۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷
چین طلا را جایگزین اوراق قرضه آمریکا می کند!
بررسی بازار طلا از نگاه عملیات مالی چین در ۲۰۲۳

چین طلا را جایگزین اوراق قرضه آمریکا می کند!

بررسی های عملکرد چین در اوراق قرضه آمریکایی و خرید طلا در ماه های اخیر نشان می دهد که بسیار آرام درفاصه گرفتن از بازارهای مالی آمریکا است.

مهران ابراهیمیان؛ بازار: بررسی عملکرد بانک های مرکزی جهانی به ویژه چین نشان می دهد که نا اطمینانی به دلار بیشتر شده و از این رو به تنوع سازی سبد ارزش دارایی ها روی آورده اند و همین موضوع باعث شده تا قیمت طلا در سال جاری به رقم این که بارها از خط روانی ۲۰۰۰ دلار بگذرد اما دربالای کانال ۱۹۰۰ دلاری نوسان داشته باشد.

قیمت طلا از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون به رقم ثبت قله ۲۱۱۱ دلاری برای هر انس در اثر ناآرامی های غرب آسیا و فرود از آن حدود ۴.۸۷ درصد افزایش داشته و در لحظه نگارش مطلب هر انس طلا با قیمت ۱۹۳۸ دلار به فروش می رسد.

در حالی که تحلیل تکنیکال انس جهانی حکایت از احتمال نزولی شدن دارد و جنگ در غزه نیز آثارش بر این بازار تقریبا تخلیه شده اما بانک سوئیسی سرمایه گذاری UBS معتقد است که قیمت طلا ممکن است تا پایان سال جاری میلادی به ۲۱۰۰ دلار در هر اونس افزایش یابد و تا مارس ۲۰۲۴ به ۲۲۰۰ دلار برسد. اما این ادعا در اثر چه عواملی حمایت می شود؟

بر اساس اطلاعات منتشر شده خریدهای جهانی بانک های مرکزی در سال جاری، حمایت لازم را از فلز گرانبها در مواجهه با افزایش دلار و بازده اوراق قرضه در بحبوحه ادامه نبرد بانک های مرکزی با تورم از مهمترین عوامل اثر گذار بر قیمت طلا در سال ۲۰۲۳ بوده هر چند که نقش ناآرامی های ژئو پلوتیکی را نیز نباید نادیده گرفت.

طلا با وجود فشارها تقریبا ثابت ماند

قراردادهای آتی طلا از ابتدای سال جاری تاکنون به کرات از سطح ۲۰۰۰ دلار در هر اونس فراتر رفته است. این فلز گرانبها در آبان ماه گذشته شاهد افزایش بیش از ۲۰۰۰ دلار بود، اما بعداً رشد خود را به زیر این خط مقاومت محکم کاهش داد.

علیرغم کاهش ثبت شده در هفته گذشته، فلز زرد همچنان حدود ۵ درصد از ابتدای سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

ثبات قیمت طلا در حالی رخ داده که در ماه‌های اخیر به‌رغم افزایش شدید دلار آمریکا و بازدهی اوراق خزانه‌داری که به بالاترین سطح خود در حداقل یک دهه گذشته رسیده است.

بازده دلار و اوراق قرضه آمریکا در اثر از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو از نزدیک به صفر در مارس ۲۰۲۲ به محدوده فعلی ۵.۲۵ و ۵.۵ درصد بوده است همچنین عملکرد خوب طلا باعث شده تا تفکر مثبت سرمایه گذاران بر عملکرد فدرال رزو را در بلند مدت به چالش بکشاند در همین حال برخی از مقامات فدرال رزرو همچنان در مورد سیاست های پولی لحن جنگ طلبانه اتخاذ می کنند و انتظارات برای شروع کاهش نرخ بهره به نیمه دوم سال ۲۰۲۴ موکول شده است.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، هفته گذشته گفت که علیرغم کاهش شاخص قیمت مصرف کننده از ۹.۱ درصد در ژوئن ۲۰۲۲ به ۳.۷ درصد در سپتامبر به صورت سالانه بانک مطمئن نیست که اقدامات کافی برای کنترل تورم انجام شده است،اما در مقابل صندوق های سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا در سه ماهه سوم سال جاری شاهد خروج ۸ میلیارد دلاری بودند.

تلاش برخی کشورها برای کاهش وابستگی به دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره نیز باعث افزایش تقاضا برای طلا از سوی بانک های مرکزی شد

چین طلا را جایگزین اوراق قرضه آمریکا می کند!

بانک های مرکزی حمایت می کنند

طلا به رغم افزایش بازدهی دلار و اوراق قرضه خزانه داری آمریکا، به لطف خریدهای قوی بانک های مرکزی جهانی، توانست رشد امسال خود را حفظ کند. خرید طلا توسط بانک های مرکزی جهانی در سه ماهه سوم سال جاری به ۳۳۷ تن رسید که سومین نرخ بزرگ سه ماهه تاکنون است.

در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۳، خالص خریدهای بانک های مرکزی جهانی به ۸۰۰ تن طلا رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد افزایش داشت و در این دوره از هر سال سطح بی سابقه ای را به ثبت رساند.

شورای جهانی طلا در گزارش خود درباره سه ماهه سوم سال جاری اعلام کرد که سرعت افزایش تقاضا برای این فلزاز سوی بانک های مرکزی جهانی پس از کاهش رشد در سه ماهه دوم به حال اولیه خود بازگشته است.

شورای طلا انتظار دارد مجموع خرید سالانه طلا توسط بانک های مرکزی در سال جاری به رکورد ثبت شده در سال ۲۰۲۲ برسد ولی احتمال عبوراز این رقم ضعیف است.

افزایش قیمت مصرف کننده و کاهش ارزش پول برخی کشورها باعث عجله برای خرید طلا در چارچوب حفظ ارزش قدرت خرید شده است.

تلاش برخی کشورها برای کاهش وابستگی به دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره نیز باعث افزایش تقاضا برای طلا از سوی بانک های مرکزی شد در همین حال نگرانی جهانی در مورد وضعیت دلار افزایش یافته است، به طوری که برخی تصور می کنند که ایالات متحده از دلار به عنوان سلاحی در تحریم علیه کشورهایی استفاده می کند که دیدگاه های واشنگتن را نقض می کنند.

اگرچه چین بزرگترین تولیدکننده طلا در جهان محسوب می شود، اما بانک مرکزی این کشور آسیایی بزرگترین خریدار این فلز در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۳ بوده و به تنهایی حدود ۲۲ درصد از کل خرید طلا توسط بانک مرکزی را در ۹ ماهه اول سال جاری به خود اختصاص داده است

چین طلا را جایگزین اوراق قرضه آمریکا می کند!

چین پیشتاز خرید طلا

با خرید طلا توسط بانک های مرکزی جهانی در سال جاری، چین در صدر فهرست خریداران این فلز گرانبها قرار گرفت. چین در پایان اکتبر گذشته شاهد کاهش ذخایر خارجی خود به ۳.۱۰۱ تریلیون دلار بود که همزمان با کاهش حدود ۰.۳ درصدی یوان در برابر دلار بود اما بانک مرکزی چین ذخایر طلای خود را ماه گذشته به ۷۱.۲۰ میلیون اونس افزایش داد که این رقم در شهریور ۷۰.۴۶ میلیون اونس بود.

هم اکنون ارزش ذخایر طلای چین از ۱۳۱.۷۹ میلیارد دلار در سپتامبر به ۱۴۲.۱۷ میلیارد دلار در ۸ آبان (پایان اکتبر) افزایش یافته است. اکتبر دوازدهمین ماه متوالی بود که چین خرید طلای خود را افزایش داد و مجموع دارایی پکن را به ۲۲۱۵ تن رساند.

چین پس از آمریکا، آلمان، ایتالیا، فرانسه و روسیه ششمین دارنده طلا در جهان شده است. اگرچه چین بزرگترین تولیدکننده طلا در جهان محسوب می شود، اما بانک مرکزی این کشور آسیایی بزرگترین خریدار این فلز در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۳ بوده است.

در سال ۲۰۲۲، حجم استخراج طلای چین به حدود ۳۷۵ تن رسید، اما این امر مانع از آن نشد که بانک خلق چین برای در اختیار داشتن این فلز در سال جاری یک سال تمام تلاش و صبر کند.

چین در صدر فهرست بانک‌های مرکزی است که بیشترین طلا را در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۳ خریداری کرده‌اند، در حالی که به دنبال کاهش وابستگی خود به دلار است. بانک خلق چین در ۹ ماهه نخست سال جاری ۱۸۱ تن طلا خریداری کرد که این فلز معادل حدود ۴ درصد از کل ذخایر خارجی پکن است. لهستان با حدود ۵۷ تن و با اختلاف بسیار در رتبه دوم فهرست بزرگترین بانک های مرکزی خریدار فلززرد در ۹ ماهه نخست قرار گرفت و پس از آن ترکیه با ۳۹ تن در رتبه سوم ایستاد.

چین به تنهایی حدود ۲۲ درصد از کل خرید طلا توسط بانک مرکزی را در ۹ ماهه اول سال جاری به خود اختصاص داده است. عجله برای خرید طلا در چین تنها به بانک مرکزی ختم نشد، بلکه به مصرف کنندگان چینی نیز رسید که با کاهش ارزش پول محلی، ضعف بخش املاک و آشفتگی در بازار سهام، ترجیح دادند این فلز را در اختیار داشته باشند.

تحلیلگران BMO گفتند که تجزیه و تحلیل آنها نشان می دهد که ذخایر طلا توسط بخش خصوصی و بانک مرکزی در چین بسیار بیشتر از خریدهای رسمی و تقاضای سالانه مصرف کننده است.

طلا به عنوان یک ابزار محافظ در برابر تورم در نظر گرفته می شود، زیرا از سال ۱۹۷۱ تاکنون، معاملات آتی طلا حدود ۵۷۰۰ درصد افزایش یافته است

عوامل اقتصادی و سیاسی

نظرات تحلیلگران درباره دلایل ادامه سیاست چین برای خرید طمع آمیز طلا در ماه های اخیر متفاوت بوده است. نیکولای لاردی، یکی از همکاران موسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون، گفت: چین قصد دارد طلا بخرد تا ذخایر خود را متنوع کند، علاوه بر این که قرار گرفتن در معرض هرگونه تحریم احتمالی ایالات متحده بر سیستم مالی چین را کاهش می‌دهد.

لاردی خاطرنشان کرد: چین از قرار گرفتن در معرض تحریم های ایالات متحده مشابه آنچه برای برخی از کشورها مانند روسیه رخ داد می ترسد، در حالی که می خواهد قرار گرفتن در معرض دلار را کاهش دهد.

روسیه به عنوان بخشی از تحریم های غرب پس از حمله به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، حدود نیمی از ذخایر دلاری خود را مسدود کرد.

روابط چین و آمریکا سال‌هاست که به دلیل اختلافات سیاسی در رابطه با موضوعاتی مانند تایوان و دریای چین جنوبی و نگرانی‌های مربوط به امنیت ملی، علاوه بر مسائل اقتصادی و فناوری، شاهد تنش‌های مداوم بوده است اما برخی تحلیلگران بر این باورند که با توجه به شتاب تورم و کاهش قیمت اوراق قرضه دولتی، خرید طلا توسط بانک مرکزی چین یک تصمیم سرمایه گذاری بوده است.

این فلز گرانبها به عنوان یک ابزار محافظ در برابر تورم در نظر گرفته می شود، زیرا از سال ۱۹۷۱ تاکنون، معاملات آتی طلا حدود ۵۷۰۰ درصد افزایش یافته است.

جولیان جسوپ، اقتصاددان مؤسسه امور اقتصادی، معتقد است: تصمیم چین برای افزایش خرید طلا یک تصمیم صرفاً سرمایه گذاری تلقی می شود.

جسوپ اظهار داشت که بانک‌های مرکزی مدتی است که دارایی‌های خود را از دلار آمریکا متنوع می‌کنند و تصمیم چین را بخشی از یک روند گسترده‌تر کرده‌اند.

بانک‌های مرکزی مدتی است که دارایی‌های خود را از دلار آمریکا متنوع می‌کنند و تصمیم چین را بخشی از یک روند گسترده‌تر کرده‌اند

به گزارش سایت ارقام بازار اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده شاهد وضعیت نوسانی است، زیرا قیمت اوراق قرضه کاهش یافت و بازدهی به شدت افزایش یافت لذا بانک های مرکزی همچنان به افزایش نرخ بهره به عنوان بخشی از نبرد علیه تورم شتاب دهنده ادامه می دادند و اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده برای سومین کاهش متوالی سالانه، در طولانی ترین موج نزولی تاکنون، پیش می رود.

از سوی دیگر چین درسال‌های اخیر تمایل به کاهش دارایی‌های خود در اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا داشته است و در پایان آگوست گذشته به پایین‌ترین سطح خود در ۱۴ سال گذشته رسیده است. دارایی چین از اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده در دوازده ماه منتهی به مردادماه گذشته حدود ۱۳۳ میلیارد دلار کاهش یافت و به رکورد ۸۰۵.۴ میلیارد دلار رسید. سرعت بانک مرکزی چین برای کاهش دارایی های خود از اوراق قرضه آمریکا در دهه گذشته به حدود ۴۰ درصد رسیده است. که همه اینها بیانگر کاهش تدریجی در هم تیندگی های مالی میان آمریکا و چین است. اژدهای زرد بسیار خزنده و آرام فاصله خود را از آمریکا بیشتر می کند هر چند هنوز دهم تندیدگی این دو اقتصاد اول ودوم جهان بسیار بیشتر از آن است که به تقابل های اقتصادی و سیاشسی جدی منجر شود.

کد خبر: ۲۵۵٬۳۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha