۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰
نقش عراق و ایران در افزایش تولید اوپک پلاس

نقش عراق و ایران در افزایش تولید اوپک پلاس

نظرسنجی پلاتس نشان داد تولید نفت اوپک پلاس تحت تاثیر تولید بالاتر عراق و ایران، در اکتبر، به میزان ۱۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

به گزارش بازار، اوپک که شامل ۱۳ کشور عضو است، در اکتبر ۲۷.۸۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که بر مبنای ماهانه، ۱۳۰ هزار بشکه در روز افزایش داشت. تولید ۱۰ عضو غیرعضو اوپک گروه اوپک پلاس هم در این مدت، به میزان ۵۰ هزار بشکه در روز افزایش داشت و به ۱۴.۸۲ میلیون بشکه در روز رسید.

این افزایش تولید، کسری تولید گروه اوپک پلاس را در اکتبر به ۸۲۷ هزار بشکه در روز رسید. بسیاری از اعضای آفریقایی اوپک پلاس قادر نیستند مطابق با سهمیه تولید شده، نفت تولید کنند.

این گروه از ژوئیه، با هدف تقویت قیمت‌ها، تولید نفت خود را به صورت داوطلبانه محدود کرده، اما قیمت نفت حتی با وجود تنشهای ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، تحت تاثیر شاخص‌های اقتصادی نامطلوب به خصوص از سوی چین و رشد عرضه غیراوپک، افت کرده است.

طبق نظرسنجی پلاتس، تولید عربستان سعودی و روسیه که بزرگترین تولیدکنندگان اوپک پلاس هستند، تقریبا ثابت بود. تولید عربستان با کاهش اضافی ۱.۵ میلیون بشکه در روز که از ژوئیه اجرا کرده، در اکتبر به ۹ میلیون بشکه در روز رسیده است. روسیه که اعلام کرده است صادرات نفت و محصولات نفتی خود را در اکتبر به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد، تولیدش اندکی رشد کرد و به ۹.۴۷ میلیون بشکه در روز رسید.

انضباط این دو کشور در تولید، توسط عراق تضعیف شد که تولیدش را در ماه میلادی گذشته، ۹۰ هزار بشکه در روز افزایش داد و به ۴.۴۰ میلیون بشکه در روز رساند. عراق که تولیدش به بالاترین میزان ۹ ماه گذشته رسیده است، بزرگترین متخلف در رعایت سهمیه تولید در این ماه بود.

ایران که به دلیل تحریم‌های آمریکا، از مشارکت در محدودیت عرضه اوپک پلاس معاف است، تولیدش را به ۳.۰۵ میلیون بشکه در روز افزایش داد که بالاترین سطح تولید در پنج سال اخیر است.

تولید آنگولا به میزان ۳۰ هزار بشکه در روز رشد کرد و به ۱.۱۵ میلیون بشکه در روز رسید. این کشور به همراه سایر تولیدکنندگان آفریقایی برای تولید بالاتر، تحت فشار قرار دارد.

بر اساس گزارش پلاتس، اوپک پلاس همچنین بسیار پایین‌تر از سطح تولید هدف گذاری شده، نفت تولید می‌کند. با این حال، نرخ پایبندی این گروه به توافق محدودیت عرضه، از ۱۱۴ درصد در سپتامبر، به ۱۱۲ درصد در اکتبر کاهش پیدا کرد. تولید جمعی کشورهای غیراوپک، ۴۱۰ هزار بشکه در روز کمتر از سهمیه تعیین شده در اکتبر بود. تولید کشورهای اوپک، ۴۱۷ هزار بشکه در روز پایین‌تر از سهمیه تولید جمعی بود.

نظرسنجی پلاتس، تولید سر چاه را اندازه گیری می‌کند و با استفاده از اطلاعات مقامات صنعت نفت، معامله‌گران و تحلیلگران و همچنین بررسی آمار کشتیرانی، ماهواره‌ای و آمار ذخایر، تهیه می‌شود.

کد خبر: ۲۵۴٬۸۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha