۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲
تامین برق مطمئن برای زمستان انجام می‌شود
مدیر عامل برق تهران:

تامین برق مطمئن برای زمستان انجام می‌شود

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای تهران گفت: تامین برق مطمئن و پایدار برای زمستان انجام می شود.

به گزارش بازار، حبیب قراگوزلو درباره تامین برق در فصل زمستان اظهار داشت: اوج مصرف بار در تابستان سه استان تحت پوشش این شرکت شامل تهران، البرز و قم ۱۲ هزار و ۷۰۰ مگاوات بود. این میزان مصرف با رشد پنج درصدی همراه بود که خیلی زیاد است.

وی افزود: این میزان در پاییز و زمستان کاهش یافته و به ۸ تا ۹ هزار مگاوات می رسد.

قراگوزلو گفت: بر این اساس مشکلی در تامین برق پایدار در زمستان نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: تنها مشکل، تامین سوخت نیروگاه ها است که به دلیل افزایش مصرف گاز در بخش خانگی برای نیروگاه ها با محدودیت روبرو می شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای تهران ادامه داد: با تدابیر خوبی که اندیشیده شده از ابتدای تابستان دخایر سوخت خوبی برای نیروگاه ها تدارک دیده شده است. این امر این اطمینان را می دهد که روند تولید برق بدون مشکل خواهد بود.

وی گفت: در سه استان تهران، البرز و قم، ۲۴ درصد مشترکین تحت پوشش ما هستند و ۱۸ درصد برق مصرفی کشور در این سه استان را تأمین می‌کنیم.

قراگوزلو درباره بحث ناترازی تولید گفت: امسال ناترازی در بحث تولید داشتیم که با برنامه‌ریزی خوبی که انجام شد توانستیم اوج بار مصرف را با شرایط خوبی پشت سر بگذاریم و با تعامل با صنایع در کل وزارت نیرو، بدون کاهش مصرف برق صنایع و جابجایی ساعت کار صنایع، توانستیم ناترازی را مدیریت کنیم.

وی افزود: اگر قطع برقی رخ داده به دلیل حوادث بوده است؛ اما هیچ خاموشی برنامه‌ریزی‌شده‌ای وجود نداشت و توانستیم برق مورد نیاز صنایع را تأمین کنیم. در بخش‌هایی مانند سیمان و فولاد حتی افزایش مصرف را شاهد بودیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران توضیح داد: برنامه‌ریزی خوبی برای سال ۱۴۰۳‌ انجام شده تا بتوانیم برق را تأمین کنیم. ۱۸۰ اقدام اساسی در حوزه وزارت نیرو برای گذر از اوج بار انجام شده، ۶۷ اقدام در حوزه شبکه‌های انتقال است. به دلیل اهمیت برق تهران ۱۰ اقدام آن مربوط به برق منطقه ای تهران است. در سال گذشته دو پست انتقال ۴۰۰ کیلووات را وارد مدار کردیم و امسال چهار پست را باید ایجاد کنیم که تکلیف سنگینی است. علاوه بر ۱۰ پروژه، ۲۷ پروژه دیگر در برق منطقه ای تهران در خطوط انتقال تعیین کردیم که به تأمین بهتر برق منجر خواهد شد.

وی در خصوص برق مترو اظهار داشت: مترو حساسیت خاصی دارد؛ بنابراین، برق آن باید مطمئن و پایدار باشد. طی سال با رشد ایستگاه‌های مترو تأمین برق انجام شده و مشکلی نداشته‌ایم. درخواست برق مترو پرند سال گذشته انجام شد و برای اینکه تأمین برق پایدار انجام شود باید اقدامات زیرساختی انجام می‌شد. ۱۵ مگاوات برق مورد نیاز بود که برای تست ۵ مگاوات مورد نیاز بود. در حال حاضر برق ۵ مگاوات توسط پست سیار تأمین شده و از طرف برق منطقه‌ای مشکلی از جهت تأمین آن وجود ندارد.

قراگوزلو درباره ساخت‌وسازهای غیرمجاز گفت: خطوط انتقال در حومه شهرها به سال‌های بسیار دور مربوط می‌شود. طی سال‌های گذشته ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این حریم‌ها اتفاق افتاده و جابجا کردن این خطوط مشکلات زیادی از جمله هزینه فراوان و همچنین ایجاد حریم جدید را به همراه دارد.

وی درباره اوج مصرف بیان کرد: اوج مصرف ما ۱۲ هزار و ۷۰۰ مگاوات بوده که رشدی معادل ۵ درصد داشتیم. این مقدار مصرف در فصل‌های مانند پاییز و زمستان به ۹ تا ۸ هزار مگاوات کاهش پیدا می‌کند. در زمستان مشکلی از بابت تأمین برق مشترکان نداریم، اما تنها نکته ناترازی گاز است. وقتی مصرف گاز بالاتر می‌رود، سوخت تحویلی به نیروگاه کاهش پیدا می‌کند.

قراگوزلو گفت: درخصوص «سوخت» برنامه‌ریزی فشرده‌ای بین شرکت پالایش و پخش و وزارت نیرو در حال انجام است. اگر میزان مصرف سوخت برای نیروگاه‌ها ۲۲۰ میلیون مترمکعب در نظر بگیریم، ۲۰۰ میلیون مترمکعب آن از سوخت گاز تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: در زمستان با توجه به برودت هوا و افزایش مصرف گاز میزان گاز تحویلی به نیروگاه کاهش پیدا می‌کند و به حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد. مجبور هستیم برای تأمین این کمبود به سراغ سوخت دوم که عمدتاً گازوییل است برویم. در نیروگاه‌های اطراف شهرهای بزرگ اولویت سوخت گاز استفاده می‌شود و بعد به سراغ سوخت گازوئیل می‌رویم.

قراگوزلو گفت: سیاه‌بیشه هزار مگاوات نقش مهمی در تأمین برق و کنترل فرکانس شبکه در تابستان داشت.

کد خبر: ۲۵۵٬۹۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha