۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۲
لزوم تبدیل دریا به مزرعه آبزی‌پروری در راستای تامین امنیت غذایی
رئیس سازمان شیلات تاکید کرد

لزوم تبدیل دریا به مزرعه آبزی‌پروری در راستای تامین امنیت غذایی

در راستای تامین امنیت غذایی لازم است از ظرفیت دریاها استفاده کرده و آن را به مزرعه آبزی‌پروری تبدیل کنیم.

به گزارش بازار، سیدحسین حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات در جلسه شورای مدیران که با حضور معاونان و مدیران ستادی و مدیران استانی که به صورت وبیناری با موضوع بررسی اقدامات و برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد دریامحور برگزار شد، با اعلام این مطلب گفت: دریا باید به مزرعه‌ای با نگاه آبزی‌پروری تبدیل شود و در این راستا لازم است صید و صیادی به ماهیگیری مسوولانه و آبزی‌پروری به سمت تولید گیاهان و جانداران دریایی منتهی شود.

حسینی با اشاره به این که اولین گام سرزمینی کردن دریا، تقویت نقاط تلاقی دریا و خشکی است، افزود: بیش از ۲۰۰ بندر و موج‌شکن مردمی وجود دارد که لازم است شیوه مدیریت بنادر به صورت خودگردان انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: لازم است شناسنامه‌دار کردن و طبقه‌بندی بنادر و ایجاد بندرهای شناور مجهز به سیستم gis در دریا برای خدمات‌رسانی بهتر در دستور کار قرار گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین بر استفاده از ظرفیت‌های گیاهان آبزی، خارپوستان و دوکفه‌ای‌ها برای تبیین بهتر زنجیره ارزش تاکید کرد.

وی با اشاره به این که ایجاد مزرعه دریایی با نگاه تکمیل گونه‌های پرورشی باید به الگو تبدیل شود، گفت: تکمیل و کیفی‌سازی صنایع تبدیلی و تکمیلی با ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان باید اجرایی شود.

نقش‌آفرینی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه ماهیان زینتی
رییس سازمان شیلات ایران عنوان کرد: تولید ماهیان زینتی برای ایجاد ثروت و جذب توریسم در بنادر از مواردی است که می‌تواند صنعت شیلات را جامع‌تر کند و در این راستا لازم است نقش‌آفرینی بخش خصوصی در دستور کار قرار گیرد.

وی با اعلام این که زنجیره ارزش بدون بازار اتفاق نمی‌افتد، تصریح کرد: ایجاد بازارهای تخصصی خرد و عام برای معرفی ظرفیت‌های شیلاتی از مواردی است که باید مدنظر قرار گیرد.

حسینی افزود: جزایر ثابت دریایی باید به یک بندر تبدیل شود و در این راستا لازم است اقدامات ضروری به انجام برسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به مبحث آموزش، ترویج و تحقیقات اشاره کرد و گفت: باید بخشی از طرح‌های محوری و برنامه‌ها با همکاری این بخش انجام شود.

وی مشارکت جامعه صیادی و آبزی‌پروران را به عنوان یک سرمایه اجتماعی معرفی کرد و افزود: سرمایه‌گذاری که به سرمایه اجتماعی پیوند نخورد، نتیجه مثبتی نخواهد داشت و لازم است از سرمایه بخش خصوصی در مواردی که فرصت وجود دارد کمک گیریم.

رییس سازمان شیلات ادامه داد: نگاه اقتصاد دریامحور از حوزه پدافند غیرعامل نیز باید مدنظر قرار گیرد و هر استانی با نگاه ملی پروژه‌ها را پیش ببرد.

گفتنی است؛ این نشست با بیان نقطه نظرات معاونان و مدیران و جمع‌بندی مباحث فوق به پایان رسید.

کد خبر: ۲۵۵٬۲۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha