۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸
توزیع ۶.۸ میلیون قوطی شیرخشک از ابتدای آبان
سخنگوی سازمان غذا و دارو:

توزیع ۶.۸ میلیون قوطی شیرخشک از ابتدای آبان

سخنگوی سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه کمبود شیرخشک بزودی در کشور برطرف می‌شود، گفت: از ابتدای آبان ماه ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار قوطی شیرخشک رگولاری توزیع شده است.

به گزارش بازار، سجاد اسماعیلی روز چهارشنبه در یک جلسه توجیهی درباره کمبود شیرخشک با خبرنگاران که در محل سازمان برگزار شد، افزود: ظرفیت تولید شرکت‌های تولیدکننده شیرخشک به زودی به هفت میلیون قوطی در ماه می‌رسد.

وی با بیان اینکه یک میلیون و ۱۰۰ هزار قوطی شیرخشک نیز از طریق واردات تامین شده است، اظهار داشت: این میزان شیرخشک که وارد کشور شده، اکنون در مرحله آزمایش و شناسه گذاری است بوده و از هفته آینده در داروخانه ها توزیع می شود.

اسماعیلی در ادامه به بیان علت بروز کمبود شیرخشک رگولاری پرداخت و توضیح داد: اواخر سال گذشته ارز تخصیصی به شیرخشک به ارز نیمایی (۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی) تغییر کرد.

وی افزود: سازمان توسعه تجارت مسئولیت ثبت سفارش کالاهای اساسی بر عهده دارد و باید ارز مورد نیاز برای واردات شیرخشک را با نظر دستگاه تخصصی (وزارت بهداشت) تخصیص می داد اما این سازمان ثبت سفارش تمامی محصولات اساسی حوزه سلامت از جمله شیرخشک را باطل کرد و سبب شد تا در این حوزه با کمبود روبرو شویم.

سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: با افزایش ارز تخصیصی به واردات شیرخشک از سوی سازمان توسعه تجارت، سازمان غذا و دارو پیگیری های خود را برای تامین ارز و ثبت سفارش شیرخشک در دستور کار قرار داد و در حالی که زمان طلایی برای ثبت سفارش از دست رفته بود، ارز تخصیص یافت.

اسماعیلی تاکید کرد: با پیگیرهای فراوان سازمان غذا و دارو و با دستور معاون اول رئیس جمهور، از ۲۴ تیرماه امسال بانک مرکزی ارز را برای شیرخشک تخصیص داد در حالی که ثبت سفارش شیرخشک چهارماه به تعویق افتاده بود.

وی تصریح کرد: همچنین ۲ شرکت سهم ۹۰ درصدی بازار شیرخشک را که در دست دارند و شروع به تولید کردند و از آنجایی که بحث کمبود شیر خشک از اواخر شهریورماه بوجود آمد، این شرکت ها اعلام کردند توان تولید را نداریم و سازمان غذا و دارو واردات دو فوریتی شیرخشک را در دستور کار قرار داد.

این مسئول در سازمان غذا و دارو همچنین یادآور شد: در پنج ماهه نخست امسال ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار ارز از سوی بانک مرکزی برای شیرخشک تامین شد و در سه ماه شهریور، مهر و آبان امسال نیز ۴۱ میلیون دلار ارز برای این محصول تخصیص یافت.

به گفته وی، اکنون با توجه به افزایش ظرفیت تولید شیرخشک در کشور و انجام واردات آن، شیرخشک با ثبت کد ملی در سامانه تیتک توزیع می شود و بازرسی های سازمان غذا و دارو برای اعمال آن در سامانه از سوی داروخانه ها وجود دارد و در غیر این صورت سهمیه شیرخشک داروخانه متخلف قطع می شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: مصرف کننده از طریق ثبت کدملی و استعلام از سامانه بیمه سلامت مجاز است ۱۲ قوطی شیرخشک برای کودک زیر ۲ سال از داروخانه بدون هیچ افزایش قیمت دریافت کند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه اتباع خارجی بیشتر شیرخشک مصرف می‌کنند، گفت: اکنون با همکاری وزارت کشور و اداره امور اتباع هماهنگی‌هایی برای توزیع شیرخشک به اتباع خارجی در کشور در حال انجام است و توزیع این محصول در سیستان و بلوچستان بهتر شده است،

سخنگوی سازمان غذا و دارو پیشنهاد داد، سیاست‌های ارزی برای واردات شیرخشک و دارو باید اصلاح شود تا بتوان از پدیده کمبود و قاچاق این کالاهای اساسی نیز جلوگیری کرد.

اسماعیلی این نکته را نیز بیان کرد که در زمینه شیرخشک های رژیمی کمبودی در بازار وجود ندارد و مشکل ایجاد شده در حوزه شیرخشک‌های رگولاری بوده است.

کد خبر: ۲۵۵٬۷۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha