۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۱
هراس فدرال رزرو از گزارش تورم آمریکا
بلومبرگ گزارش داد

هراس فدرال رزرو از گزارش تورم آمریکا

بنظر می‌رسد گزارش ماهانه دولت ایالات متحده از تورم سبد مصرف در روز سه‌شنبه، مسیر تحقق هدف ۲ درصدی تورم را برای فدرال رزرو دشوار کند.

به گزارش بازار، به گفته کارشناسان اقتصادی خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ، افزایش و چسبندگی تورم شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) ایالات متحده می‌تواند حرکت فدرال رزرو به سوی هدف ۲ درصدی تورم را دشوار کرده و نیاز به انقباض پولی مجدد برای تحقق آن، ایجاد کند.

آنا وانگ (Anna Wong) و استوارت پل (Stuart Paul)، از اعضا گروه اقتصادی بلومبرگ، در گزارش منتشر شده روز دوشنبه بیان کردند: بنظر می‌رسد تورم ساختاری شاخص قیمت مصرف کننده در مقیاس ماهانه برای دومین ماه متوالی به میزان ۰.۳ درصد در ماه اکتبر افزایش داشته باشد. بدین طریق، تورم سالانه ایالات متحده بدون تغییر در ۴.۱ درصد قرار خواهد گرفت.

کارشناسان در ادامه افزودند: با وجود عملکرد دلگرم کننده تورم در اوایل فصل تابستان، تورم ماهانه به آرامی و مداوم افزایش داشت که صعود آن در مقیاس سالانه به میزان ۳ تا ۴ درصد بوده است. اما در هر صورت، هنوز از هدف ۲ درصدی فاصله قابل توجهی دارد. محتمل‌ترین پاسخ مقامات پولی به سرعت بالای افزایش CPI ماهانه، امکان افزایش مجدد نرخ بهره هدف و حفاظت از نرخ‌های بالای فعلی است.

لازم به ذکر است، فشار تورمی بر سبد خانوار در سال ۲۰۲۲ به اوج رسید و مقادیری را رقم زد که از سال ۱۹۸۰ در آمریکا بی‌سابقه بود. از آن پس، با افزایش شدید و مداوم در نرخ‌های سیاستی فدرال رزرو، تورم در مسیر کاهشی قرار گرفت. تا آنجا که در ماه‌های اخیر عملکردی بهتر از انتظار داشت و پیرو آن، توقف افزایش نرخ بهره هدف فدرال رزرو کلید خورد. بدین ترتیب، در دو جلسه سیاستی گذشته، نرخ‌های بهره فدرال رزرو بدون تغییر باقی مانده است.

کند شدن فرآیند دستیابی به هدف ۲ درصدی تورم موجب ترغیب فدرال رزرو برای اعمال یک افزایش دیگر در نرخ‌های بهره هدف خواهد شد. این موضوع حتی با وجود اوج‌گیری نرخ‌های سیاستی فدرال رزرو به بیشترین مقادیر ۲۲ سال اخیر، امکان پذیر است.

با توجه به بازارهای آتی، اکنون سرمایه‌گذاران احتمال یک چهارمی را نسبت به افزایش مجدد نرخ‌های سیاستی در دو جلسه آتی فدرال رزرو تخمین زده‌اند.

وانگ و پل گفتند: روی دیگر سکه آنست که با پایان یافتن تورم ساختاری منفی در فصل تابستان و مخصوصا کاهش اشتغال و ضعیف شدن بازار کار، بعید بنظر میاید که فدرال رزرو نرخ سیاستی را تغییر دهد.

پیش‌بینی‌های اقتصاددانان بلومبرگ با سناریو میانه چشم‌انداز تهیه شده توسط این خبرگزاری تطابق داشته و هم‌راستا است.

کد خبر: ۲۵۵٬۵۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha