۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴
ریل‌گذاری مبادلات یک ‌میلیارد دلاری با بلاروس
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس عنوان کرد

ریل‌گذاری مبادلات یک ‌میلیارد دلاری با بلاروس

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس در گفت وگوی تصویری با ایرنا از ریل‌گذاری دولت سیزدهم برای ارتقای مبادلات تجاری به ۳۰۰ میلیون دلار و در گام بعدی به یک میلیارد دلار خبر داد.

به گزارش بازار، علیرضا صانعی به تشریح دستاوردهای مذاکرات اخیر مقامات ارشد دو کشور از جمله سفر ۲۵ مهرماه ۱۴۰۲ معاون اول رئیس‌جمهوری به مینسک پرداخت.

سفیر ایران در بلاروس در این مصاحبه با بیان اینکه دو کشور از دیرباز در عرصه سیاسی، روابط خوب و نزدیکی داشته اند گفت: بنا به دلایلی، در حوزه اقتصادی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود استفاده نشده است.

وی ادامه داد: با این وجود، امروز روابط جمهوری اسلامی و ایران و بلاورس تمام عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، ‌اجتماعی، علمی، دانشگاهی و فناوری را شامل می‌شود.

صانعی خاطرنشان کرد: روابط ما در حوزه سیاسی در مقایسه با گذشته تقویت شده و رفت و آمد مقامات دو کشور گویای این موضوع است.
سفیر ایران در بلاروس خاطرنشان کرد: در عرصه اقتصادی، نتایج بسیار خوبی را در همکاری‌های دوجانبه شاهد بوده ایم، بگونه ای که می توان اذعان کرد، ‌حجم مبادلات تجاری دوجانبه از ۱۰۰ میلیون دلار به ۳۰۰ میلیون دلار می رسد.

صانعی ادامه داد: اگر از ظرفیت‌های توسعه همکاری‌های دوجانبه تهران - مینسک استفاده و موانع فرارو برطرف شود، قادر خواهیم بود که حجم مبادلات تجاری را به یک میلیارد دلار ارتقا دهیم.

وی از سفر اقای مخبر اخیر معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به بلاروس، برپایی نمایشگاه‌های تجاری و کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در مینسک و نیز سفر مقامات حوزه نفت و پتروشیمی، بانکی و برگزاری کمیسیون حمل و نقل و لجستیک دوجانبه به عنوان نشانه‌های عزم دو کشور برای ارتقای سطح مبادلات تجاری یاد کرد.

سفیر ایران در بلاروس همچنین گفت: دو کشور در حال تدارک برای برگزاری نشست کمیته علمی و فناوری دوجانبه هستند که در این حوزه هم، روابط و همکاری‌ها روی ریل مثبت و سازنده قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۲ سی‌امین سالگرد برقراری روابط ایران و بلاروس محسوب می‌شود، گفت:‌ یکسری برنامه‌ها و مانند برپایی هفته فرهنگی، ‌ هفته فیلم و چاپ تمبر دو کشور برای گرامیداشت سه دهه مناسبات دوجانبه تهران – مینسک اندیشیده شده است.

صانعی در بخش دیگری از این گفت و گو به اراده ایران و بلاروس برای توسعه همکاری‌ها در عرصه نظامی و دفاعی نیز اشاره کرد و از سفر وزیر دفاع بلاروس به تهران و سفر معاونان وزیر دفاع ایران به مینسک به عنوان بخشی از تلاش‌ها در این زمینه اشاره کرد.

وی همچنین با اشاره به سفر متقابل هیات‌هایی از بانک‌های مرکزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس برای تسهیل روند مبادلات پولی و بانکی گفت: عرصه های مختلف و طیف وسیعی از همکاری‌ها در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، ‌ فرهنگی، آموزشی و علمی بین دو کشور شکل گرفته و طی یکسال اخیر شتاب گرفته است.

سفیر ایران در بلاروس در ادامه با اشاره به سفر اسفندماه ۱۴۰۱ الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهوری بلاروس به تهران گفت: در دیدار آقای لوکاشنکو و آقای مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران مقرر شد که برای شتاب بخشی به اجرای توافقات دو کشور بین وزارتخانه‌ها و نهادها، جدول پیگیری تهیه شود و دو طرف بر اساس آن جدول، پیشرفت همکاری‌ها و توافقات را پیگیری کنند.

به گفته وی، مسئولیت تهیه این جدول را معاونان وزیران صنعت دو کشور که رؤسای کمیسیون مشترک اقتصادی دوجانبه هستند، برعهده داشته‌اند.

این دیپلمات ایرانی در ادامه گفت: در این چارچوب، بنا به پیشنهاد طرفین، مقرر شد آقای مخبر در پاییز ۱۴۰۲ به بلاروس سفر کند و در این سفر، ‌ میزان پیشرفت اجرای توافقات دو کشور بررسی و ارزیابی شود که چه میزان از توافقات محقق و اجرا شده و چه موانعی بر سر راه اجرای سایر توافقات است.

صانعی در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به سفر ۲۵ مهرماه ۱۴۰۲ محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به مینسک، گفت: آقای مخبر در این سفر ضمن دیدار با رئیس‌جمهوری، نخست وزیر، رؤسای دو مجلس بلاروس، ‌ طیف گسترده‌ای از همکاری‌ها و توافقات دو کشور و میزان اجرا شدن آنها و موانع بر سر راه آنها و چگونگی پیگیری آنها را مورد بررسی قرار داد.

وی با اشاره به اینکه وزیران نفت، ‌ جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، معاون اول رئیس‌جمهوری را در این سفر همراهی می‌کردند، گفت: در این سفر علاوه بر پیگیری توافقات گذشته دوجانبه، توافقات جدیدی هم شکل گرفت از جمله در حوزه تأمین امنیت غذایی جمهوری اسلامی ایران و واردات کود پتاس از بلاروس.

سفیر ایران در بلاروس با بیان اینکه دو کشور به توافق‌هایی در حوزه حمل و نقل و مسائل لجستیکی نیز دست یافتند، گفت:‌ در این سفر، موضوع راه‌اندازی پرواز مستقیم تهران به مینسک بررسی شد و موانع فراروی آن از جمله بحث تسهیل صدور روادید برای شهروندان ایران و بلاروس همچنین راههای تسهیل در صدور روادید رانندگان و تجار و بازرگانان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

تفاهم درباره واردات تراکتور؛ صادرات خودرو
صانعی اظهار داشت: معاون اول رئیس‌جمهوری در سفر به مینسک از کارخانه‌های بلاز و تراکتورسازی بلاروس بازدید و از نزدیک با ظرفیت‌های این کارخانه‌ها و نیز فرصت‌های همکاری با شرکت‌های متناظر این صنایع در ایران آشنا شد.

وی ادامه داد: در این بازدیدها در ارتباط با واردات برخی انواع تراکتور که در کشورمان تولید نمی‌شود از بلاروس به ایران توافق شد.
به گفته صانعی، نحوه اجرای توافق صادرات ۴۵ هزاردستگاه خودرو تولید شرکت ایرانی سایپا به بلاروس، خدمات بعد از فروش، استاندارد و از دیگر موضوعات مورد مذاکره در این سفر بود.

وی خاطرنشان کرد:‌ در سفر معاون اول رئیس‌جمهوری به بلاروس همچنین دو سند مهم امضا شد که مهمترین آنها سند همکاری‌های نفتی بود که به امضای وزیر نفت ایران و رئیس کنسرسیوم بل‌نفت‌خیم بلاروس رسید و علاوه بر آن، ‌ چارچوبی برای همکاری‌های دو کشور در حوزه پتروشیمی، نفت و صنایع وابسته به آن شکل گرفت.

سفیر ایران در بلاروس با اشاره به حضور یکی از مقامات بانک مرکزی ایران در این سفر گفت: درباره نقل و انتقالات پولی دوجانبه نیز توافقات خوبی بین تهران و مینسک صورت گرفت.

وی ادامه داد: در حوزه حمل و نقل نیز قرار شد که وزیر حمل و نقل بلاروس در آینده نزدیک از ظرفیت‌های بندری ایران بازدید کند تا از این ظرفیت برای صادرات محصولات بلاروس استفاده شود.

وی یادآور شد:‌ کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، حدود یک هفته قبل از سفر آقای مخبر به بلاروس تشکیل شده بود که در سفر معاون اول رئیس‌جمهوری به مینسک، مجددا توافقات و روند اجرای آنها بین مقامات دو کشور مرور شد.

به گفته وی، از دیگر نکات جالب توجه این سفر می‌توان به اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از عضویت بلاروس در سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس اشاره کرد.

سفیر ایران در بلاروس در ادامه گفت:‌ در دسامبر ۲۰۲۳ (آذر – دی ۱۴۰۰)، شاهد امضای سند تجارت آزاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران خواهیم بود که با توجه به عضویت بلاروس در این اتحادیه، امضای این سند می‌تواند فرصت های جدیدی را برای همکاری‌های تهران – مینسک فراهم کند.

صانعی در بخش دیگری از این گفت وگو با بیان اینکه روابط ایران و بلاروس در حوزه سیاسی محدود به مناسبات دوجانبه نیست، ‌گفت: دو کشور هم اینک ارتباطات بسیار خوب و مؤثری را در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی دارند.

وی یادآور شد: ایران و بلاروس مواضع نسبتا مشابه و نزدیک در موضوعات حقوق بشر، تروریسم، محیط زیست و ... دارند و از مواضع یکدیگر در مجامع مختلف حمایت می‌کنند و رایزنی‌های خوبی ببن نمایندگان دیپلماتیک دو کشور در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی برقرار است.

کد خبر: ۲۵۵٬۲۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha