۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
گل فروشی هایی که پروانه نمی خواهند/ زیان ۱۹۰۰ میلیارد تومانی تولیدکنندگان گل
گفتگوی بازار با رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه

گل فروشی هایی که پروانه نمی خواهند/ زیان ۱۹۰۰ میلیارد تومانی تولیدکنندگان گل

شاهرخی، رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه که از تبعات ویروس کرونا بر فعالیت صنف فروشندگان گل و گیاه و بی توجهی مسئولان صنفی به فعالان صنف گل و گیاه گلایه دارد و شرایط بازار این صنف را اینچنین توصیف می کند «بازار گل فروشان خراب است، خراب».

ملیحه خورده پا؛ بازار: ویروس کرونا که این روزها به جان و مال مردم افتاده، زیان های بسیاری را به فعالان اقتصادی تحمیل کرده و فرصتهای شغلی بسیاری را از بین برده و سرمایه های خرد و کلان را در معرض نابودی قرار داده است. در شرایط فعلی هیچ صنف و رسته شغلی از تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا در امان نیست اما در این میان ضرر و زیان برخی از صنوف به نسبت بیشتر از سایرین است زیرا در برخی از رسته های صنفی قابلیت نگهداری ندارد و فسادپذیر بودن کالا موجب می شود تا در شرایط رکود اقتصادی سرمایه های فعالان این صنوف از بین برود. فروشندگان و تولیدکنندگان گل و گیاه نیز جزو مشاغلی هستند که محصول آنها قابلیت نگهداری ندارد به همین دلیل رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه می گوید که اصل و فرع سرمایه در این رسته شغلی از میان رفته است.

برای اطلاع از جزئیات وضعیت فعالیت صنف فروشندگان گل و گیاه با اکبر شاهرخی رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه به گفتگو نشستیم که مشروح آن را در ذیل می خوانید:

*شیوع ویروس کرونا تمامی فعالیت های اقتصادی را کند یا متوقف کرده است. تبعات شیوع این ویروس بر بازار گل فروشان چگونه خود را نشان داده است؟ میزان فروش در این صنف در ماههای اخیر چقدر کاهش را تجربه کرده است؟
اتحادیه فروشندگان گل و گیاه بیش از ۶۵۰ عضو دارد و تا کنون سابقه نداشته که اعضای این صنف پروانه کسب خود را لغو کنند اما پس از شیوع ویروس کرونا و زیاندهی شدید این صنف بیش از ۸۰ واحد صنفی، پروانه فعالیت خود را لغو کرده اند که این یک مساله بی سابقه در صنف فروشندگان گل و گیاه است.

شیوع ویروس کرونا و رعایت فاصله گذاری اجتماعی موجب شده تا مراسم عزا، عروسی، تولد، نامزدی، مهمانی های بزرگ خانوادگی، کنفرانس، اجلاس و ... برگزار نشود به همین دلیل میزان فروش در این صنف نسبت به دوره مشابه سال گذشته بیش از ۸۰ درصد کاهش یافته است زیرا گل مشتری ندارد.

پس از شیوع ویروس کرونا و زیاندهی شدید این صنف بیش از ۸۰ واحد صنفی، پروانه فعالیت خود را لغو کرده اند که این یک مساله بی سابقه در صنف فروشندگان گل و گیاه است

*آیا برآوردی از میزان خسارت فعالان صنف فروشندگان گل و گیاه داشته اید؟
این روزها شرایط بازار فروشندگان گل و گیاه خراب خراب است زیرا از یک سو هیچ تقاضایی در این بازار وجود ندارد و از سوی دیگر گل یک کالای فسادپذیر است که این خاصیت موجب می شود تا اصل و فرع سرمایه فعالان صنف فروشندگان گل و گیاه از بین برود.

کسبه در صنف گل و گیاه در دو بخش تولیدی و توزیعی فعالیت می کنند. میزان خسارت تولید کنندگان گل و گیاه از تبعات شیوع ویروس کرونا ۱۵۰۰ میلیارد تومان و میزان خسارت فروشندگان گل و گیاه نیز ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

*میزان خسارت فعالان تولیدی و توزیعی گل و گیاه طبق اعلام شما بیش از ۱۹۰۰ میلیارد تومان است. آیا برای جبران این میزان خسارت از سوی دولت و اتاق های اصناف ایران و تهران اقدامات حمایتی صورت گرفته است؟
با توجه به اینکه در رسته صنفی گل و گیاه بخش تولیدی و توزیعی داریم و تولیدکنندگان گل و گیاه زیرنظر وزارت جهادکشاورزی  و توزیع کنندگان گل و گیاه نیز زیرنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند، هر کدام از دستگاههای دولتی منتظر بودند تا آن یکی آستین ها را برای حمایت از صنف تولیدکننده و توزیع کننده گل و گیاه بالا بزند اما در عمل چنین اتفاقی رخ نداد.

اتحادیه فروشندگان گل و گیاه در لیست ۱۱ صنفی که از شیوع ویروس کرونا آسیب های زیادی دیده اند، قرار نگرفته بود که نسبت به این امر اعتراض کردیم و پاسخ آنها نیز این بود که فراموش کرده اند نام این اتحادیه را در لیست صنوف با زیاندهی بالا در شرایط شیوع کرونا قرار بدهند

در مورد حمایت اتاق های اصناف ایران و تهران نیز در همین حد بگویم که حتی نام اتحادیه فروشندگان گل و گیاه در لیست ۱۱ صنفی که از شیوع ویروس کرونا آسیب های زیادی دیده اند، قرار نگرفته بود که نسبت به این امر اعتراض کردیم و پاسخ آنها نیز این بود که فراموش کرده اند نام این اتحادیه را در لیست صنوف با زیاندهی بالا در شرایط شیوع کرونا قرار بدهند.

نکته جالب توجه این است که در لیست صنوفی که بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا دیده اند نام اتحادیه هایی نظیر کیف و کفش و ... قرار گرفته بود که به دلیل رکود در بازار، اجناس آنها که در حقیقت همان اصل و فرع سرمایه یک کاسب است از بین نمی رود اما نام اتحادیه فروشندگان گل و گیاه که کالای فسادپذیر داشتند در این لیست قرار نگرفته بود.

*شیوع ویروس کرونا و رکود حاکم بر بازار گل فروشان منجر به بیکاری چه تعداد کارگر در این صنف شد؟
نیروی انسانی فعال در گل فروشی ها چندان زیاد نیست و همین امر موجب شد که فروشندگان گل و گیاه کارگری را تعدیل نکنند اما در بخش تولید و فروش اینترنتی تعداد زیادی از کارگران بیکار شدند.

بخشی از گل و گیاه به صورت اینترنتی و یا برای تزیین باغ ها و سالن هایی که به صورت غیرقانونی مراسم عروسی مختلط برگزار می کردند، استفاده می شد که با شیوع ویروس کرونا و عدم برگزاری مراسم فروش این بخش به حداقل رسیده و به ناچار نیروی انسانی فعال در این عرصه را تعدیل کرده اند.

*با توجه به زیان دهی بالا در صنف فروشندگان گل و گیاه آیا مانند سایر رسته های صنفی اقدام به افزایش قیمت کالا برای جبران بخشی از ضرر و زیان ها کرده اید؟
صنوفی که کالای فسادپذیر ندارند برای کاهش زیاندهی می توانند از این راه حل استفاده کنند و صرفا در شرایط فعلی صرفا با معضل عدم فروش مواجه هستند و می توانند پس از بازگشت بازار به شرایط عادی کالای خود را با نرخ روز عرضه کنند اما استفاده از این روش برای صنف تولیدکننده و توزیع کننده گل میسر نیست به همین دلیل نه تنها قیمت گل و گیاه افزایش پیدا نکرده بلکه با توجه به عبور از پیک مصرف گل(ماههای رجب، شعبان و عید نوروز) و عدم برگزاری مراسم جشن و عروسی این صنف به ناچار کالای خود را با تخفیف عرضه می کنند تا بتوانند بخشی از ضرر و زیان خود را جبران کنند.

*مهمترین درخواستی که از دولت برای حمایت از صنف فروشندگان و تولیدکنندگان گل و گیاه دارید، چیست؟
بخشودگی مالیات مهمترین خواسته صنفی ماست اما اگر دولت به دلیل شرایط اقتصادی که دارد نمی تواند این خواسته را اجرایی کند حداقل میزان مالیات اصناف را افزایش ندهد. متاسفانه شرایط مالی فروشندگان گل و گیاه به نحوی است که این روزها علاوه بر از دست دادن سرمایه برای فعال نگهداشتن واحد صنفی به ناچار باید هزینه های سنگین برق و اجاره و سایر قبوض خدماتی را بپردازند. بدون تردید همراهی دولت می تواند بار مالی تحمیل شده بر دوش فعالان صنفی را کاهش داده و امکان ادامه فعالیت برای آنها را مهیا کند.

کد خبر: ۲۵٬۴۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha