۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۲
سومین کنفرانس ملی انجمن علمی پارک‌ های فناوری و سازمان‌ های نوآوری ایران برگزار شد
به میزبانی یزد و با همکاری همراه اول؛

سومین کنفرانس ملی انجمن علمی پارک‌ های فناوری و سازمان‌ های نوآوری ایران برگزار شد

یزد- سومین کنفرانس ملی انجمن علمی پارک های علم و فناوری و سازمان های نوآوری ایران به میزبانی یزد به مدت دو روز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بازار، این کنفرانس ملی طی روزهای ۱۷ و ۱۸ آبان ماه جاری با حمایت مرکز تحقیق و توسعه همراه اول و به میزبانی یزد در دانشگاه یزد و پارک علم و فناوری این شهر برگزار شد.

گردش مالی واحدهای فناور سالانه ۳۲ هزار میلیارد تومان است

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این کنفرانس با بیان اینکه در کشور نزدیک به ۱۰ هزار واحد فناور مشغول فعالیت هستند که در این واحدها ۱۰۲ هزار و۳۰۰ شغل ایجاد شده است، اظهار داشت: گردش مالی این شرکتها سالانه ۳۲ هزار میلیارد تومان است.

سجاد محمدعلی نژاد بیان کرد: دولت معتقد است حوزه فناوری و نوآوری را تا جایی که می تواند پشتیبانی کند و در این زمینه پارک های علم و فناوری را به عنوان پدر واحدهای فناور و نوآوری می شناسند بر این اساس باید جنبه های مختلف برای تجاری سازی محصولات و خدمات اجتماعی مختلف را در این پارک ها دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه متولی اصلی فکر در خلق نوآوری، پارک های علم و فناوری هستند، تصریح کرد: در این حوزه چند دغدغه وجود دارد و برای آن برنامه داریم که یکی از آنها پشتیبانی از شرکت های نوآوری و تجاری سازی محصولات آنها است.

محمدعلی نژاد ادامه داد: در این زمینه با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای شکل گیری هشت خوشه تخصصی تفاهمنامه امضا شده که مفاد آن با محوریت یکی از پارک های علم و فناوری اجرا می شود.

وی، محور دوم را رفع نیاز های کشور در زمینه محصولات وارداتی دانست و اظهار داشت: در این زمینه نیازهای صنایع و شرکت های دولتی که باید برای نیاز آنها ارز اختصاص یابد، بر اساس سامانه ای که مشخص شده بررسی می شود و سپس در مورد واردات آن تصمیم گیری می شود.

نوآوری بیشتر از پول به نیروی خلاق و نخبه نیاز دارد

رئیس انجمن پارک های فناوری سازمان های نوآوری در این همایش اظهار داشت: جامعه ایران در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری به بحث نوآوری علاقه‌مند است و این موضوع در تمام بخش ها وجود دارد به نحوی که شاهد ادبیات نوآوری در تمام بخش ها هستیم.

علی معتمدزادگان عنوان کرد: معتقدیم نوآوری بیش از آنکه پول و اعتبار لازم داشته باشد، به نیروی خلاق، نخبه و نوآور نیاز دارد بر این اساس در انجمن های علمی اعتقاد داریم که می توانیم خارج از بخش دولت، بحث نوآوری را به خوبی پیش ببریم و در شاخص های ضعیف این بخش ارتقا پیدا کنیم.

وی با اشاره به برنامه های انجمن های علمی پارک علم و فناوری کشور در یک سال آینده، افزود: انتشار کتاب، برگزاری تورهای فناوری با موضوع تجربه نگاری و ارزیابی و پایش پارک های علم و فناوری، تدوین آیین نامه برای برگزاری جایزه ملی برای شرکت های نوآور و ... بخشی از برنامه هایی است که توسط این انجمن برنامه ریزی شده است.

فرهنگ حمایت از شرکت های دانش بنیان باید در کارشناسان ادارات دولتی ایجاد شود

رئیس کمیته پژوهش و فناوری مجلس نیز در این همایش با بیان اینکه متاسفانه برخی کارشناسان در زمینه تخصیص اعتبارات تبصره ۱۸ به شرکت های دانش بنیان و فناور توجیه نیستند اظهار داشت: اعتبار برای شرکت های دانش بنیان از سوی دولت اختصاص یافته اما به علت عدم فرهنگ و اعتقاد به اجرای طرح های شرکت های دانش بنیان توسط برخی کارشناسان، قوانین مرتبط با اختصاص این اعتبارات اجرا نمی شود.

اسفندیار اختیاری با اشاره به اینکه باید فرهنگ دانش بنیان به جایگاهی برسد که تمام مدیران و کارشناسان به صورت کامل با اهداف این شرکت ها آشنا باشند، تصریح کرد: تعداد شرکت های دانش بنیان به صورت قابل توجهی در کشور افزایش یافته و به همین دلیل باید بدنه دولت به صورت کامل توجیه باشد و بداند که اگر محصولی توسط شرکت دانش بنیان در حال تولید باشد باید کاملا حمایت کند و هر اقدامی که این شرکت دانش بنیان برای توسعه محصول خود نیاز دارد در اختیار آن قرار دهد.

وی همچنین بر لزوم فرهنگ سازی در میان کارشناسان دستگاه های دولتی و بانکها در مورد شرکت های دانش بنیان و فناور تاکید کرد و افزود: این مهم باید به تمام بدنه دولت تسری پیدا کند.

زمین و تسهیلات برخی پارک های علم و فناوری را از رشد باز داشته است

رئیس صندوق نوآوری و فناوری و شکوفایی کشور نیز در این همایش اظهار داشت: موضوع مهمی که در زیست‌بوم نوآوری وجود دارد، رشد است به ‌نحوی ‌که اگر جهشی برای تعدادی از شرکت‌ ها ایجاد می ‌شود، اجزای دیگر زیست‌ بوم مجبور به رشد هستند و اگر به ‌اندازه شرکت رشد یافته، رشد نکنند در نهایت حذف می‌شود.

محمدصادق خیاطیان افزود: برخی پارک های علم و فناوری همچنان به دنبال دریافت تسهیلات و زمین هستند و نتوانسته ‌اند همپای دیگر اجزای اکوسیستم نوآوری رشد کنند و متأسفانه مهمترین کارکرد پارک‌ های علم و فناوری که بحث راهنمایی و هدایت است در پارک‌ های علم و فناوری به ‌صورت کامل به وقوع نپیوسته است و به همین علت در بسیاری از زمینه‌ها دچار مشکل هستیم.

خیاطیان با تأکید بر اینکه در صندوق نوآوری و فناوری و شکوفایی متوجه شده‌ ایم که دیگر نمی‌توانیم به بودجه‌های دولتی اکتفا کنیم؛ زیرا دولت و شرکت‌ های دانش‌ بنیان هر دو رشد کرده‌ اند، عنوان کرد: ساماندهی موضوع مالیات بر اساس تأکید شخص رئیس‌ جمهور شامل شرکت ‌های دانش‌ بنیان که در قانون آمده، نمی‌شود و امیدواریم این موضوع در تدوین قانون نیز لحاظ شود.

باید به سمت ایجاد شرکت های بزرگ فناوری در کشور حرکت کنیم

دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور نیز در این همایش با بیان اینکه نحوه توسعه زیست بوم نوآوری بسیار سریع و قابل توجه است، اظهار داشت: با توجه به شرایط رشد در وضعیت فعلی، احداث ساختمان و احداث زیرساخت های جدید حال اکوسیستم رشد را خوب نمی کند.

محمدجواد صدری مهر افزود: امروز برای ایجاد یک اتفاق باید تاثیر معنادار در اقتصاد کشور بگذاریم و تا این اتفاق به وقوع نپیوندد نمی توانیم مدعی باشیم در مسیر درستی ایستاده ایم.

وی تصریح کرد: یکی از نیازهای زیست بوم، ایجاد یک زنجیره ارزش است و اگر بتوانیم به سمت ایجاد شرکت های بزرگ فناوری برویم، به طور قطع خواهیم توانست در بحث اقتصاد کشور نیز تاثیرگذار باشیم.

این همایش به مدت دو روز با ارائه ۴۴ مقاله به صورت حضوری و ۱۷ مقاله در قالب پوستر در دانشگاه یزد و پارک علم و فناوری برگزار شد.

کد خبر: ۲۵۴٬۶۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha