۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
گردشگری کشاورزی مزیت ناشناخته اقتصاد روستایی؛ از کویر سوزان تا قاف کوهستان
بازار از قم گزارش می‌دهد؛

گردشگری کشاورزی مزیت ناشناخته اقتصاد روستایی؛ از کویر سوزان تا قاف کوهستان

قم- گردشگری کشاورزی صنعتی نوظهور است که می‌تواند در ایجاد تنوع در فعالیت‌های گردشگری و رونق اقتصاد کشاورزان و همچنین ارتقای جایگاه روستائیان نقش آفرین باشد.

هیفاء پردل، بازار؛ قم همیشه با کمبود منابع آبی روبرو بوده است و جزء استان‌های کویری کشور به شمار می‌رود اما این چالش باعث نشده محدودیتی برای کشاورزان سخت‌کوش قمی و هم‌چنین بهره‌برداران باشد، چرا که در کنار این اقلیم خشنی که قم با آن دست و پنجه نرم می‌کند بخش کشاورزی این استان امروز حرفی برای گفتن دارد.

در کنار سخت‌کوشی و فعالیت کارشناسی شده کشاورزان قم به لحاظ زراعی و باغی جایگاه مطلوبی دارد و همچنین در زمینه تولید محصولات زراعی و باغی و تولید دام و طیور و شیلات رتبه خوبی در کشور دارد و توانسته نیازهای غذایی مردم استان و حتی کشور را تأمین کند.

جاذبه در کنار اقلیم طبیعی

این همه ماجرا نیست، همین قمی که ما آن را به یک اقلیم کویری می‌شناسیم روستاهایی خوش آب و هوا و با اقلیم کوهستانی و آب و هوایی معتدل دارد و این نکته بیانگر تفاوت و تقارن اقلیم کویری و کوهستانی در قم است که می‌تواند جدای از این که ظرفیتی برای گردشگری روستایی و یا طبیعی باشد صنعتی ناشناخته مانند گردشگری کشاورزی را در این استان هموار سازد.

رئیس جهاد کشاورزی قم: سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی علاوه بر دستاوردهای اقتصادی موجب تأمین امنیت غذایی مردم است

طبق نظر کارشناسان در دنیای امروزی اگر بخش کشاورزی همچنان به فعالیت سنتی خود ادامه دهد نمی‌تواند جوابگوی مردم محلی و جوامع روستایی باشد آن هم در استان قم که بیشتر روستاها مشکل آب دارند. لذا یکی از راه‌های رسیدن به توسعه پایدار و درآمدزایی روستائیان توسعه صنعت گردشگری در روستاها است؛ حال با کشاورزی و یا با بهره‌گیری از این ظرفیت می‌توان اقتصاد و درآمدزایی را برای ساکنان روستاها به ارمغان آورد و با این راهبرد جلوی مهاجرت‌ها را هم گرفت.

گردشگری کشاورزی مزیت ناشناخته اقتصاد روستایی | پیوند کویر و کوهستان در قم

گردشگری کشاورزی اهرمی برای جذب سرمایه‌گذاران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به لزوم جذب سرمایه‌گذار در بخش کشاورزی در قم می‌گوید: کشاورزی قم برای توسعه نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و گردشگری کشاورزی یکی از بهترین راهکارهای جذب سرمایه در این بخش است. به منظور معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌های کشاورزی قم در حوزه‌های مختلف از جمله تولید محصولات باغی و جذب سرمایه‌گذار برای توسعه این بخش‌ها، گردشگری کشاورزی در قم فعال می‌شود.

محمدرضا حاجی رضا با بیان اینکه به دلیل موقعیت زیارتی و همچنین جایگاه دینی که قم در جهان اسلام دارد، علاوه بر هم‌وطنانمان، سالانه پذیرای جمعیت میلیونی از زائران کشورهای دیگر به خصوص کشورهای اسلامی منطقه هستیم که در صورت معرفی ظرفیت‌های کشاورزی قم و تشویق آنان به سرمایه‌گذاری در این بخش می‌توانیم شاهد تحولی چشمگیری در حوزه کشاورزی استان باشیم، اظهار می‌کند: سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی علاوه بر دستاوردهای اقتصادی موجب تأمین امنیت غذایی مردم است و اگر این موضوع مهم به خوبی تبیین شود، فعالان اقتصادی به جای بخش‌های غیر مولد دیگر، به طور حتم در این موضوع مشارکت خواهند کرد.

معاون جهاد قم: عمده مشکل بخش کشاورزی عدم ورود سرمایه‌گذاران است

وی می افزاید: گردشگری کشاورزی یکی از بهترین راهکارهای جذب سرمایه در این بخش است، در این حالت فرصتی فراهم می‌شود تا فعالان اقتصادی و اقشار مختلف مردم از نزدیک با حضور در مزارع و باغات با ظرفیت‌های کشاورزی این استان آشنا شوند و در صورت تمایل در این بخش سرمایه‌گذاری کنند.

تقارن کویر و کوهستان در قم ظرفیتی برای گردشگری کشاورزی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم نیز به خبرنگار بازار می‌گوید: گردشگری و کشاورزی می‌توانند در خدمت هم باشند بدین معنی که جذابیت گردشگری کشاورزی خیلی بالا است و باعث جذب گردشگران می‌شود و از طرف دیگر ورود گردشگران باعث شناخت بیشتر بخش کشاورزی و طبعاً سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران و رونق کشاورزی و اجرای خوب برنامه الگوی کشت می‌شود.

محمدعلی سلامی می‌افزاید: استان قم به خاطر موقعیت مکانی و زیارتی بودن و نیز تردد انبوه مسافران از یک طرف و از طرف دیگر تفاوت شدید آب و هوایی از مناطق کویری و دشت و کوهپایه و کوهستانی سرد می‌تواند در زمینه گردشگری کشاورزی بسیار موفق عمل کند. با توجه به مقدار منابع آبی و با برنامه‌ریزی ‌انجام شده در استان مقدار کشت زراعی ۴۵ هزار هکتار و باغات ۲۴ هزار هکتار در الگوی کشت انجام می‌شود و عمده مشکل بخش کشاورزی عدم ورود سرمایه‌گذاران است که به دو دلیل یکی ریسک بالای بخش کشاورزی و دیگری عدم شناخت این بخش است.

وی عنوان می‌کند: این سازمان با ورود به این مقوله و تشکیل جلسات هماهنگی دو کار عمده انجام داده که شامل بازدیدهای آموزشی برای تبیین توانمندی‌های بخش کشاورزی و آشنا کردن سرمایه‌گذاران با این موضوع و همچنین انجام جشنواره‌های متعدد، تسهیل و برنامه‌ریزی لازم برای تسریع در صدور مجوزها و سند دار کردن اراضی کشاورزی در راستای رفع ورود سرمایه‌گذاران است.

گردشگری کشاورزی مزیت ناشناخته اقتصاد روستایی | پیوند کویر و کوهستان در قم

گردشگری کشاورزی صنعتی برای تنوع پذیری کشاورزی

یک کارشناس حوزه گردشگری نیز به خبرنگار بازار می‌گوید: گردشگری کشاورزی از جمله راهبردهایی است که در چند دهه اخیر برای متنوع ساختن اقتصاد روستایی و توسعه پایدار روستایی مطرح شده است. اکثر کشورهای جهان نیز این نوع گردشگری را به‌عنوان راهبردی نوین برای توسعه اجتماعی - اقتصادی، احیاء و بازسازی نواحی روستایی مدنظر قرار داده‌اند.

رضا عسکریان می‌افزاید: قم در شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور قرار دارد از سویی در همه فصول سال میزبان گردشگران داخلی و خارجی است که اگر دست اندرکاران بخش گردشگری این صنعت را به گردشگری مذهبی و زیارت محدود نکنند می‌توان از گردشگری کشاورزی برای توسعه پایدار روستاها و معرفی ظرفیت‌های کشاورزی و روستایی در قالب جشنواره‌های متنوع و هم‌چنین درآمدزایی برای مردم محلی نقش مهمی داشته باشد.

هفت درصد ارزش افزوده استان قم متعلق به بخش کشاورزی است

وی عنوان می‌کند: با توجه به چالش‌هایی که کشاورزان با منابع آبی دارند و یک سری مشکلات دیگر بسیاری از آنها اقدام به فروش مزارع و مهاجرت به شهرها کرده‌اند که با توسعه گردشگری روستایی و از سویی گردشگری کشاورزی می‌توان درآمدی را برای کشاورزان و هم‌چنین اقتصاد خانواده‌ آنها را افزایش داد و این امر عاملی برای شناسایی روستاهای مقصد گردشگری و رشد طبیعت‌گردی و از سویی تخصصی شدن کشاورزی می‌شود.

گفتنی است؛ هفت درصد ارزش افزوده استان قم متعلق به بخش کشاورزی بوده که با گسترش سرمایه‌گذاری و ارتقاء ظرفیت تولید، این میزان در حال افزایش است. حال باید دید که گردشگری کشاورزی در استان قم تا چه میزان می تواند جایگاه خود را پیدا کند.

کد خبر: ۲۵۴٬۹۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha