۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
۳۵۰ روستای مازندران همچنان در تقلای سوخت فصل سرما؛ خرمن های سوخته پای وعده های یخ زده!
بازار گزارش می دهد؛

۳۵۰ روستای مازندران همچنان در تقلای سوخت فصل سرما؛ خرمن های سوخته پای وعده های یخ زده!

ساری- فصل سرما درپیش است و روستاییان و کوهستان نشینان مازندران در آستانه زمستان نگران تامین سوخت مورد نیاز هستند چراکه ۳۵۰ روستای استان فاقد گاز است.

بازار؛ گروه استان ها: بیش از ۹۹ درصد جمعیت شهری و ۹۷ درصد روستاهای ۲۰ خانوار مازندران دارای گاز هستند اما همچنان اهالی ۳۵۰ روستا با تنور وعده ها در زمستان و پاییز خود را گرم می کنند.

شرایط جغرافیایی مناطق کوهستانی مازندران درحالی است که از نیمه شهریور به بعد، کرسی و بخاری ها در این مناطق گرم می شود و دود سپید از دودکش خانه های روستایی به هوا برمی خیزد. گازرسانی نشدن بسیاری از روستاها و دو شهر کوهستانی مازندران از یک سود و کمبود سهمیه سوخت، روستاییان و کشاورزان را برای فصل سرما با چالش های زیادی روبرو برده است.

یک روستایی بخش بلده مازندران با اظهار این که فصل سرما در پیش است و گازرسانی در منطقه صورت نگرفته است، گفت: هر سال برای تامین سوخت با مشکل روبرو هستیم و سهمیه درنظر گرفته شده، پاسخگوی نیازها نیست.

حسینی در گفت وگو با خبرنگار بازار با باین این که هر روز مجبوریم برای تهیه سیلندر گاز به دیگر مناطق برویم، خواستار توجه ویژه مسئولان و متولیان امر شد.

وی با عنوان این که روستاییان برای سوخت مجبور هستند به شهرها و بخش های همجوار بروند، گفت: امیدواریم با گازرسانی به منطقه مشکل اهالی رفع شود.

بیشتر مراجعه کشاورزان و روستاییان مازندران به دفاتر خدمات الکترونیک ثبت نام برای سهمیه سوخت است و به کشاورزان سهمیه های درنظرگرفته کفاف کارهای کشاورزی را نمی دهد. نداشتن پلاک برای ادوات کشاورزی نیز از دیگر مشکلاتی است که مانع ارائه سوخت به کشاورزان شده است، علی جعفری دارنده ادوات کشاورزی با اظهار این که تعداد کمی از ادوات نظیر تراکتور دارای پلاک هستند، افزود: در حال حاضر سوخت مورد نیاز را از کامیون داران و یا دیگر تراکتورداران تامین می کنیم و از مسئولان تقاضا داریم اقدامات لازم را انجام دهند.

۳۵۰ روستای مازندران در تنور وعده ها گرم می شوند

یک روستایی مازندرانی: برای ارائه سهمیه گاز برای خوراک پزی نیز فقط به افرادی که دارای کارت سوخت مایع هستند، گاز ارائه می شود سامانه ها نیز برای دریافت خدمات بسته است و نمی توانیم خدمات دریافت کنیم

وی با بیان این که برای ارائه سهمیه گاز برای خوراک پزی نیز فقط به افرادی که دارای کارت سوخت مایع هستند، گاز ارائه می شود، افزود: سامانه ها نیز برای دریافت خدمات بسته است و نمی توانیم خدمات دریافت کنیم.

وی با اظهار این که گازرسانی نشدن به روستاهای کوهستانی و کمبود سهمیه نفتگاز، مشکلات روستاییان را افزایش داده است، گفت: برای حل مشکلات روستاییان نیازمند توجه ویژه مسئولان هستیم.

بخشی از مرغدارانی های مازندران نیز در مناطق کوهستانی و سردسیر ایجاد شده است و نداشتن گاز، فعالیت این واحدها را با مشکل روبرو کرده است.

قاسم مایلی رستمی مدیرعامل شرکت گاز مازندران شمار مشترکان را یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر ذکر کرد و گفت: علاوه بر طرح توسعه گازرسانی، زیرساخت هایی به ارزش چهار هزار میلیارد تومان نیز در دست اقدام است و ۹۹ درصد خانوارهای شهری گازدار هستند.

مایلی رستمی: شهرهای کوهستانی گزنک و بلده در حال حاضر فاقد گاز هستند و برای شهر بلده ۳۵۰ کیلومتر خطوط تغذیه و شبکه با سرمایه گذاری دو هزار میلیارد تومانی در دست اجرا است و ۱۴ پیمانکار نیز اجرای این طرح را عهده دار هستند

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار با بیان این که شهرهای کوهستانی گزنک و بلده در حال حاضر فاقد گاز هستند، افزود: برای شهر بلده ۳۵۰ کیلومتر خطوط تغذیه و شبکه با سرمایه گذاری دو هزار میلیارد تومانی در دست اجرا است و ۱۴ پیمانکار نیز اجرای این طرح را عهده دار هستند.

مایلی رستمی با اشاره به این که دو هزار و ۶۵۰ روستا در استان از سه هزار روستا دارای گاز طبیعی هستند، گفت: تمامی زیرساخت برای گازرسانی روستاهای فاقد گاز در حال اجرا است و تلاش می کنیم سال آینده این مناطق گازرسانی شود.

۳۵۰ روستای مازندران در تنور وعده ها گرم می شوند

مدیرعامل شرکت گاز مازندران با بیان این که دهه فجر ۵۰ روستای استان گازرسانی می شود، گفت: در مناطق جنت رودبار، دو هزار و سه هزار تنکابن، مناطق حاشیه جاده هراز در حال اجرای طرح های گازرسانی هستیم.

وی با عنوان این که ۲۴۰ پیمانکار مشغول اجرای طرح های گازرسانی هستند، افزود: مبلغ امتیاز دریافتی از مشترکان ۲۲۰ هزار تومان است.

مایلی رستمی منابع طبیعی را از جمله مشکلات فراروی طرح های گازرسانی اعلام کرد و گفت: منابع طبیعی ترمز فراروی طرح ها است و هر روز کارگاه های ما تعطیل می شود.

مشکلی برای تامین سوخت نداریم

سبحان رجب پور مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه ساری با بیان این که دو هزار و ۵۰۰ لیتر سهمیه نفتگاز برای مناطق روستایی اعلام کردیم، گفت: به ازای هر خانوار روستایی فاقد گاز چهار سیلندر ۱۱ کیلویی گاز مایع نیز درنظطر گرفته شده است.

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار درباره تامین سوخت کشاورزی با اشاره به هماهنگی با جهاد کشاورزی گفت: سهمیه های مورد نیاز برای کشاورزی، سمپاشی و غیره تامین شده و مشکلی در حوزه سوخت نداریم.

رجب پور درباره سوخت تراکتورهای فاقد پلاک گفت: از سال ۹۸ با همکاری پلیس راهور و جهاد کشاورزی پلاک دارشدن اداوات اجرا شد و برخی از مالکان اقدام نکردند و ضوابط بر این است تا به افراد فاقد پلاک سوخت ارائه نشود اما برای حل مشکل این افراد مقرر شد برای هر روستا به ازای سطح زیرکشت برای تراکتورداران دارای پلاک با محوریت جهاد کشاورزی سوخت تهیه شود.

وی درباره گاز مایع گفت: گاز مایع برای خانوارهای فاقد گاز و افرادی که در سامانه ثبت نام کرده باشند، ارائه می شود.

هوای مازندران هر روز سردتر و نیاز روستاییان به سوخت بیشتر می شود از این رو تسریع در اجرای طرح های گازرسانی در استان ضروری به نظر می رسد.

کد خبر: ۲۵۴٬۶۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • DE ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      0 0
      اقایون مسعول نگران . الان یکسال ..در روستاهای نوشهر.لوله های گازرو اوردن .توی روستاها توی خیابون روستاها دربدترین شکل ممکن خالی کردن .رفتن ..رفت وامد .برای مردم .مشکل شده .چون ایجا مزاحمت شده.. چرا باعث اذیت مردم میشین .لطفا ..اقدام کنین