۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
سال آینده سال تحول تجدیدپذیرها در صنعت برق است
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی:

سال آینده سال تحول تجدیدپذیرها در صنعت برق است

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه سال آینده سال تحول تجدیدپذیرها در صنعت برق است، ادامه داد: برای ۱۰ سال آینده می‌توانیم بگوییم که یک ظرفیت ۳۰ هزار مگاواتی را خواهیم داشت.

بازار؛ گروه آب و انرژی: همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی امروز در حاشیه بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی و نخستین جشنواره و فن‌بازار تخصصی صنعت برق ایران با اشاره به توسعه انرژی‌های تجدید پذیر در کشور اظهار کرد: در حال حاضر ۱۱۰۰ مگاوات ظرفیت منسوبه نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در کشور است اما ریل‌گذاری خوبی با توجه به حساسیت‌های وزیر نیرو و فعالیت‌هایی که ساتبا انجام داده صورت گرفته به گونه‌ای که اکنون توربین و پنل‌های تجدید پذیرها در داخل کشور ساخته می‌شود و با ریل گذاری صورت گرفته اکنون احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر شدت خوبی گرفته است.

او با تاکید بر اینکه سال آینده تحول تجدیدپذیرها در صنعت برق رقم می‌خورد، گفت: ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در سال احداث می‌شود که در تابستان آینده می‌توانیم بخشی از آن را مورد استفاده قرار دهیم و این برنامه‌ها در آینده نیز ادامه خواهد داشت به گونه‌ای که برای ۱۰ سال آینده می‌توانیم بگوییم که یک ظرفیت ۳۰ هزار مگاواتی را خواهیم داشت.

حائری با تاکید بر این‌که تمامی زوایای کار دیده شده است، تصریح کرد: نگاه به تجدید پذیرها با توجه به موضوع هوای پاک، شرایط محیط زیستی و حفظ منابع سوختی به طور جدی در صنعت برق دیده شده و برای سال آینده تجدید پذیرها سهم زیادی را به خود اختصاص می‌دهند.

وی ادامه داد: برای اینکه صنعت تجدیدپذیر رشد کند باید به موضوع سرمایه‌گذاری‌ها توجه شود اقداماتی که انجام شده بیشتر در بخش تامین منابع مالی برای سرمایه‌گذار است و این صنعت نیز مزایای زیادی برای ورود و توسعه دارد.

مذاکره با پاکستان و افغانستان برای صادرات

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه با پاکستان و افغانستان مذاکراتی برای تامین نیازهای برقی صورت گرفته است، اظهار کرد: پاکستان کشوری است که ما به آنجا برق صادر می‌کنیم اخیرا نیز جلسه‌ای با این کشور برگزار شد تا بیشتر از پتانسیل‌ها استفاده شود این کشور نیازهای برقی زیادی دارد و برای ساخت تجهیزات داخل نیز نیازمند پتانسیل‌های ایران است که می‌توانیم در این حوزه فعالیت‌هایی با این کشور داشته باشیم.

وی اضافه کرد: با کشور افغانستان نیز روی این موضوع بحث شد و این کشور نیز نیازهایی را در حوزه خدمات فنی و مهندسی و تامین انرژی داشت که روی آن مذاکره صورت گرفت.

مشکلی در تامین برق خودروهای برقی وجود ندارد

او همچنین در خصوص آمادگی وزارت نیرو برای تامین برق خودروهای برقی اظهار کرد: همکاران وزارت نیرو از سال‌های پیش روی خودروهای برقی مطالعه داشتند و صنعت برق متخصصین خوبی در این زمینه دارد به طوری که می‌توانیم بگوییم برای تامین تجهیزات صنعت برق در این حوزه مشکلی نداریم.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم خودروهای برقی را به صورت گسترده توسعه دهیم می‌بایست زیرساخت‌های آن توسعه یابد که باید برای افزایش ظرفیت شبکه نیروگاهی و خطوط انتقال سرمایه‌گذاری صورت گیرد، اما اعتقادمان روی این مساله است.

وظیفه وزارت نیرو تامین برق است که برای این موضوع مشکلی نداریم، اما احداث ایستگاه‌های شارژ به عهده شهرداری بوده و باید ایستگاه‌ها متناسب با تعداد خودروها تجهیز شود

حائری همچنین درباره احداث ایستگاه‌های شارژ نیز اقدامی انجام خواهد داد؟ گفت: وظیفه وزارت نیرو تامین برق است که برای این موضوع مشکلی نداریم، اما احداث ایستگاه‌های شارژ به عهده شهرداری بوده و باید ایستگاه‌ها متناسب با تعداد خودروها تجهیز شود.

خودکفایی ۱۰۰ درصدی در حوزه نیروگاهی

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان این‌که صنعت برق در بخش توزیع ۱۰۰ درصد و در بخش نیروگاهی بیش از ۹۰ درصد خودکفا است، تصریح کرد: ۱۰ درصد باقی‌مانده به معنای عدم توانایی صنعت برق نیست چرا که تجهیز این میزان توجیه اقتصادی نداشته و ایران جزو تولید کنندگان برتر نیروگاهی در دنیا است.

حائری ظرفیت منصوبه فعلی نیروگاه های کشور را ۹۲ هزار مگاوات اعلام کرد و گفت: ۶۰ درصد آن به دست متخصصان صنعت برق کشورمان محقق شده است.

معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو قانون مانع زدایی از صنعت برق را در حمایت از تولید برق و صنعت برق بسیار موثر ارزیابی کرد و گفت: اکنون شاهد رشد بسیار خوب کمی و کیفی در محصولات صنعت برق هستیم‌ و به عبارتی می توانیم این نمایشگاه را به عنوان یک شاخص ارزیابی رشد در صنعت برق در نظر بگیریم.

۴۱۰ محصول دانش بنیان در نمایشگاه برق

حائری با اشاره به نمایشگاه صنعت برق امسال گفت:‌ این نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته رشد کمی و کیفی خوبی داشت به طوری که ۴۸۰ شرکت داخلی و ۱۱۰ شرکت خارجی در این نمایشگاه حضور داشتند اما سال قبل تنها ۳۵۰ شرکت داخلی و ۲۲ شرکت خارجی در این نمایشگاه بودند که این موضوع بیانگر افزایش کیفیت نمایشگاه است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه در حوزه معرفی محصولات نیز اقدامات خوبی صورت گرفت چرا که محصولات دانش بنیان مورد تمجید بازدیدکنندگان به ویژه بازدیدکنندگان خارجی قرار گرفت، گفت: امسال برای اولین بار جشنواره و فن‌بازار نیز برگزار شد که به واسطه آن ایده‌های فناورانه تجاری سازی شدند. تعداد ۴۱۰ محصول دانش بنیان را در این نمایشگاه شاهد بودیم که نشان دهنده پایه‌های خلاقیت و دانش ایرانیان است.

کد خبر: ۲۵۵٬۹۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مرتضی م IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
      0 0
      سلام و تقدیر و تشکر از زحمات نیرو (وزارت نیرو) بحث خودرو برقی (الکتریکی) بحث کلان هست باید بومی سازی بشه باید حداقل دو غول خودرو سازی داخلی بتونن ۸۰درصد یک خودروی برقی سبک رو در داخل تولید کنن. تمام ناوگان تاکسیرانی حتی اتوبوس رانی بغیر از نواحی پر شیب میتونن از خودروهای هاچبک برقی استفاده کنن که هم آلودگی هوا کمشه هم حجم ترافیک کم شه. مبحث تولید برق با انرژی پاک تجدید پذیر بسیار مهم هست. کاشت گیاهان همیشه سبز مثل پاپیتال انواع سرو و کاج در فضای سبز بسیار مهم هست. هم در کاستن آلودگی هوا هم ایجاد روحیه شهروندان در فصل زمستان. اگر در مبحث تولیدات نیروگاهی هم ودکفا شده این بهتر نیست به جای صادر کردن برق برای کشورهای همسایه نیروگاه بسازیم و تجهیزات و سوخت رو فقط صادر کنیم؟ چرا آلودگیش رو داخل نگه داریم ولی محصولش رو فقط صادر کنیم اینجوری آلودگی تولید رو به خارج از کشور صادر می‌کنیم حداقل دور از خودمون. با زبون میشه نفت رو به عربستان بفروشیم حتی نفت درجه سه و به آمریکا سلاح بفروشیم حتی سلاح درجه سه.
    • علی IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
      0 0
      با سلام با توجه به اینگه ایران سرزمین آفتاب است ودارای دوکویر است ودریا مابایدبیشتر وزودتر از انرژی خدادی پاک استفاده می کردیم. انشاالله اینطور بشود. ودر تابستان مشکل برق‌حل شود وقبض ها برق کم شود
    • یک مهندس DE ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      1 0
      درود بر مهندس حائری مرد شکست ناپذیر صنعت برق..