۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
برج سازانی که در کوچه های باریک صاحب ثروت می شوند| مجوز ساخت بعد از دریافت امتیاز آب و برق!
رئیس شورای شهر تهران عنوان کرد؛

برج سازانی که در کوچه های باریک صاحب ثروت می شوند| مجوز ساخت بعد از دریافت امتیاز آب و برق!

چمران، رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه در برخی کوچه های باریک و محدود ساختمانهای پنج تا ۶ طبقه ساخته می شود گفت: این اقدام به دور از شاخص های معماری و شهرسازی است و برج سازان صاحب ثروت می شوند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: مهدی چمران در مراسم «روز جهانی شهرسازی» با شعار «تأمین مالی آینده شهری پایدار» با اشاره به اینکه در برخی نقاط تهران، ساختمان سازی بر خلاف وسعت منطقه، محله و حتی کوچه ها ساخته شده گفت: در زمان های نه چندان دور، برخی مناطق در داخل شهر تهران نبوده اند اما اکنون که با توسعه شهرنشینی این مناطق، جزو مناطق جنوبی تهران است. در بازدیدها مشاهده می کنیم که در یک کوچه بسیار باریک و محدود ساختمانی پنج تا ۶ طبقه ساخته می شود که این اقدام به دور از شاخص های معماری و شهرسازی است.

در بازدیدها مشاهده می کنیم که در یک کوچه بسیار باریک و محدود ساختمانی پنج تا ۶ طبقه ساخته می شود که این اقدام به دور از شاخص های معماری و شهرسازی است و در این نوع ساخت و سازها پیمانکاران صاحب ثروت می شوند

چمران ادامه داد: در این نوع ساخت و سازها برج سازان و پیمانکاران صاحب ثروت می شوند اما آسیب زیادی به شهر وارد می شود و در برخی شرایط به دلیل افزایش جمعیت، شهرداری مجبور است نسبت به صدور پروانه ساختمانی در بافت های فرسوده اقدام کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران یادآوری کرد: بساز و بفروش‌ها نقش مهمی در رویه اشتباه توسعه بسیاری از شهرهای کشور داشته‌اند و مشکلات زیادی را برای شهرها و شهروندان آنها به وجود آورده‌اند. متأسفانه اغلب شهرهای ما قدیمی است و مطابق شرایط گذشته ساخته شده است و محله‌های جدید نیز بدون پیش‌بینی شرایط و آینده‌نگری لازم و در نظر گرفتن اصول و ضوابط شهرسازی ساخته شده‌اند.

بخش زیادی از ساخت‌ و سازها توسط افرادی انجام می‌شود که تحصیلات آکادمیک معماری ندارند و به هیچ وجه از اصول معماری مدرن یا معماری ایرانی – اسلامی آگاه نیستند

چمران گفت: باید این موضوع را بررسی کرد که چند درصد ساختمان‌های موجود در تهران یا دیگر شهرهای کشور توسط معماران واقعی و آموزش‌ دیده طراحی شده است. متأسفانه بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش زیادی از ساخت‌ و سازها توسط افرادی انجام می‌شود که تحصیلات آکادمیک معماری ندارند و به هیچ وجه از اصول معماری مدرن یا معماری ایرانی – اسلامی آگاه نیستند.

برخی افراد فرصت طلب نیز بدون اینکه ابتدا مجوز ساخت و ساز بگیرند زمین را تصرف و با استفاده از رانت نسبت به دریافت امتیاز آب، برق و گاز اقدام می کنند و زمانی که ساختمان ساخته می شود؛ متوجه می شویم که این ساختمان بدون مجوز ساخته شده و باید تخریب شود

وی ادامه داد: برخی افراد فرصت طلب نیز بدون اینکه ابتدا مجوز ساخت و ساز بگیرند زمین را تصرف و با استفاده از رانت نسبت به دریافت امتیاز آب، برق و گاز اقدام می کنند و زمانی که ساختمان ساخته می شود؛ متوجه می شویم که این ساختمان بدون مجوز ساخته شده و باید تخریب شود. این رویه غلطی در سیستم اداری کشور است و باید دستگاه های مربوطه اقداماتی بیشتری داشته باشند و جلوی افراد فرصت طلب گرفته شود.

در شهرهایی همچون تهران برای اینکه بتوانیم بافت فرسوده را مرمت و بازسازی کنیم مجبوریم با توجه به جمعیت، نسبت به صدور پروانه چند طبقه اقدام کنیم

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه رشته های معماری و شهرسازی از هم جدا نیست گفت: بیشتر ساخت و سازهای غیر اصولی در شهرهای بزرگ از جمله تهران شکل می گیرد. در شهرهای نوبنیاد، ساخت و ساز با حساسیت و قوانین خاصی انجام می شود اما در شهرهایی همچون تهران برای اینکه بتوانیم بافت فرسوده را مرمت و بازسازی کنیم مجبوریم با توجه به جمعیت، نسبت به صدور پروانه چند طبقه اقدام کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: به دلیل افزایش دانشجو در سال های گذشته مجبور شدیم تعداد دانشکده ها را افزایش دهیم و رشته های معماری و شهرسازی را از هم جدا کردیم. اما اصولی این است که افراد برای اینکه بتوانند در کار معماری و ساختمانی فعالیت کنند ابتدا باید دانش لازم را در زمینه طراحی شهری کسب کرده و در مرحله بعد نسبت به ساخت و ساز اقدام کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فرآیند صدور پروانه های ساختمانی کاهش یافته است؟ گفت: مردم از طولانی بودن این فرآیند ناراحت هستند و ضروری است؛ سیستم اداری در این زمینه اصلاح و به روز رسانی شود.

کد خبر: ۲۵۴٬۸۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha