۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
 کاهش ۲۴ میلیون لیتر مصرف بنزین با توسعه همزمان LPG و CNG
عضو هیات مدیره انجمن شرکت های توزیع کننده گاز مایع:

 کاهش ۲۴ میلیون لیتر مصرف بنزین با توسعه همزمان LPG و CNG

برایی عضو هیات مدیره انجمن شرکت های توزیع کننده گاز مایع گفت: باتوجه به ناترازی بنزین باید به دنبال توسعه صنعت CNG و LPG باشیم چراکه این دو سوخت می توانند ۲۴ میلیون لیتر در روزمصرف بنزین را کم کنند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: فاتح برایی عضو هیات مدیره انجمن شرکت های توزیع کننده گاز مایع امروز طی نشستی خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به نقش و اهمیت گاز مایع و سی ان جی در کمک به اقتصاد انرژی، اظهار کرد: با توجه به ناترازی بنزین و روند فزاینده مصرف آن، LPG می تواند در کنار CNG کمک شایانی به رفع ناترازی بنزین کند.

به گفته وی، اختصاص سالیانه ۳ میلیون تن مازاد گاز مایع کشور که به دلایل مختلف امکان صادر کردن آن یا استفاده بهینه از آن وجود ندارد، به مصرف سوخت خودرو، می تواند مصرف بنزین در کشور تا روزانه بیش از ۱۲ میلیون لیتر در روز کاهش دهد.

عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنایع، با بیان اینکه افزودن LPG به سبد سوخت خودرو و در کنار آن توسعه CNG می تواند موجب تنوع بخشی به سبد سوخت کشور شده و به این ترتیب امنیت انرژی کشور را ارتقا دهد، گفت: ظرفیت های استفاده نشده موجود در CNG هم می تواند؛ روزانه بیش از ۱۲ میلیون لیتر از نیاز مصرف بنزین را کاهش دهد. به عبارت دیگر می توان گفت که توسعه این ۲ سوخت ارزشمند می توانند روزانه تا حدود ۲۴ میلیون لیتر از مصرف بنزین را کاهش دهند.

نرخ هر لیتر بنزین در بازارهای جهانی حدود ۵۵ سنت است که کشور ما می تواند با صادر کردن بنزین مازاد و یا بی نیاز شدن از واردات بنزین سالیانه حدود ۵ میلیارد دلار درآمد ارزی ایجاد کند

به گفته برایی، نرخ هر لیتر بنزین در بازارهای جهانی حدود ۵۵ سنت است که کشور ما می تواند با صادر کردن بنزین مازاد و یا بی نیاز شدن از واردات بنزین سالیانه حدود ۵ میلیارد دلار درآمد ارزی ایجاد کند.

او با بیان اینکه مصرف گاز مایع و سی ان جی به جای بنزین میتواند کمک زیادی به بهبود کیفیت هوا و محیط زیست کند، گفت: آلایندگی این دو سوخت نسبت به بنزین به مراتب کمتر و به عنوان سوخت پاک شناخته می شود.

این کارشناس حوزه اقتصاد انرژی، با بیان اینکه هم اینک در ۲۰ کشور مهم دنیا بطور همزمان از ۴ سوخت گازوییل، بنزین، LPG و CNG استفاده می شود، اظهار کرد: در بیش از ۴۰ کشور دیگر دنیا از جمله ترکیه، روسیه، چین، کره جنوبی، آمریکا، ژاپن و اغلب کشورهای اتحادیه اروپا از LPG در کنار بنزین و گازوییل و متانول استفاده می شود.

به گفته برایی، بخش خصوصی کشور آمادگی دارد بدون نیاز به منابع و بودجه دولت نسبت به سرمایه گذاری در طرح اتوگاز و کاهش مصرف بنزین تا ۱۲ میلیون لیتر در روز که ارزش اقتصادی آن بالغ بر ۲ میلیارد دلار در سال است، اقدام کند.

کد خبر: ۲۵۴٬۹۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha