۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۷
ارتقای توان رقابتی، اقتدار ملی و امنیت غذایی با مرجعیت علمی بخش کشاورزی
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی عنوان کرد

ارتقای توان رقابتی، اقتدار ملی و امنیت غذایی با مرجعیت علمی بخش کشاورزی

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: مرجعیت علمی در بخش کشاورزی و منابع طبیعی موجب ارتقای توان رقابتی با سایر کشورها و اقتدار ملی و امنیت غذایی می‌شود.

به گزارش بازار، سیدمجتبی خیام‌نکویی رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، امروز یکشنبه در سلسله نشست‌های تخصصی نخستین همایش ملی مرجعیت علمی کشور با بیان این مطلب افزود: نخستین دستاورد مرجعیت علمی در بخش کشاورزی و منابع طبیعی، ارتقای توان رقابتی ایران با سایر کشورها است و کشورها چه بخواهند یا نخواهند برای استفاده از این مرجعیت به ایران مراجعه خواهند کرد.

خیام‌نکویی اقتدار ملی، انتقال فرهنگ، تقویت نظام‌مند علوم بین رشته‌ای، تقویت نگهداری نخبگان، جلوگیری از نفوذ به واسطه بحث فرهنگی و جوشش انگیزه برای سایر ظرفیت‌های علمی کشور را از دیگر مزیت‌های برخورداری از مرجعیت علمی بخش کشاورزی کشور برشمرد.

وی با اشاره به این که سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ظرف دو سال اخیر ریل گذاری برای تبدیل بخش کشاورزی به محوریت مرجعیت علمی را انجام داده است، اظهار داشت: ما در حوزه دانشگاه و دانشکده‌های کشاورزی کشور نیز بیش از ۱۰ هزار نفر اعضای علمی و همچنین ظرفیت‌های زیادی داریم که با محوریت سازمان تات اگر کنار هم واقع شوند، می‌توانیم در مدت نه‌چندان طولانی به مرجعیت علمی در عرصه‌های کشاورزی و منابع طبیعی در منطقه تبدیل شویم.

خیام‌نکویی تصریح کرد: مرجعیت علمی در مفهوم عام، پیش‌نیاز دستیابی به تمدن نوین اسلامی است.

وی سازمان تات را مغز متفکر تصمیم‌ساز برای امنیت غذایی توصیف کرد و گفت: به غیر از این مجموعه، مجموعه تصمیم‌ساز برای حوزه امنیت غذایی به طور مستقیم نداریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در عین حال راه‌اندازی المپیاد در بخش کشاورزی را از عناصر تحقق مرجعیت علمی دانست و اذعان داشت: ما باید تصور درستی از کشاورزی برای نسل جوان و نخبگان جوان کشور ترسیم و تبیین کنیم تا به این بخش ورود پیدا کنند.

وی ادامه داد: بیشترین کاربرد هوش مصنوعی در بخش کشاورزی است و با استفاده از این فناوری می‌توان ۳۰ تا ۴۰ درصد بهره‌وری آب در حوزه کشاورزی را افزایش داد.

خیام‌نکویی بر تحقق، حفظ و ارتقای مرجعیت علمی تاکید و آن را موضوع کلیدی خواند.

وی ورود به معاهدات بین‌المللی، تبدیل مرجعیت در مجامع علمی به گفتمان غالب، بازنگری سیاست‌ها، برنامه‌ها و راهبردها، فعال کردن فرآیند نظارت و ارزیابی و افزایش انگیزه در موسسه‌های تحقیقاتی و راه‌اندازی کرسی نظریه‌پردازی و آزاداندیشی را از دیگر عناصر تحقق مرجعیت علمی در بخش کشاورزی نام برد.

خیام‌نکویی گفت: ما در حوزه علم و فناوری کشاورزی در دنیا و منطقه تاثیر گذاشته‌ایم و برخی کشورها از ما درخواست همکاری در زمینه‌های علم و فناوری کشاورزی کرده‌اند.

کد خبر: ۲۵۵٬۱۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha