۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱
رهاسازی آب زاینده‌رود مایه اطمینان خاطر کشاورزان شد
معاون تلفیق شرکت مدیریت منابع آب:

رهاسازی آب زاینده‌رود مایه اطمینان خاطر کشاورزان شد

معاون تلفیق شرکت مدیریت منابع آب و سرپرست حوضه آبریز زاینده‌رود گفت: ذخیره مناسب آب در مخزن سد زاینده‌رود بعد از سال‌ها امکان رهاسازی آب برای کشت اول پاییزه را فراهم کرد.

به گزارش بازار، علیرضا الماسوندی معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران و سرپرست حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود و حوضه‌های جنوب غربی فلات با اشاره به فراهم شدن شرایط مساعد برای بازگشایی سد زاینده‌رود طی روزهای اخیر اظهار داشت: خوشبختانه با اجرای طرح جامع منابع و مصارف حوضه زاینده‌رود، موجودی مخزن سد این امکان را فراهم کرد که بتوانیم برای کشت پاییزه آب سد را رهاسازی کنیم.

وی افزود: این در حالی است که در سال‌های گذشته این امکان برای کشت اول وجود نداشت و در برخی از سال‌ها تخصیص کشت پاییز به طور کامل صفر بود.

الماسوندی با اشاره به اینکه این مهم با اجرای طرح جامع منابع و مصارف حوضه زاینده‌رود محقق شد، گفت: تدوین طرح جامع منابع و مصارف حوضه زاینده رود از سال گذشته با انجام یک سلسله مطالعات جامع که شاید بتوان گفت در سطح بین‌الملل بی‌نظیر است، آغاز و طی ۱۰ ماه تلاش بی‌وفقه، این طرح در شهریور ماه ۱۴۰۲ تکمیل و مطرح شد.

سرپرست حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود و حوضه‌های جنوب غربی فلات با بیان اینکه جدول‌ منابع و مصارف حوضه زاینده‌رود در سال آبی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ براساس مطالعات این طرح جامع تدوین شد، اضافه کرد: این جدول بر پایه مدل طراحی شده تنظیم و تدوین شده است.

وی بیان داشت: براساس این مدل توسعه داده شده، برای ۱۸ ناحیه مسائلی نظیر بارش، رواناب، تبخیر، نیاز آب اعم از سطحی و زیرزمینی برای مصارف شرب، صنعت و کشاورزی و همچنین نیاز آبی با قیودی که مسائل محیط زیست نیز به دنبال دارد، تحلیل و مدل منابع و مصارف حوضه آبریز زاینده‌رود استخراج شد.

الماسوندی مدیریت برداشت از چاه‌های آب و ایستگاه پمپاژ را نیز در مدیریت منابع و مصارف حوضه زاینده‌رود مؤثر دانست و گفت: همه این موارد موجب شد تا خوشبختانه در پایان سال آبی مختوم به شهریور ۱۴۰۲ موجودی مخزن سد زاینده‌رود به ۴۴۰ میلیون مترمکعب برسد.

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: این میزان حجم مخزن، این امکان را فراهم کرد که همزمان با کشت پاییزه اول به میزان یکصد میلیون مترمکعب برای اراضی غرب و شرق اصفهان از تاریخ ۲۰ آبان آب سد رهاسازی شود.

الماسوندی گفت: این در حالیست که طی سال‌های گذشته در برخی از سال‌ها تخصیص کشت اول پاییزه صفر بوده است و آنچه که تأمین شده برای کشت پاییزه دوم در بهمن ماه صورت گرفته که شرایط آن از نظر تولید در هکتار نسبت به آبان ماه متفاوت است.

وی اظهار داشت: وزارت نیرو در سه سال اخیر با توجه به اینکه خشکسالی اتفاق افتاده و مخزن در سال قبل آن نیز شرایط ذخیره‌ خوبی نداشته، سعی کرده است حداقل برای انجام کشت‌های پاییزه دوم و امسال خوشبختانه برای اولین سال، رهاسازی آب را برای انجام کشت اول پاییزه انجام داده تا کشاورزان بتوانند با اطمینان خاطر از آب زاینده‌رود استفاده کنند و از نظر معیشتی و تولید مشکل خاصی نداشته باشند.

سرپرست حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود و حوضه‌های جنوب غربی فلات بیان داشت: در حال حاضر خروجی سد حدود ۹۱ مترمکعب در ثانیه است که ابتدا شبکه‌ رودشت و پایاب در سمت شرق مشروب خواهد شد و بر اساس یک برنامه‌ کاملاً دقیق، سایر شبکه‌ها مانند آبشار و نکوآباد نیز بهره‌مند خواهند شد.

الماسوندی، نوبت بعدی رهاسازی آب سد زاینده‌رود را براساس تقویم کشاورزی و نیاز آبی و منحی فرمان‌ سد، حدود ۵ اسفند اعلام و خاطرنشان کرد: البته در این دوران باید امیدوار باشیم تا از نظر بارش‌های آبان تا اسفند شرایط خوبی رقم بخورد تا با ایجاد یک ذخیره خوب در مخزن بتوانیم در نوبت‌های تعیین شده به اندازه‌ کافی آب برای اراضی تأمین کنیم و مشکلی در این ارتباط نداشته باشیم.

وی در پایان از همکاری مسئولان محلی و مدیران استان‌های چهارمحال و بختیاری و اصفهان در تهیه طرح جامع حوضه آبریز زاینده‌رود تشکر کرد.

کد خبر: ۲۵۵٬۴۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha