۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
مرکز هوش مصنوعی سمنان راه اندازی می شود 
سرپرست پیام نور سمنان در گفتگو با بازار:

مرکز هوش مصنوعی سمنان راه اندازی می شود 

سمنان- اسرافیلیان سرپرست دانشگاه پیام نور سمنان از راه اندازی اولین مرکز هوش مصنوعی کشور در استان سمنان خبر داد. 

مریم اسرافیلیان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه ساختمان اختصاصی این مرکز به زودی راه اندازی می شود، بیان کرد: احداث ساختمان سه طبقه این مرکز هم اکنون ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تامین اعتبار صورت گرفته، تکمیل و تجهیز و استقرار واحدهای فناور در آن، برای آغاز فعالیت رسمی در کمتر از شش ماه آینده انجام خواهد شد.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان برای راه اندازی مرکز رشد مستقل هوش مصنوعی دانشگاه پیام نور، افزود: حدود ۸۵ درصد روند ساخت این مرکز که از سال گذشته شروع شده به اتمام رسیده است و این طرح مجوز های خودرا را به صورت مستقل از دانشگاه مجوزهای خود را دریافت کرده است .

شرکت های دانش بنیان ناجی اقتصاد کشور

سرپرست دانشگاه پیام نور سمنان با تاکید بر فراهم کردن زمینه‌های کار تخصصی و پیشران در بخش هوش مصنوعی، اظهارکرد: قدم بعدی پس از احداث ساختمان مرکز رشد هوش مصنوعی، اسکان دانش بنیان ها در این مرکز است.

اسرافیلیان ادامه داد: تلاش خواهیم کرد با بررسی فعالیت نه هسته دانش بنیان که از شش ماه گذشته کار خود را آغاز کردند آن ها را به شرکت دانش بنیان مستقل تبدیل کنیم.

وی به پیوند دانشگاه با صنعت اشاره کرد و گفت: محصولی که با تحقیق و توسعه و همراه با نوآوری تولید می شود، ویژیگی هایی مانند ارزش افزوده و رقابت پذیری را در خود جای داده و اقتصاد کشور را توسعه می دهد.

تامین سرمایه دغدغه مهم دانش بنیان ها

سرپرست دانشگاه پیام نور سمنان تامین سرمایه را از چالش های اساسی شرکت های دانش بنیان دانست و اعلام کرد: سیستم بانکی کشور هیچ امتیاز خاصی برای دانش‌بنیان‌ها که عمدتا از توان مالی محدودتری نسبت به سایر بخش‌های صنعت برخوردارند، قائل نیست.

اسرافیلیان تشریح کرد: شرکت دانش‌محور در صورت فراهم بودن زمینه‌های لازم، قطعا در توسعه فعالیت‌های خود موفق شده و می‌تواند به افزایش اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی کشور کمک کند.

وی اعلام اینکه دولت می تواند با حمایت های خود به توسعه دانش بنیان ها کمک کند، ابرازکرد: ولت با رعایت تمام استانداردها باید استفاده از محصولات ساخت داخل را به مشاوران و پیمانکاران داخلی برای پروژه‌ها تاکید کند، چرا که توجه به این مساله، باعث توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد شد.

رفع مشکلات و موانع

سرپرست دانشگاه پیام نور استان سمنان، شرکت های دانش بنیان را قلب تپنده و محرک اصلی رشد و توسعه اقتصاد دانست و ابراز کرد: در کشور ما نیز به جهت ضرورت امر، فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است که با بهره‌مندی از آنها، می‌توان بخشی از تحقیقات اولیه در این حوزه را رفع کرد.

اسرافیلیان ادامه داد: به عنوان مثال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فهرستی از کالا، خدمات دانش بنیان تهیه و بروز رسانی می‌کند که شامل برخی تفصیلات جزئی و مسیردهی تولید محصول دانش بنیان است که می‌توان با مطالعه فنی و تحلیل بازار نسبت به اقدامات اولیه تولید از آن بهرمند شد.

وی با بیان اینکه تمام کشورها به ویژه ایران که اقتصاد وابسته به نفت دارند باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کند، اظهارکرد: در این صورت یک مُدل اقتصادی پایدار در بلند مدت ایجاد می‌شود، مشکل نابرابری در کشور کاهش می‌یابد و همچنین کارگران محدود نمی‌شوند و می‌توانند با افزایش مهارت‌هایشان دستمزد بالاتری دریافت کنند.

کد خبر: ۲۵۵٬۲۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha