۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
پتروشیمی جم، امیرکبیر و تبریز به دنبال افزایش قیمت هستند؟
کاهش عرضه پلی اتیلن در بورس به یک سوم

پتروشیمی جم، امیرکبیر و تبریز به دنبال افزایش قیمت هستند؟

فعالان پایین دست می گویند که واحدهای پتروشیمی امیرکبیر، بندر امام و جم عرضه پلی اتیلن در بورس به یک سوم کاهش داده اند و همین مساله باعث افزایش قیمت ها در بازار آزاد و بورس شده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: عرضه پلی اتیلن در بورس چند وقتی است که کاهشی شده و به یک سوم مقدار قبلی رسیده است. بر اساس آنچه یکی از فعالان صنعت تولید روغن که نخواست نامش اعلام شود، به بازار می گوید: عرضه پلی اتیلن در ۴ الی ۵ هفته گذشته از حدود ۲۲۰۰ تن به ۶۰۰ الی ۷۰۰ تن رسیده بوده و همین مساله باعث ایجاد رقابت شدید برای خرید و افزایش شدید قیمت ها شده بود. به طوری که محصولی که قیمت پایه آن حدود ۲۶ هزار تومان بود، قیمتش تا ۳۵ هزار تومان هم افزایش یافته بود.

عرضه پلی اتیلن در ۴ الی ۵ هفته گذشته از حدود ۲۲۰۰ تن به ۶۰۰ الی ۷۰۰ تن رسیده بوده و همین مساله باعث ایجاد رقابت شدید برای خرید و افزایش شدید قیمت ها شده بود. به طوری که محصولی که قیمت پایه آن حدود ۲۶ هزار تومان بود، قیمتش تا ۳۵ هزار تومان هم افزایش یافته بود

مقدار عرضه در هفته گذشته به حالت قبل برگشته و به حدود ۲ هزار تن رسیده اما بی ثباتی در وضعیت عرضه، تولیدکنندگان پایین دست را با چالش های زیادی مواجه می کند.

او با انتقاد از عرضه قطره چکاتی پلی اتیلن از سوی واحدهای پتروشیمی همچون جم، امیر کبیر و امام، می گوید: این محصول در تمام ظروف پلاستیکی و بسته بندی های پلاستیکی کاربرد داشته و هر گونه اخلال در عرضه این محصول تمامی بخش ها را با چالش مواجه می کند.

نیاز بازار پلی اتیلن حدود ۲۵۰۰ تن در هفته

بر اساس آنچه فعالان بازار می گوید نیاز بازار به پلی اتیلن معمولا هفته ای ۲۵۰۰ تن است اما معمولا بین ۲۰۰۰ الی ۲۲۰۰ تن در بورس عرضه می شود. بماند که در برخی موارد میزان عرضه حتی یک سوم تقاضای موجود در بازار را هم پاسخ گو نیست. به همین دلیل واحدهای صنعتی در بیشتر موارد مجبور می شوند که بخشی از نیاز خود را از بازار آزاد البته با قیمت های نجومی تامین کنند.

جالب است که در هفته های گذشته قیمت پلی اتیلن در بازار آزاد تا ۴۰ هزار تومان هم افزایش پیدا کرده بود.

فعال صنعت انرژی: به دلیل کمبود مواد اولیه سال گذشته تنها با ۵۱ درصد ظرفیت خود مشغول به کار بودند و همین مساله موجب افزایش قیمت تمام شده تولیدات او شده است

جدای از گرانی که کمبود عرضه در بورس ایجاد کرده، بسیاری از فعالین صنعتی می گویند که به دلیل ناکافی بودن مواد اولیه قادر نیستند از همه ظرفیت خود استفاده کنند. یکی از فعالان صنعت انرژی که کارخانه تصفیه دوم روغن دارد، در اینباره می گوید:به دلیل کمبود مواد اولیه سال گذشته تنها با ۵۱ درصد ظرفیت خود مشغول به کار بودند و همین مساله موجب افزایش قیمت تمام شده تولیدات او شده است.

خرید از بازار آزاد به کافی نبودن عرضه در بورس

او همچنین با انتقاد از بی ثباتی در مقدار عرضه محصولات در بورس، گفت: فعال صنعتی و تولید کننده نمی داند که آیا هفته آینده می تواند نیاز خود را از بازار بورس تامین کند یا نه و همین مساله ادامه کسب و کار را برای او سخت کرده است. چرا که وقتی یک تولید کننده تعهدی را می پذیرد تحت هر شرایطی باید به تعهدات خود عمل کنند و به همین علت در صورت کمبودعرضه در بورس، خرید و فروش در بازار آزاد رونق پیدا می کند.

به گفته او، در هفته گذشته که حدود ۲ هزار تن پلی اتیلن در بورس عرضه شد، تقاضای موجود چیزی حدود ۲۵۰۰ تن بود و همین مساله باعث شده که این محصول را حدود ۷۰۰ تومانی بیش از قیمت پایه یعنی حدود ۲۷ هزار تومان خریداری کنیم.

لازم به یادآوری است که پتروشیمی تبریز، مارون، آریاساسول، جم، سیسکو و امیر کبیر بیشترین تولید پلی اتلین را در بین واحدهای پتروشیمی دارند.

تولید کننده روغ موتور در پاسخ به این سوال که ممکن است مشکلی در خطوط تولید این واحدهای پتروشیمی باعث کاهش عرضه پلی اتیلن شده باشد، گفت: حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که خط یک یا حتی دو یا ۳ واحد پتروشیمی به مشکل برخورده باشد، آیا می توان پذیرفت که این مشکل حدود یک ماه ادامه داشته و یک خط تولید مدت طولانی متوقف باشد؟

کد خبر: ۲۵۴٬۸۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha