۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
زعفران در وضعیت قرمز |داغ بی گلی بر دل کشاورزان خراسان جنوبی
بازار گزارش می دهد؛

زعفران در وضعیت قرمز |داغ بی گلی بر دل کشاورزان خراسان جنوبی

بیرجند- به گفته بسیاری از کشاورزان تولید زعفران در خراسان جنوبی امسال کاهش بسیار چشمگیری داشته و آژیر وضعیت قرمز برای معیشت کشاورزان این منطقه به صدا در آمده است.

بازار، گروه استان ها: زعفران یکی از گران ترین ادویه های جهان بوده که علاوه بر عطر بسیار خوب آن از خواص زیاد غذایی برخوردار است و حتی به عنوان یک داروی گیاهی نیز در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.

زعفران از محصولات مهم کشاورزی در خراسان جنوبی به شمار می رود که در صورت توجه به این ادویه گران قیمت جهانی می توان ارزش افزوده بسیاری را وارد استان کرد.

متأسفانه به گفته بسیاری از کشاورزان و بررسی های میدانی امسال میزان تولید زعفران در استان خراسان جنوبی بسیار افت داشته و این امر خود ضربه سنگینی به زعفران کاران استان وارد کرده است.

زعفران کاران در خطه تولید کننده مرغوب ترین طلای سرخ جهان در سال زارعی جاری بدترین فصل برداشت را سپری می کنند.

سکوت زعفرانی مسئولان

علی رغم اینکه برداشت زعفران در استان از مهرماه آغاز شده اما تا کنون مسئولان جهادکشاورزی آماری از میزان تولید و برداشت ارائه نکرده اند.

پیگیری های خبرنگار بازار برای ارائه آمار نیز بی نتیجه ماند و در این زمینه اطلاعاتی ارائه نشد که به نظر می رسد با افت شدید تولید زعفران در استان مواجه هستیم و خبرهای خوبی در این زمینه وجود ندارد که مسئولان مصلحت را در این دیده اند که فعلا در این موضوع سکوت کنند.

تنها آمار ارائه شده از میزان تولید زعفران را چند روز گذشته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فردوس اعلام کرده و گفته است: برداشت زعفران در این شهرستان نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد کاهش داشته است.

علی امیرزاده با بیان اینکه سه هزار و ۱۵۰ هکتار از مزارع شهرستان فردوس زیر کشت زعفران است، بیان کرده است: میانگین برداشت زعفران از هر هکتار ۶ کیلوگرم زعفران خشک در بازه ۱۰ ساله گذشته بوده که به دلیل خشکسالی و تنش گرمایی تابستان با خسارت ۶۰ درصدی روبرو هستیم و میزان برداشت زعفران خشک از هر هکتار به دو کیلوگرم کاهش یافته است.

همچنین دلایل مختلفی توسط کشاورزان استان برای کاهش تولیداتشان بیان شده که عمده ترین آن همان قصه همیشگی و ریشه اصلی، خشکسالی های پی در پی استان است.

خشکسالی و عدم بارش مناسب باران و برف سبب تضعیف پیاز زعفران شده و این امر در کاهش تولید بسیار تأثیرگذار بوده است.

کاهش زعفران به دلیل سرمازدگی

حسین عنانی یکی از کشاورزان زعفرانکار استان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: سطح زیرکشت زعفرانم حدود یک هکتار بوده که سالانه حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم گل زعفران از آن برداشت می کرده ام.

وی با اشاره به کاهش شدید تولید زعفران خود گفت: امسال این میزان تولید حدود ۱۰۰ کیلوگرم شده است.

وی دلیل این کاهش را سرمازدگی سال گذشته دانست و گفت: این سرمازدگی سبب شد تا گل های زعفران از بین رفته و یا بسیار ضعیف شوند.

عنانی ادامه داد: همچنین کاهش بارندگی ها سبب شده تا آب مورد نیاز به پیازهای زعفران نرسد و این امر گل دهی آنها را تحت تأثیر قرار داده است.

زعفران در وضعیت قرمز |داغ بی گلی بر دل کشاورزان خراسان جنوبی

وی در خصوص حمایت هایی که از کشاورزان زعفران کار استان صورت گرفته افزود: متأسفانه حمایتی از ما نشده هر چند که دولت می تواند در بحث تأمین پیاز گل مرغوب و همچنین تأمین کود با کشاورزان همراهی کند.

زعفران کار خراسان جنوبی در مورد بیمه کشاورزی گفت: متأسفانه علی رغم اینکه هر ساله زمین های کشاورزی خود را بیمه می کنیم اما با اینکه سرمازدگی خسارت زیادی را به ما وارد ساخته هیچ گونه مبلغی به عنوان غرامت پرداخت نشده است.

عنانی بیان داشت: امسال به دلیل کاهش تولید زعفران قیمت آن صعودی بوده ولی هر ساله به جای اینکه سود محصولات در جیب کشاورزان برود وارد جیب دلالان و تاجران می شود.

وی در مورد تأثیر بورس زعفران گفت: بورس زعفران طرح خوبی بوده که می تواند خریدها را رقابتی کند و در کیفیت و افزایش قیمت محصول مؤثر باشد.

ابلاغیه مبنی بر خرید حمایتی زعفران نداشته ایم

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی نیز در مورد خرید حمایتی زعفران در گفت وگو با بازار اظهار کرد: امسال تاکنون ابلاغیه برای خرید حمایتی زعفران نداشته ایم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته یک تن خرید حمایتی زعفران در استان داشته ایم، گفت: امسال قیمت ثابتی برای زعفران هنوز وجود نداشته و قیمت ها رشد خوبی داشته بنابراین فعلاً دولت برنامه ای برای خرید حمایتی این محصول ندارد.

سید حسن رضوی بیان داشت: ابلاغ دستورالعمل مبنی بر خرید حمایتی محصولات کشاورزی از سوی وزیر جهاد کشاورزی صورت گرفته و بعد به شورای سیاست گذاری حمایت از کالاهای کشاورزی رفته و رأی نهایی در مورد خرید حمایتی از محصولات مختلف کشاورزی صادر می شود.

زعفران در وضعیت قرمز |داغ بی گلی بر دل کشاورزان خراسان جنوبی

پرداخت ۵ میلیارد تومان غرامت به زعفران‌کاران خراسان جنوبب در سال زراعی گذشته

بخشی، مدیر صندوق بیمه کشاورزی خراسان جنوبی در خصوص بحث بیمه زعفران در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: آغاز بیمه گری زعفران در سال زراعی از نیمه آذرماه آغاز و اعتبار آن تا نیمه آذرماه سال بعد است.

وی تصریح کرد: در سال زراعی ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ بالغ بر ۵ میلیارد تومان غرامت برای خسارت به زعفران کارانی که اقدام به بیمه محصولات شان کردند پرداخت شده است.

مدیر صندوق بیمه کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه میزان سطح بیمه شده زعفران در طی این مدت یک هزار و ۵۷۶ هکتار بوده است، یادآور شد: این سطح توسط ۲ هزار و ۹۰۰ بیمه گذار و یا بهره بردار بیمه شده است.

بخشی ادامه داد: غرامت پرداخت شده شامل خسارت های سرما و یخبندان، خشکسالی، سیل و باران های بی موقع در زمان برداشت محصول بوده است.

وی افزود: کشاورزانی که نسبت به بیمه محصول زعفران خود در مورخ ۱۶ آذرماه سال گذشته اقدام کرده اند تا ۱۵ آذرماه امسال دارای اعتبار بوده و در صورت کاهش عملکرد بر اثر سرما و یخبندان سال گذشته در منطقه غرامت پرداخت می شود.

مدیر صندوق بیمه کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: پرونده های بیمه محصولات کشاورزی که بر اثر سرما و یخبندان در دی ماه سال گذشته دچار خسارت شده اند در حال بررسی است.

بخشی یادآور شد: بیمه گذارانی که قبل از تاریخ سرمای شدید در دی ماه ۱۴۰۱ محصول زعفران خود را بیمه کرده باشند امسال پرونده آنها در صورت افت محصول در منطقه بررسی می شود.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان زعفران کاری که از تاریخ ۱۶ آذرماه هر سال نسبت به بیمه محصولشان اقدام کنند بر اثر تمام عوامل خطر قهری می توانند از مزایای بیمه بهره مند شوند.

اکبری: زعفران در خراسان جنوبی یکی از محصولات مورد توجه در سبد الگوی کشت به دلیل کم آب‌بر بودن و اقتصاد خوب قرار گرفته است که ما هم توجه ویژه‌ای به این محصول خواهیم داشت و امیدواریم در سال‌های آینده افزایش سطح زیر کشت را داشته باشیم

خرید حمایتی از آذرماه

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی پیش از این در گفتگو با رسانه ها گفته بود: سطح زیر کشت زعفران در این استان ۱۶ هزار و ۹۸۲ هکتار است.

محمدرضا اکبری افزود: شهرستان قاینات با سطح زیر کشت پنج هزار و ۲۶۰ هکتار، رتبه نخست برداشت زعفران را در استان داراست.

وی اظهار داشت: براساس سند اصلاح الگوی کشت که اخیرا در وزارت جهاد کشاورزی رونمایی شد، زعفران در خراسان جنوبی یکی از محصولات مورد توجه در سبد الگوی کشت به دلیل کم آب‌بر بودن و اقتصاد خوب قرار گرفته است که ما هم توجه ویژه‌ای به این محصول خواهیم داشت و امیدواریم در سال‌های آینده افزایش سطح زیر کشت را داشته باشیم.

اکبری گفت: عملیات خرید حمایتی زعفران در خراسان جنوبی از ابتدای آذر ماه در استان آغاز می‌شود و امسال برای اولین بار خرید دسته زعفران را در استان داریم.

زعفران محصولی است که در شهرهای مختلف خراسان جنوبی جایگاهش را از یک محصول کشاورزی به یک «فرهنگ عمومی» ارتقا بخشیده و معیشت بسیاری از روستائیان این استان نیز به این محصول گره خورده است اما متاسفانه خشکسالی و سرمازدگی در سال زراعی جاری باعث افت شدید محصول کشاورزان این استان شده است و بالا بودن هزینه های تولید نیز رمقی برای کشاورزان نگذاشته است.

کد خبر: ۲۵۶٬۰۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha