۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳
صندوق بازنشستگی ملی مس از درون ضربه می­ خورد| دیوان عدالت رای قطعی برای شرکت مس صادر نکرد
یک منبع آگاه مطرح کرد؛

صندوق بازنشستگی ملی مس از درون ضربه می­ خورد| دیوان عدالت رای قطعی برای شرکت مس صادر نکرد

با توجه به مشکلی که در صندوق بازنشستگی شرکت مس ایران روی داده است، شورای عالی دیوان عدالت هنوز نظر قطعی خود را مبنی بر خصوصی بودن این صندوق اعلام نکرده است.

بهنازصفری؛ بازار: با توجه به این که صندوق بازنشستگی شرکت مس ایران به صورت شخصی و توسط اعضای اصلی تشکیل شده است، اما مدتی است که دولت دست بر روی این صندوق گذاشته است تا آن را با سایر صندوق های بازنشستگی دولتی ادغام کند. در این رابطه اعتراضاتی هم صورت گرفته و شکایت رسمی انجام شده است، اما شورای عالی دیوان عدالت هنوز نظر قطعی خود را مبنی بر خصوصی بودن این صندوق اعلام نکرده است.

در این رابطه اعضای صندوق بازنشستگی شرکت مس نگران هستند، مبادا همان بلایی بر سر صندوقشان بیایید که هشت سال قبل بر سر صندوق بازنشستگی صنعت نفت آمد و صندوق پس از سال ها کش و قوس خالی به دست اعضای صندوق رسید.

شورای عالی دیوان عدالت کشوری رای قطعی برای شرکت مس صادر نکرده است

یک منبع آگاه و یکی از اعضای رسمی صندوق بازنشستگی مس سونگون در خصوص شرایط صندوق بازنشستگی این شرکت به بازار گفت: شورای عالی دیوان عدالت کشوری هنوز درمورد مشکل صندوق بازنشستگی مس سونگون رای قطعی را صادر نکرده است. یعنی هنوز هم مشخص نیست که صندوق بازنشستگی مس سونگون که به صورت شخصی و بدون دخالت دولت طراحی و راه اندازی شده است، مثل سابق فعالیت خودش را میتواند انجام دهد یا نه؟

با توجه به اطلاعات کاملی که در خصوص این صندوق وجود دارد، اما تاکنون در بخش های بالادستی کشور، کسی از این صندوق حمایت نکرده است و چه بسا بعضی از افراد صندوق ما را فروخته اند تا به نتیجه دلخواهمان نرسیم

به گفته وی؛ با توجه به اطلاعات کاملی که در خصوص این صندوق وجود دارد، اما تاکنون در بخش های بالادستی کشور، کسی از این صندوق حمایت نکرده است و چه بسا بعضی از افراد صندوق ما را فروخته اند تا به نتیجه دلخواهمان نرسیم.

او افزود: قاضی که می خواهد در این رابطه حکم صادر کند، بعد از دوسال تازه متوجه شده است که این صندوق خصوصی بوده است و دولت هیچ نقشی در شکل گیری آن نداشته و نمی تواند مصادره اش کند. خدا می داند چقدر دیگر قرار است طول بکشد تا متوجه شوند که شرکت ملی مس هم خصوصی است. البته ۵۱ درصد شرکت ملی مس خصوصی است و الباقی آن دولتی است.

او تصریح کرد: هیات امنای شرکت ملی مس برای مشخص شدن شرایط پرونده دوتا وکیل گرفته اند که کارها را دنبال کنند و بتوانند حقوق تضیع شده ی کارکنان را دوباره برگردانند. اما مشکلی که وجود دارد این است که تعدادی از اعضای هیات امنای سابق چنین بلاهایی را بر سر کارکنان شرکت ملی مس آورده اند.

این منبع آگاه تاکید کرد: ما یک وکیل گرفتیم که خودش آزاده جنگ بوده و تاکنون کارهای بسیار معتبری انجام داده است و در دولت هم حرف هایش قابل استناد است. ولی او را هم را در دولت راه نداده اند.

متاسفانه ۶۰ میلیارد تومان هم به دو وکیل درجه یک پول داده اند، تا هرچه زودتر کارها را پیش ببرند، اما آنها هم فعلا موبایلشان را خاموش کرده و کاری انجام نمی دهد. افرادی هم که با وکلا قرارداد بسته اند جلو نمی آیند تا کاری انجام دهند و بگویند چرا چنین وکیلی را استخدام کرده و یا چرا او اصلا جوابگو نیست

وی افزود: متاسفانه ۶۰ میلیارد تومان هم به دو وکیل درجه یک پول داده اند، تا هرچه زودتر کارها را پیش ببرند، اما آنها هم فعلا موبایلشان را خاموش کرده و کاری انجام نمی دهد. افرادی هم که با وکلا قرارداد بسته اند جلو نمی آیند تا کاری انجام دهند و بگویند چرا چنین وکیلی را استخدام کرده و یا چرا او اصلا جوابگو نیست.

او اظهار داشت: این موارد همان خیانت های داخلی است که در صندوق بازنشستگی شرکت مس ایران انجام شده و هیچ کس هم در این رابطه جوابگو نیست. در واقع این صندوق هم از داخل ضربه میخورد و هم از خارج بر پیکرهاش زخم وارد می شود.

به گفته وی؛ مثل این است که اعضای صندوق بازنشستگی قلکی داشتند که پس اندازهای خودشان را در آن جمع کرده بودند، ولی یک نفر آمده و این قلک را دزدیده است.

وی عنوان کرد: البته الان دولت یک طرح همسان سازی داده است، زیرا نیروهای تامین اجتماعی مستمری شان نسبت به صندوق مس بیشتر است. یعنی برای اعضای تامین اجتماعی اضافه کاری ها هم محاسبه می شود، ولی برای صندوق بازنشستگی مس محاسبه نمی شد.

او گفت: الان می خواهند بگویند برای اعضای بازنشسته شرکت ملی مس هم همین کار انجام می گیرد، یعنی اعضا باید به قسمت رفاه تامین اجتماعی بروند و جزو بازنشستگان تامین اجتماعی شوند تا حقوق و مزایایی به آنها اضافه شود.

درحالی که تمامی این پس اندازها حق ما بوده است و می خواهند با حق و حقوق خودمان به ما کلک بزنند، حقیقا به ما زور می گویند. قبلا هم چنین کاری کرده اند یعنی صندوقی که برای وزارت نفت بوده را گرفته اند و بعد از هشت سال صندوق را خالی کرده و بدون ریالی تحویل داده اند

به گفته این منبع آگاه؛ درحالی که تمامی این پس اندازها حق ما بوده است و می خواهند با حق و حقوق خودمان به ما کلک بزنند. حقیقا به ما زور می گویند. قبلا هم چنین کاری کرده اند یعنی صندوقی که برای وزارت نفت بوده را گرفته اند و بعد از هشت سال صندوق را خالی کرده و بدون ریالی تحویل داده اند.

او خاطرنشان کرد: الان هم قرار است صندوق بازنشستگی شرکت ملی مس را به همین حال و روز تبدیل کنند، زیرا هیچ کس از اطلاعات صندوق اطلاع ندارد و نمی دانیم اصلا در صندوق چه چیزهایی وجود دارد؟ ولی مطمئن هستیم که، حدود ۴۰ تا ۵۰ تا از شرکت های مس بزرگ در این صندوق عضو هستند و پروژه های عظیمی تاکنون انجام داده اند و حالا می خواهند تمامی پس انداز صندوق را از بین ببرند و یک صندوق خالی تحویلمان بدهند.

وی افزود: صندوق در اقصا نقاط ایران پروژه های گسترده ای داشته است، حتی هتل هایی برای اعضا ساخته اند تا بتوانند از این امکانات استفاده کنند، بنابراین تمامی این پروژه ها و امکانات درحال حاضر در هاله ای از ابهام قرار دارد و معلوم نیست قرار است چه سرانجامی داشته باشند.

این منبع آگاه تاکید کرد: صندوق شرکت نفت پس از سال ها کش و قوس مشخص شد خصوصی است و دولت هیچ حقی در این رابطه نداشته است. بنابراین باید این صندوق به اعضای اصلی تحویل داده شود. ای کاش براساس همان رای دادگاه، به صندوق مس هم رای بدهند و آن را به اعضای اصلی تحویل دهند.

کد خبر: ۲۵۵٬۵۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha