۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
«تامین سوخت» دغدغه فولادی ها | نیازمند فناوری به روز هستیم
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

«تامین سوخت» دغدغه فولادی ها | نیازمند فناوری به روز هستیم

تهران- رئیس اتحادیه آهن و فولاد تهران عقیده دارد تعرفه ها و مصوبات دولت به ویژه در زمینه تامین سوخت، باید در راستای حمایت از تولید و تولیدکننده باشد در غیر این صورت تولید فولاد کشور صدمه خواهد دید.

مرجان شرف، بازار: با آغاز فصل سرما توجه ها از برق مورد نیاز کارخانجات به سمت گاز می رود. چرا که در سال های اخیر قطعی گاز کارخانه ها حاکی از کمبودهایی در زمینه تامین انرژی در کشور بوده است کشوری که خود در زمره سه ذخایر بزرگ نفت و گاز است!

گرچه برخی از کارخانجات مانند تولید فولاد به صورت کوره بلند نیاز آنچنانی به گاز ندارند اما مطمئنا برای بسیاری از واحدهای صنعتی مهم است که گاز واحد تولیدی آنها قطع نشود. اما با تصویب مجلس، دولت موظف شد تا یارانه نفت و گاز در معادن و پروژه های نفت و گاز و صنایع بالادستی را کاهش دهد به طوری که تا انتهای برنامه حداقل ۵۰ درصد کاهش یارانه صورت گیرد.

با حمیدرضا رستگار رئیس اتاق اصناف تهران و رئیس اتحادیه آهن و فولاد تهران در اینباره گفتگو کردیم تا درباره تامین سوخت و نیازهای فولادی ها به گاز بیشتر صحبت کنیم وی عقیده دارد که اگر دولت کاش مصرف سوخت را می خواهد باید او هم یک قدم برای فولادی ها برداشته و حمایت کند.

* در مورد مصوب جدید مجلس، یارانه انرژی چگونه تعلق می گیرد؟ آیا گاز هم شامل آن می شود؟

بر اساس آمارها دومین کشور تولید کننده فولاد هستیم پس حفظ این جایگاه نیاز به حمایت دارد دولت برنامه ریزی برای مصارف داخلی، صادرات و حامل های انرژی از جمله گاز داشته باشد تا قیمت معین شده نیز در جهت حمایت از تولید و کمک به تولید کننده باشد.

با توجه به اینکه قیمت تمام شده برای دولت هم افزایش یافته لذا تعرفه هایی که برای حامل های انرژی در نظر گرفته می شود باید مشخصا برای تولید مفید باشد

تعرفه جدید هنوز به دست من نرسیده تولیدکنندگان پیش از این و در ابتدا مورد حمایت بودند و بسیار موضوع خوبی بود اما در حال حاضر با توجه به اینکه قیمت تمام شده برای دولت هم افزایش یافته لذا تعرفه هایی که برای حامل های انرژی در نظر گرفته می شود باید مشخصا برای تولید مفید باشد.

*برخی از کارشناسان عقیده دارند که صرفه جویی مورد نیاز صنعت است اما برخی می گویند در حین انتقال انرژی هدررفت بسیار رخ می دهد

بحث صرفه جویی نیاز به به روز کردن دستگاه های کارخانجات داریم اگر می خواهیم صرفه جویی اتفاق بیفتد دستگاه ها و نحوه تولید باید مجدد مورد بررسی قرار گرفته و به روز شود همه سیستم ها بازسازی با تکنولوژی روز شود مطابق با کارخانجاتی که در کشورهای دیگر مورد بهره برداری قرار گرفته اند که این موضوع مستلزم هزینه زیاد است اما در صورت انجام هم به نفع تولید کننده است هم به نفع کشور.

حمیدرضا رستگار

* در خبرها آمده که دولت در تعیین بازار ایران از بازار هنری هاب آمریکا الگو گرفته چقدر این صحبت صحیح است؟

این خبر را من هم شنیدم اما اطلاع دقیقی راجع به این موضوع ندارم همانطور که می دانید کشورهای دیگر تمام موضوعات در بورس ها و توسط بخش خصوصی تعیین می شود دقیقا تمام تولیدات و در بورس عرضه می شود اما درکشور ما عمدتا تمام تولیدات مهم در دست دولت قرار داشته و بخش خصوصی ای وجود ندارد که رقابت این میان اتفاق بیفتد.

این دولتی بودن گرچه از جهاتی خوب و مناسب است اما از جهاتی نیز مفید نیست این تعرفه ها و وضع قوانین اگر قرار است تعیین شوند باید متناسب با شرایط کشور ما باشد نه کشور امریکا یا اروپایی ها؛ شرایط هر کشور تفاوت دارد.

از طرفی ما جزء چند کشور تولید کننده اصلی گاز هستیم این منبع طبیعی در اختیار ما قرار گرفته و ما نباید خودمان را با کشور اروپایی که گاز را از کشور ما و روسیه به عنوان مثال می خرند مقایسه کنیم و در اختیار تولیدات ملی و صنایع کشور قرار بگیرد. اسراف در مصرف بی رویه نشود. قیاس با کشورهای دیگر اشتباه است و باید با توجه به شرایط خودمان با عملکرد خود قیاس شویم.

* نرخ جهانی سوخت در میان سال های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ سیر نزولی داشته، تاثیر این موضوع بر قیمت داخل کشور؟

ما زیاد تفاوت نداشتیم زیرا شرایط ما با کشورهای دیگر تفاوت دارد و متاثر از شرایط جهانی نیستیم اگر سوخت نیاز به واردات داشتیم مجبور بودیم که متناسب با شرایط جهانی خود را وفق دهیم اما در حال حاضر شرایط داخل قیمت گاز را تنظیم می کند.

* اگر گران هم شود تاثیر ندارد؟

نه خیر تاثیر ندارد، اگر اثری هم داشته باشد به هیچ وجه چشمگیر نیست.

* در رابطه با فناوری کاهش دهنده مصرف گاز بگویید تعامل کارخانجات و شرکت های دانش بنیان به چه میزان است؟

برخی از شرکت های دانش بنیان در زمینه کاهش دهنده مصرف گاز به کمک کارخانجات آمده اند این شرکت ها نشان داده اند که در تمام زمینه ها استعداد در کشور وجود دارد و حرکت های بسیار خوبی هم اتفاق افتاده است اما باید توضیحات بیشتری به مردم علاقمند به سرمایه گذاری در این مورد داده شود.

اگر در کشور از شرکت های دانش بنیان بهره بگیریم و حمایت دولت و بخش خصوصی نیز کمک کننده باشد بسیار زودبازده و مفید برای ارزش آفرینی و ارزش افزوده آوری می تواند باشد

به نظر می رسد که عامه مردم راجع به این موضوع اطلاعات زیادی ندارند. در صورت حمایت و مورد توجه قرار گرفتن در تمام زمینه ها بخصوص سوخت می توانند اثر خوبی داشته باشند مضاف بر اینکه بسیاری از منابع ما به علت استفاده و بهره برداری به روش های سنتی و قدیمی در حال هدر رفت است. اگر در کشور از شرکت های دانش بنیان بهره بگیریم و حمایت دولت و بخش خصوصی نیز کمک کننده باشد بسیار زودبازده و مفید برای ارزش آفرینی و ارزش افزوده آوری می تواند باشد.

* در کارخانه های فولاد سوخت جایگزین گاز از چه سوختی استفاده می شود؟ انرژی های تجدید پذیر چه جایگاهی در میان تولیدات فولادی دارد؟

آمارهای بسیار جزئی از کارخانه هایی وجود دارد که با کمک شرکت های دانش بنیان ها توانسته اند مصرف سوخت خود را کاهش دهند گرچه بهترین گزینه سوخت در کشور گاز است اما برخی مناطق از منابع خورشیدی یا دیگر انرژی ها در کنار گاز استفاده می کنند.

* با توجه به اینکه دومین ذخایر و تولید کننده سوم هستیم چرا مشکل قطعی داریم؟

عدم برنامه ریزی و بی توجهی به شرایط مصرف و خدماتی که باید در این موضوع مورد توجه قرار بگیرد باعث بروز این مشکلات شده از این رو به نظر می رسد برنامه ریزی و هم اجرا نیاز به بررسی مجدد دارد.

* در حال حاضر سوخت گاز همراه نفت چقدر است و در کجا می شود از آن استفاده کرد؟

آمار دقیق را نمی توانم در حال حاضر اعلام کنم اما اینکه کجا بشود از این سوخت استفاده کرد پیشنهاد این است که گاز برای ارزآوری و موضوعات ارزی بهترین مصرف پس از مصارف داخلی بحث صادرات است صادرات اگر بتوانیم صورت گیرد به کشورهای هدف

مردم تمام مشکلات را کامل دیده و درک کرده اند پس باید به آنها اهمیت و کار به خودشان واگذار شده همچنین پیگیری موضوعات اقتصادی و سیاستگذاری های ما باید از طریق بخش خصوصی انجام شود.

کد خبر: ۲۵۵٬۸۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha