۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹
آخرین جزییات تامین برق متروی پرند| تامین پایدار برق در زمستان امسال
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران:

آخرین جزییات تامین برق متروی پرند| تامین پایدار برق در زمستان امسال

قراقوزلوو مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گفت: ذخایر خوبی برای سوخت مایع در نظر گرفته شده و این مساله ما را مطمئن می‌کند که می‌توانیم زمستان امسال برق پایدارتری در اختیار مشترکان خانگی و صنایع قرار دهیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: حبیب قراگوزلو مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران امروز در حاشیه بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی و نخستین جشنواره و فن‌بازار تخصصی صنعت برق ایران با اشاره به برنامه شرکت برق منطقه‌ای تهران برای تامین برق در فصل زمستان گفت: با گذر از تابستان اوج مصرف برق تغییر می‌کند به گونه‌ای که در فصل گرم میزان مصرف ۱۲ هزار و ۷۰۰ مگاوات بود که رشد پنج درصدی را تجربه کردیم اما در فصل سرد سال این عدد به ۸۰۰۰ مگاوات کاهش می‌یابد و معمولا در فصل‌های پاییز و زمستان مشکلی برای تامین برق مشترکان نداریم. تنها نکته‌ای که وجود دارد مصرف گاز در کل کشور است.

در زمستان مشکلی از بابت تأمین برق مشترکان وجود ندارد، اما تنها نکته ناترازی گاز است. چراکه وقتی مصرف گاز بالاتر می‌رود، سوخت تحویلی به نیروگاه کاهش پیدا می‌کند

این مقام مسئول در صنعت برق با بیان اینکه اوج مصرف ما در امسال ۱۲ هزار و ۷۰۰ مگاوات بوده که رشدی معادل ۵ درصدی را نشان می دهد، ادامه داد: مقدار مصرف در فصل‌های مانند پاییز و زمستان به ۸ تا ۹ هزار مگاوات کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل در زمستان مشکلی از بابت تأمین برق مشترکان وجود ندارد، اما تنها نکته ناترازی گاز است. چراکه وقتی مصرف گاز بالاتر می‌رود، سوخت تحویلی به نیروگاه کاهش پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران اضافه کرد: با توجه به این‌که سوخت قالب نیروگاه‌ها گاز است این اطمینان خاطر وجود دارد که در زمستان از نظر شبکه برق مشکلی برای تامین برق وجود نداشته باشد و بتوانیم این فصل را به خوبی پشت سر بگذاریم چرا که ذخایر خوبی برای سوخت مایع در نظر گرفته شده و این مساله ما را مطمئن می‌کند که می‌توانیم زمستان امسال برق پایدارتری را در اختیار مشترکان خانگی و صنایع قرار دهیم.

او در خصوص تامین سوخت نیروگاه‌ها گفت: برنامه ‌ریزی فشرده‌ای بین شرکت پخش و شرکت گاز در این رابطه انجام شده که در طی سال‌ها این برنامه ‌ریزی به صورت پیوسته انجام می‌شود و ما جلسات مداومی را با این دو شرکت داریم که بتوانیم سوخت نیروگاه‌ها را تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران اظهار کرد: اگر مصرف نیروگاه‌ها را ۲۲۰ میلیون مترمکعب در نظر بگیریم ۲۰۰ میلیون مترمکعب از سوخت گاز تامین می‌شود چرا که نیاز بیش از ۹۰ درصد نیروگاه‌ها سوخت گاز است.

او ادامه داد: در فصل زمستان به دلیل اینکه مصرف بالا می رود میزان گاز تحویلی به نیروگاه ها به حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب کاهش می یابد و سوخت دوم یعنی گازوییل و در مرحله بعد مازوت مصرف می شود.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای تهران تصریح کرد: در نیروگاههای نزدیک شهرها تا حد امکان گاز استفاده می شود. مگر اینکه گازوییل و گاز کافی در اختیار آنها قرار نگیرد.

کوتاهی مترو در تامین برق متروی پرند

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص آخرین وضعیت تامین برق متروی پرند اظهار کرد: تامین برق مترو به دلیل این‌که حساسیت بالایی دارد باید به صورت مطمئن و پایدار باشد.

او با بیان این‌که در اواخر سال گذشته درخواست تامین برق متروی پرند مطرح شد و مذاکراتی نیز در همین راستا صورت گرفت تا بتوانیم تامین برق پایدار را داشته باشیم تصریح کرد: مترو حساسیت خاصی دارد؛ بنابراین، برق آن باید مطمئن و پایدار باشد.

برای انجام این کار مترو باید یک ایستگاه ۶۳ کیلوولتی احداث می‌کرد و برای تقویت پست ۲۳۰ کیلو ولتی بالادست هم مشارکت می کرد. این تفاهم‌نامه آماده و برای مترو ارسال شد، اما دوستان به دلیل مشکلات مالی تا اواخر برج ۶ از امضای آن امتناع کردند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران اضافه کرد: در نهایت قرار بر این شد که هم زمان با کاهش مصرف از شهریور در قدم اول ۵ مگاوات برق موقت برای تست و آزمایش در اختیار متروی پروند قرار دهیم و برای تامین برق پایدار ۱۵ مگاوات در اختیار آنها بگذاریم. اما متاسفانه دوستان به زمان بندی تعیین شده نرسیدند ودر مهر ماه بحث افتتاح مترو مطرح شد. ضمن اینکه در آن زمان پست اختصاصی مترو آماده نبود.

او ادامه داد: البته با همکاری وزارت نیرو یک پست سیار موفت در اختیار دوستان قرار داده شد. ضمن اینکه مترو قول داده که طی دو ماه آینده پست ۶۳ کیلوولتی را راه‌اندازی کند که اکنون مراحل آن در دست انجام است و پیش بینی می‌شود طی دو تا سه هفته آینده این پست آماده شود.

طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا سال ۱۴۰۳ تقویت‌ها در پست بالادست نیز انجام می‌شود و تامین برق پایدار متروی پرند را خواهیم داشت

به گفته مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران، طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا سال ۱۴۰۳ تقویت‌ها در پست بالادست نیز انجام می‌شود و تامین برق پایدار را خواهیم داشت.

قراگوزلو درباره ساخت‌وسازهای غیرمجاز گفت: خطوط انتقال در حومه شهرها به سال‌های بسیار دور مربوط می‌شود. طی سال‌های گذشته ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این حریم‌ها اتفاق افتاده و جابجا کردن این خطوط مشکلات زیادی از جمله هزینه فراوان و همچنین ایجاد حریم جدید را به همراه دارد.

او با بیان این‌که جابه‌جا کردن این خطوط مشکلات زیادی را از نظر هزینه و همچنین وضعیت تراکم جمعیت ایجاد می‌کند، اظهار کرد: به مردم توصیه می‌کنیم که در مورد ساخت‌وساز در این حریم‌ها دقت لازم را داشته باشند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران درباره احتمال خاموشی در پیک سال آینده توضیح داد: برنامه‌ریزی خوبی برای سال ۱۴۰۳‌ انجام شده تا بتوانیم برق را تأمین کنیم. ۱۸۰ اقدام اساسی در حوزه وزارت نیرو برای گذر از اوج بار انجام شده، ۶۷ اقدام در حوزه شبکه‌های انتقال است. به دلیل اهمیت برق تهران ۱۰ اقدام آن مربوط به برق منطقه ای تهران است. در سال گذشته دو پست انتقال ۴۰۰ کیلووات را وارد مدار کردیم و امسال چهار پست را باید ایجاد کنیم که تکلیف سنگینی است. علاوه بر ۱۰ پروژه، ۲۷ پروژه دیگر در برق منطقه ای تهران در خطوط انتقال تعیین کردیم که به تأمین بهتر برق منجر خواهد شد.

کد خبر: ۲۵۵٬۹۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha