۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۸
سهم ۷۰ درصدی صنعت از واردات در نیمه اول امسال

سهم ۷۰ درصدی صنعت از واردات در نیمه اول امسال

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد در نیمه نخست امسال، سهم صنعت از ارزش کل واردات کشور ۶۸ درصد بوده است.

به گزارش بازار، بر اساس این آمار در شش ماهه اول امسال مجموع واردات شامل گروه‌های «پتروشیمی و پایه نفتی»، «معدن و صنایع معدنی»، «کشاورزی» و «صنعت» بیش از ۱۷ میلیون تن به ارزش ۳۰ میلیارد و ۴۴۳ میلیون دلار بوده است. در مجموع در این مدت نسبت به نیمه اول سال قبل وزن واردات ۶.۹ درصد و ارزش آن ۱۱.۶ رشد داشته است.

بیشترین سهم این واردات مربوط به بخش صنعت (سعنی تامین مواد اولیه) بوده که ۶۸ درصد (به لحاظ ارزشی) کل واردات را به خود اختصاص داده است. کشاورزی نیز با رقمی نزدیک به ۱۹ درصد در رتبه دوم قرار دارد.

میزان واردات صنعت و کشاورزی در شش ماهه امسال به ترتیب بیش پنج میلیون تن معادل نزدیک به ۲۰.۸ میلیارد دلار و بیش از ۹ میلیون تن معادل حدود ۵.۸ میلیارد دلار بوده است. در مدت یاد شده وزن و ارزش واردات بخش صنعت به ترتیب ۱۱ و ۱۸ درصد افزایش داشته و وزن و ارزش واردات محصولات کشاورزی به ترتیب ثابت بوده و ۱۲ درصد کاهش داشته است.

سهم معدن و صنایع معدنی و پتروشیمی و پایه نفتی نیز از کل ارزش واردات به ترتیب ۹ و سه درصد بوده است، به طوری که در شش ماهه سال جاری به ترتیب بیش از دو میلیون تن کالای معدنی به ارزش نزدیک به ۲.۸ میلیارد دلار و بیش از ۵۰۹ هزار تن محصول پتروشیمی و پایه نفتی به ارزش ۹۲۶ میلیون دلار وارد شده است.

در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، وزن و ارزش واردات بخش معدن و صنایع معدنی به ترتیب ۲۸ و ۳۴ درصد رشد داشته و وزن و ارزش واردات محصولات پتروشیمی و پایه نفتی هم ۲۵ و دو درصد رشد داشته است.

در بخش دیگر این گزارش نیز به این نکته اشاره شده که نخستین مبدأ وارداتی ایران برای محصولات پتروشیمی و پایه نفتی و همچنین محصولات کشاورزی امارات متحده عربی و برای محصولات معدن و صنایع معدنی و محصولات صنعتی چین است. به طوری که در نیمه نخست امسال ۴۳ درصد واردات محصولات پتروشیمی و ۳۴ درصد واردات محصولات کشاورزی کشور از امارات متحده عربی و ۳۹ درصد واردات کالاهای معدنی و ۳۶ درصد واردات محصولات صنعتی از چین انجام شده است.

کد خبر: ۲۵۶٬۰۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha