۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴
چانه‌زنی‌ پاکستان برای فرار از پرداخت جریمه عدم احداث خط لوله آی‌پی

چانه‌زنی‌ پاکستان برای فرار از پرداخت جریمه عدم احداث خط لوله آی‌پی

رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند، اسلام‌آباد به منظور جلوگیری از پرداخت جریمه ۱۸ میلیارد دلاری برای عدم ساخت خط لوله انتقال گاز ایران در خاک خود، امروز با مقامات ایرانی گفت‌وگو می‌کند.

به گزارش بازار، رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند، اسلام‌آباد به منظور جلوگیری از پرداخت جریمه ۱۸ میلیارد دلاری برای عدم ساخت خط لوله «انتقال گاز ایران» در خاک خود، امروز از ایران درخواست خواهد کرد تا برای ضرب‌الاعجل فوریه- مارس ۲۰۲۴ مهلتی ارائه دهد.

ایران سال گذشته از پاکستان درخواست کرد تا بخش پاکستانی خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان موسوم به آی‌پی در خاک خود را تا فوریه- مارس ۲۰۲۴ احداث کند تا جریمه ۱۸ میلیارد دلاری بپردازد.

قرار بود پاکستان یک خط لوله ۷۸۱ کیلومتری از مرز ایران تا نوآب شاه احداث کند و روزانه ۷۵۰ میلیون فوت مکعب گاز دریافت کند.

تهران قبلا خط لوله بخش خود از میدان گازی پارس شمالی تا مرز با پاکستان را احداث کرده است.

نمایندگان پاکستان امروز، سه شنبه ۱۴ نوامبر در تهران با مقامات ایرانی دیدار ‌ و از آنها درخواست می‌کنند تا از اسلام آباد برای دریافت جریمه ۱۸ میلیارد دلاری به دادگاه داوری بین‌المللی شکایت نکنند.

احتمال دارد، محمدعلی وزیر نیروی پاکستان امروز (سه شنبه) به تهران برود اما این سفر به مجوز دفتر نخست‌وزیری پاکستان بستگی دارد. با این حال، مسئولان مربوطه به تهران رسیده‌اند.

مقامات ارشد وزارت انرژی به روزنامه پاکستانی نیوز گفتند، وزیر انرژی این کشور دوشنبه از قرقیزستان بازگشته است.

به گفته مقامات پاکستانی، پاکستان تلاش خواهد کرد تا مقامات ایرانی را برای اجرای خط لوله آی‌پی از طریق یک طرف ثالث به منظور جلوگیری از تحریم‌های آمریکا مجاب کند.

ایران و پاکستان در سپتامبر ۲۰۱۹ یک قرارداد تجدینظر شده امضا کردند که بر اساس آن، ایران تا سال ۲۰۲۴ برای هرگونه تاخیر در اجرای این خط لوله به هیچ دادگاه بین‌المللی مراجعه نخواهد کرد و پس از این تاریخ آزاد است که به داوری بین‌المللی مستقر در فرانسه رفته و ۱۸ میلیارد دلار جریمه درخواست کند.

منابع پاکستان مدعی هستند، از آنجا که پاکستان نمی‌تواند تحریم‌های آمریکا را تحمل کند، با احتیاط در حال حرکت برای اجرای این پروژه است.

کد خبر: ۲۵۵٬۵۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha