۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۹
مشکلی برای تامین بذر گندم در گلستان نداریم | ضرورت توجه به کشاورزی حفاظتی
مدیر زراعت جهاد کشاورزی گلستان:

مشکلی برای تامین بذر گندم در گلستان نداریم | ضرورت توجه به کشاورزی حفاظتی

گرگان- ناظری، مدیر زراعت جهاد کشاورزی گلستان گفت: سبد بذری ما بسیار خوب است و مشکلی در تامین بذر گندم کشاورزان گلستان نداریم.

محمد ناظری در گفتگو با خبرنگار بازار، از کشت سالانه به طور متوسط ۳۷۰ هزار هکتار گندم در استان گلستان خبرداد و اظهار کرد: طبق برنامه ابلاغی جهاد کشاورزی در سال جاری حدود ۳۶۷ هزار هکتار کشت گندم خواهیم داشت.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی گلستان، افزود: نیاز بذری استان نزدیک به ۸۰ هزار تن می شود که طبق برنامه وزارت جهاد حدود ۵۰ درصد آن به طور سلانه توسط جهاد تولید می شود.

وی ادامه داد: بررسی سال های اخیر نشان می دهد همه ساله با مازاد تولید بذر مواجه بوده ایم که دلیل بخشی از آن هم نگهداری بذر برای خود مصرفی توسط کشاورزان بود.

ناظری با یادآوری خشکسالی بی سابقه در سال گذشته، گفت: این مساله باعث شد در ۱۵۰ هزار هکتار اراضی غیر قابل برداشت یا با کاهش شدید محصول غلات رو به رو شویم.

وی تصریح کرد: ۳۹ هزار تن بذر برای فصل زراعی جدید تدارک دیده ایم که فقط ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن آن بین کشاورزان توزیع شده است.

ناظری با اشاره به این که این بذرها به صورت روزانه لیبل می خورد و به شهرستان ها توزیع می شود، بیان کرد: هیچ مشکلی برای تامین بذر در گلستان نداریم و همکاران ما در مرکز تحقیقات و در سایت های بوجاری بذر حضور دارند.

وی با تاکید بر این که سبد بذری ما بسیار خوب است، ادامه داد: نزدیک به ۱۰ رقم آبی و ۸ رقم دیم در سبد بذری داریم و تدارک خوبی دیده ایم.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی گلستان اضافه کرد: تاریخ کشت توصیه شده توسط کارشناسان مرکز تحقیقات از ۲۰ آبان ماه تا پایان آذر ماه است و تاکنون بیش از ۵۰ درصد نیاز بذری کشاورزان توزیع شده و باقی مانده نیز با شدت و فعالیت شرکت های بذری تا لحظه آخر نیاز کشاورزان ادامه خواهد داشت.

ناظری در توصیه به کشاورزان گفت: باید از تجربه خشکسالی اخیر بهره برد و ضرورت دارد کشاورزی حفاظتی را جدی بگیریم.

وی توضیح داد: باید در اراضی شمالی استان که اقدام به کشت ارقام دیم می کنند علاوه بر بذر مناسب از روش های کشت حفاظتی یا بی خاک ورزی استفاده کنند.

ناظری گفت: با همت ستاد اجرایی فرمان امام و پرداخت تسهیلات برای کارنده، ماشین آلات ما هم ارتقاء پیدا کرده است و اکنون ضرورت دارد از ظرفیت کارشناسان برای دیم زارها و بیمه دیم زارها استفاده کنند.

کد خبر: ۲۵۵٬۳۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha