.

محمد مختاری نژاد از چایکاران روستایی یالبندان است که در روزهای پاییز مشغول هرس و اصلاح باغ چای است، می‌ گوید: هرس پاییزه باغ چای سبب می‌ شود تا در بهار چای یک دستی تولید شود.

یک چایکار: در گذشته‌ های نه چندان دور تا چشم کار می‌ کرد در این روستا باغ چای بود اما اکنون سطح کمی از مزارع به آن اختصاص دارد و بیشتر به زیر ساخت و ساز رفته است

وی که از دوران کودکی تاکنون به چای کاری می‌ پردازد، ادامه می‌ دهد: در گذشته‌ های نه چندان دور تا چشم کار می‌ کرد در این روستا باغ چای بود اما اکنون سطح کمی از مزارع به آن اختصاص دارد و بیشتر به زیر ساخت و ساز رفته است.

وی در گفت و گو با خبرنگار بازار ادامه داد: اکنون در کل روستای یالبندان ۲ هکتار باغ چای نمی‌ توان دید زیرا همه کشاورزان دیروز باغات خود را فروختند و به کارگری مشغول هستند.

وی با اظهار اینکه کاشت باغ چای از نشاست نشا زدن تا برداشت ۳ سال از زمان می‌برد تصریح کرده محصول را پس از برداشت به کارخانه چای می‌بریم تا از آن چای خشک تولید شود.

مختاری‌ نژاد با بیان اینکه یک باغ چای تا صد سال نیز برگ سبز می‌ دهد، ادامه داد: در گذشته همه اهالی روستا به چای کاری مشغول بودند و از این طریق امرار معاش می‌ کردند و در آن زمان ۵ تا ۶ چین چایی برداشت می‌ شد.

بیشتر چای تولید شده در شهرستان‌های غرب مازندران از نوع درجه یک است و این محصول به ۷ کارخانه چای در شهرستان‌ ها فروخته می‌ شود و ۱۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این حرفه اشتغال دارند. همچنین تاکنون ۷ هکتار از باغات چای در غرب مازندران با ارائه تسهیلات احیا شده است.

مختاری‌ نژاد افزایش قیمت زمین‌ های کشاورزی و نبود حمایت از بخش کشاورزی را دلیل فروش بسیاری از اراضی و مزارع چای اعلام کرد و گفت: این عامل سبب می‌ شود تا دیگر کشاورز رغبتی برای کار در مزرعه نداشته باشد.

وی گفت: هزینه ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی روزانه کارگر و گرانی تجهیزات نظیر قیچی که قیمت آن از ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان در گذشته به ۸۰۰ هزار تومان رسیده است رغبتی برای کشاورز باقی نمی‌ گذارد تا چای تولید کند.

وی گفت: اگر کشاورز زمینش را بفروشد و پول آن را در بانک بگذارد سالانه چند صد میلیون تومان پول می‌گیرد در حالی که با فروش محصولات سالانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان درآمد خواهد داشت و این صرفه ندارد.

این چایکار قدیمی مازندرانی با بیان اینکه من عاشق کشاورزی و چایکاری هستم، گفت: متاسفانه فرزندانم نیز علاقه‌ ای به این کار ندارند و تمایل به فروش مزرعه دارند.

وی گفت برای چیدن چای از اشکوارات کارگر می‌ آوریم و کارگران بومی تمایلی به کار در مزرعه ندارند.

چایکار می کارد ویلادار می چیند| باغات زیر تیغ ساخت و ساز

این باغدار به هزینه‌ های باغات چای اشاره کرد و گفت: هر سال اسفند ماه باید خاک باغ برگردانده شود و هزینه نهادهای کشاورزی نیز بالاست.

باغ چایی باقی نمانده است

این چایکار ضمن اشاره به اینکه دیگر باغ چای باقی نمانده تا دولت از آن حمایت بکند یا نکند، گفت: کل باغات چای مانده در روستا کمتر از ۲ هکتار است و آن هم به مرور در حال فروش است.

واردات بی رویه و بدون برنامه نیز طی سال های اخیر به تولیدات چای داخلی لطمه زده است و کشاورزان خواستار جلوگیری از ادامه روند هستند و رئیس سازمان چای کشور نیز واردات بی رویه را سبب آسیب زدن به بازار چای داخل دانست.

حبیب الله جهانساز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار میزان تولید برگ سبز چای را ۱۴۹ هزار و ۳۱۰ تن اعلام کرد و گفت: ا۱۷ کارخانه در فرآوری و تبدیل برگ سبز به چای خشک نقش داشتند و بیش از ۳۳ هزار تن چای خشک تولید شد که رشد ۳۵ درصدی داشته است.

۱۰ کارخانه چای در مازندران فعال است

وی با عنوان این که ۱۰ درصد تولید معادل ۱۳ هزار تن مربوط به مازندران بوده است، افزود: ۱۰ کارخانه فرآوری در تنکابن و رامسر فعالیت می کنند.

وی ارزش برگ سبز خریداری شده را هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تاکنون بالغ هزار و ۷۸ میلیارد تومان از مطالبات پرداخت شد که ۵۶ درصد توسط کارخانجات پرداخت شده است.

جهانساز گفت: تلاش می کنیم بخشی از مطالبات سهام دولت تا هفته آینده پرداخت شود و کارخانجات نیز در حال فروش چای هستند.

رئیس سازمان چای کشور ناهماهنگی در زمینه واردات چای را سبب لطمه به تولید و بازار داخل زده است، افزود: هرچند دولت دستور داده است جلوی واردات چای گرفته شود و نگاه تامین کنندگان باید توجه به تولید داخل باشد.

وضعیت کشاورزی در مازندران هر سال بدتر ازسال قبل می شود و افزایش هزینه های تولید، بالابودن نرخ کارگر و نهاده و ضعف حمایت از یک سو و تقلای مشتریان غیربومی برای خرید زمین و رشد سرسام آور قیمت زمین و مسکن موجب شده تا هر ساله بخش قابل توجهی از مزارع نظیر باغات چای از گردونه تولید خارج شوند.

کد خبر: ۲۵۶٬۰۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 8
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • US ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
      0 0
      متاسفانه ده سال پیش رفتیم کلاراباد تا دوستمون زمین بخره ..زمین چایکاری رو فروختن .الان همه اون زمینهای چایکاری شده ویلا های انچان .اونم بدون مجوز ..ولی من قلبم بدرد امد .اونجا نخریدم ..‌شاورزی رو اینطوری ازبین بردین .با تغیر کاربری .بدوم مجوز بدون ظوابط ..همه رو ساتتن جولانگاه خوش نشینان شده .حالا همون زمین دار.که زمینهاشو فروخته شده نگهبان همون شهرک ..
    • US ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
      0 0
      همه این بلاهارو جهاد کشاورزی ..منابع طبیعی ..به سر زمینهای کشاورزی اراصی ملی اوردن خدارو شکر در این دوره مسعولین .استانداری به جدیت ..جلوی .تجاوزات رو میگیرن .ممنونیم
    • US ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
      0 0
      من یک روستایی هستم ..سنی از من گذشته .وقتی این روستاهارو میبینم .که کشاورز باغدار زمین هاشونو فروختن .الان .شدن سرایدار .زمین خودشون که شده شهرک .فقط گریه میکنم ..مسعولین شمارو به جان عزیزانتون .جلوی ساخت رو بگیرین تا کسی جدات نکنه رمین بخره
    • US ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      0 0
      وای .ده سال پیش .با دوستان رفتیم ‌کلار اباد .برای خرید رمین ..زمین چایکاری رو فروختن .به امام حسین قلبم بدرد امد .گریه کردم .با ناراحتی برگشتم .
    • US ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      0 0
      جناب مدیرکل اقای اکبری ..وقتی در جلسات نوشهر .مسعولین جلسات دارن ..مراجعین درخواست تغیر کاربری از طریق بخشدار ودهیار رو دارن ..چه کسانی هستن ..همون دلالان وسودجویان هستن ..که کلی زمینهای کشاورزی رو غیر مجاز ساختن ..التماس میکنیم .به مردم روستاها رحم کنین ..
    • US ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      0 0
      چرا باید .اداره ثبت .سند بده .بدون توجه به ملک حریم کوچه حریم همسایه ..کارشناسان .ثبت با مراجعه .خلاف رو نادیده میگیرن . وگزارس نادرست میدن...خواهش میکنیم ..اقدام کنین
    • US ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      0 0
      واقعا .در غرب مازندران باعات .زمینهای کشاورزی..زمینهای .چایکاری ..همه شده ویلاهای خوش نشینان ..چرا .دیگه یک روستایی .چای نمی‌کاره .یک قطعه زمین رو میفروسه ..جلوی ساخت وساز گرفته بسه .نه اینکه پول بدن خلاف بسازن
    • US ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      0 0
      باید .برای .ویلاهایی که تغیر کاربری .انجام نشده .سند ندن..