۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۳
صدور مجوزهای الکترونیکی کسب و کار از یک میلیون فقره گذشت

صدور مجوزهای الکترونیکی کسب و کار از یک میلیون فقره گذشت

روز دوشنبه ۲۲ آبان تعداد مجوزهای کسب و کار براساس اطلاعات درگاه ملی مجوزهای کسب و کار، از یک میلیون فقره گذشت و تا روز چهارشنبه ۲۴ آبان به عدد یک میلیون و ۱۱ هزار و ۶۴ مجوز کسب و کار رسید.

به گزارش بازار، از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا روز چهارشنبه ۲۴ آبان ماه‌ در درگاه ملی مجوزها، به طور متوسط روزانه بیش از ۳ هزار مجوز کسب و کار ‌به ثبت رسیده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، بیشترین مجوز صادر شده مربوط به بخش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که تاکنون ۳۹۲ هزار و ۹۵۰ مجوز توسط این دستگاه صادر شده که البته بیش از ۳۶۹ هزار مورد آن مربوط به مجوزهای کسب و کار خانگی است.

همچنین در ابتدای سال جاری تاکنون ۲۴۳ هزار و ۱۰۴ مورد مجوز صنفی به صورت الکترونیک صادر شده است.

وزارت جهاد کشاورزی با ۱۷۱ هزار و ۹۹۸ مورد، وزارت راه و شهرسازی با ۶۰ هزار و ۷۴۴ مورد و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با ۴۰ هزار و ۳۳۸ مورد، در صدر بیشترین مجوزهای صادر شده قرار دارند.

البته تعداد مجوزهای صادر شده تنها معیار عملکرد مطلوب یا نامطلوب یک دستگاه نیست زیرا به موازات آن درخواست های پاسخ داده نشده وجود دارد که باید هر دستگاه به آن پاسخ دهد. همچنین تفاوت ماموریت و نوع فعالیت دستگاه ها در میزان صدور مجوزها نقش بسیار حائز اهمتی دارد.

کدام استان‌ها بیشترین مجوز کسب و کار را صادر کرده‌اند
در حوزه استانی، استان های تهران با ۷۹ هزار و ۹۴۳ مورد، هرمزگان با ۷۳ هزار و ۳۲۸ مورد و فارس با ۶۱ هزار و ۴۰۰ مورد، بیشترین مجوزهای کسب و کار را صادر کرده اند.

میزان صدور مجوز در هر استان، در درجه اول نسبت مشخصی با جمعیت و ترکیب سنی دارد و در مرحله بعد، موقعیت جغرافیایی استان و همچنین نرخ مشارکت اقتصادی در تعداد درخواست های مجوز کسب و کار موثر است.

دولت سیزدهم در راستای اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، شرایط عمومی و اختصاصی صدور مجوزهای کسب و کار را اصلاح کرد. طبق آخرین اطلاعات، شرایط حدود ۴۷۰۰ مجوز و ۴۲۰۰ مجوز کسب و کار بازنگری شد.

همه دستگاه‌ها مکلف به اتصال به سامانه شدند و در این مدت همه نهادها به استثنای شهرداران کلان شهرها، سازمان نظام مهندسی، سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور استخدامی، کانون وکلا، شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری و اصناف به درگاه ملی مجوز متصل شدند.

علاوه بر این شرایط صدور مجوز تسهیل شد به طوری که همه شروط غیرضرور و مبهم حذف و اصلاح شد.

در نتیجه در سال ۱۴۰۲ روند صدور مجوزهای کسب و کار شدت گرفت به طوری که صدور مجوز از روزانه کمتر از یک‌هزار مورد در سال گذشته به بیش از ۳ هزار مورد در سال ۱۴۰۲ افزایش یافت.

کد خبر: ۲۵۵٬۹۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha