۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵
بسیج همه‌ امکانات و ظرفیت‌ها برای ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات رانندگی
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد

بسیج همه‌ امکانات و ظرفیت‌ها برای ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات رانندگی

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از بسیج همه‌جانبه امکانات و ظرفیت‌های قانونی موجود برای ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات رانندگی با برگزاری منظم جلسات شورای عالی هماهنگی حمل‌ونقل و ایمنی کشور خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، ضمن تشریح تصمیمات و نتایج صد و سی و دومین نشست کمیسیون ایمنی راه‌های کشور که به ریاست وزیر راه و شهرسازی و با شرکت اعضای بخش‌ها و دستگاه‌های ذیربط ملی و ادارت کل استانی تابعه به صورت حضوری و برخط برگزار شد، گفت: در این نشست، نتایج تحلیل آماری تصادفات در ۶ ماه نخست جاری توسط دبیرخانه کمیسیون ارائه و بر این اساس، جزئیات مربوط به آخرین وضعیت تصادفات و تلفات راهنمایی و رانندگی در استان‌های حائز بالاترین درصد افزایش متوفیان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته استماع و تحلیل و بررسی شد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تکالیف مقرر شده در چهارمین نشست شورای عالی هماهنگی حمل‌ونقل و ایمنی کشور برای وزارت راه‌وشهرسازی و همچنین مصوبه اخیر کمیسیون، اعلام کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته با پلیس راهور فراجا و وزارت کشور، برنامه جامع پیشنهادی در دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تهیه شده است که در نشست کمیسیون، بخش‌هایی از آن مورد پیگیری و بررسی قرار گرفت.

افندی‌زده با تصریح بر پیش‌بینی تامین پایدار منابع مالی در سال‌های آینده در قالب برنامه هفتم توسعه کشور، اعلام کرد: موضوع تامین این منابع با استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود به منظور تسریع در اجرای طرح‌های مصوب در کمیسیون، یکی دیگر از مباحث مورد پیگیری است. در همین راستا، پیشنهاد مربوطه توسط کمیسیون تهیه و برای طرح و تصویب در نشست آتی شورای عالی هماهنگی حمل‌ونقل و ایمنی کشور، ارسال شده‌است.

دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های کشور افزود: نصب سامانه سپهتن در ناوگان مسافری توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و اجرایی شدن آن در اسرع وقت با توجه به ضوابط و مقررات و طبق مصوبه چهارمین جلسه شورای‌عای هماهنگی حمل و نقل و ایمنی مورد تاکید قرار گرفت.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برنامه ریزی برای رفع نقاط پرتصادف (حادثه خیز) که یکی از مهم‌ترین مصوبات پیشین کمیسیون ایمنی راه‌های کشور است، باید به نحوی اقدام شود که هرچه سریعتر این نقاط برطرف شود. در این رابطه با توجه به مصوبه کمیسیون ایمنی راه‌های کشور و براساس صورت جلسه مشترک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و پلیس راهور فراجا، ۸۸۷ نقطه پر تصادف در سراسر کشور شناسایی شده است که رفع و اصلاح و تامین اعتبار آن نیازمند بسیج همگانی است. لذا با توجه به تاکید ریاست کمیسیون ایمنی راه‌های کشور، ضرورت دارد با برگزاری منظم کمیسیون ایمنی در استان‌ها به ریاست استانداران کشور و استفاده از اعتبارات استانی و همچنین منابع پیش‌بینی شده در طرح مولدسازی، رفع این نقاط سرعت بگیرد و روند کاهشی آمار تصادفات را بهبود بخشد.

وی افزود: در این نشست مقرر شد با برنامه‌ریزی مناسب و اقدامات جهادی، تمامی نقاط پر تصادف تا پایان خرداد ۱۴۰۳ رفع شوند. همچنین کنترل و پایش این نقاط و بررسی تاثیر رفع این نقاط در کاهش آمار سوانح رانندگی نیز در دستور کار کمیسیون ایمنی راه‌های کشور خواهد بود.

به گفته دبیر کمیسیون ایمنی راههای کشور، رفع نقاط کور آنتن‌دهی تلفن همراه یکی دیگر از اقدامات موثر در افزایش خدمات امدادرسانی و کاهش تلفات ناشی از سوانح رانندگی است که پیگیری‌ برای شناسایی نقاط با همکاری کلیه سازمان‌هاو ارگانهای عضو کمیسیون ایمنی راههای کشور از طریق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در حال پیگیری است.

افندی‌زاده با اشاره به پیگیری‌های صورت‌گرفته در خصوص سامانه جامع ثبت حوادث و سوانح حمل و نقل، استفاده از این سامانه را موجب به هنگام سازی اطلاعات حوزه حوادث و سوانح حمل‌ونقل دانست و گفت: تحلیل آمار و اطلاعات این سامانه‌ می‌تواند موجب بهبود پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های جاری و اتی شود.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در پایان با اشاره به در پیش‌رو بودن یادبود قربانیان سوانح رانندگی، بزرگداشت این روز (۲۸ ابان سال ۱۴۰۲ مطابق با ۱۹ نوامبر سال ۲۰۲۳ میلادی) را از جمله اقدامات موثر در راستای فرهنگسازی رانندگی ایمن دانست و از تمامی اعضای کمیسیون ایمنی راه‌های کشور درخواست کرد که با اطلاع رسانی مناسب و برگزاری مراسم‌ مناسب، بر اهمیت این موضوع تاکید داشته باشند.

کد خبر: ۲۵۵٬۶۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha