۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۹
سیل در کالپوش استان سمنان خسارت به بار آورد | امداد رسانی همچنان ادامه دارد
بازار گزارش می دهد؛

سیل در کالپوش استان سمنان خسارت به بار آورد | امداد رسانی همچنان ادامه دارد

میامی- بروز سیلاب در پی بارش بی سابقه باران در بخش کالپوش میامی، خسارت گسترده ای را به ابنیه، مزارع و خانه های مردم وارد کرده است.

بازار، گروه استان‌ها: بارش های شدید باران از دو شب پیش در کالپوش به مرور به بروز سیلاب های وسیع در شرقی ترین نقطه استان سمنان انجامید. سیلاب هایی که خسارت های انبوهی را در رضوان، حسین آباد، حق الخواجه، طلوبین و ده ها روستای دیگر برجای گذاشته است.

بارش باران در رضوان و حسین آباد ۱۱۸ و ۱۲۴ میلیمتر تنها در یک شبانه روز گزارش شده که رکورد بارش در این منطقه بعد از دو دهه است. همین میزان بارندگی ها اما سبب به راه افتادن سیلاب وسیعی در منطقه شده است.

بروز خسارات گسترده

سیل در برخی نواحی مانند رضوان آنچنان شدید بوده که مسیرهای اصلی تا مدت ها مسدود بودند و تلاش های راهداری به بازگشایی آنها انجامیده است. بلافاصله بعد از وقوع سیل در کالپوش مسئولان استانی و شهرستانی در منطقه حاضر شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان: برآورد اولیه خسارت بدون احتساب منازل مسکونی مردم صورت گرفته است

ستاد مدیریت بحران و امداد رسانی به کالپوش نخستین اقدامی بود که با حضور اعضا شامل فرمانداری میامی، استانداری سمنان، بنیاد مسکن، راه و شهرسازی شرق استان سمنان، شهرداری رضوان، هلال احمر، علوم پزشکی، مخابرات و .... تشکیل شد تا فرماندهی مدیریت بحران به رهبری معاون عمرانی استاندار سمنان، منسجم شود.

این شورای از روز گذشته تا کنون هر روز دو بار جلسه تشکیل و اقدامات را بررسی می کند همچنین تلاش می کند تا کمبودها برطرف شود برای مثال امروز در آخرین نشست این ستاد مقرر شد تا دو دستگاه گریدر برای بازگشایی مسیرها از بنیاد مسکن گرفته و به کمک اداره راه آورده شود.

سیل در کالپوش استان سمنان خسارت به بار آورد | امداد رسانی همچنان ادامه دارد

همه به کمک آمده اند

کمک شهرداری های شاهرود، میامی و رضوان و همچنین بنیاد مسکن در بازگشایی مسیرها از دیگر مصوبات این ستاد است تا کارهای فوری تر صورت گیرد. دیگر موضوعی که این ستاد به آن تاکید دارد، وصل شدن دوباره آب منطقه کالپوش به خصوص هفت روستای این منطقه است.

یکی دیگر از مهمترین رسالت ها و دغدغه های مسئولان استانی و شهرستانی یک بانوی رضوانی است که در سیلاب مفقود شده است. این زن اهل شهر رضوان در بخش کالپوش در منزل خود حضور داشته که تخریب دیوار منزل مسکونی سبب پرت شدن این خانم در سیلاب ها و در نتیجه حادثه برای وی می شود. هنوز از سرنوشت این زن خبری نیست.

دغدغه دیگر مسئولان استانی و شهرستانی در کالپوش تامین آرد برای تامین نان و غذا است که در این زمینه ۳۰۰ الی ۴۰۰ کیسه آرد ذخیره امروز به منطقه اختصاص داده شده تا در صورت کمبود بتوانند از آن بهره گیری کنند.

برآورد اولیه خسارات

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان در جمع خبرنگاران همزمان با بعد از ظهر پنجشنبه ضمن بیان اینکه برآورد اولیه خسارت بدون احتساب منازل مسکونی مردم صورت گرفته است، گفت: خسارات بیش از ۳۵۵ میلیارد تومان است.

کمال طاهریان با بیان اینکه هنوز خانه های مسکونی مردم در این برآورد محاسبه نشده است، بیان کرد: با احتساب خانه های مردم قطعاً خسارات سیل کالپوش بیشتر خواهد بود. همچنین برآورد خسارات منازل از سوی بنیاد مسکن استان سمنان در دست اقدام است.

معاون استاندار سمنان: بیشترین خسارت ها در رضوان و سپس روستاهای حسین آباد و نام نیک ثبت شده است

وی با بیان اینکه در سیل کالپوش همچنین آب برخی روستاها قطع شده است، افزود: اداره آبفا در حال رفع مشکل برای وصل شدن دوباره آب است همچنین در این سیل یک نفر مفقود شده که جستجوها برای یافتن وی ادامه دارد.

خسارت به زیرساخت های آبرسانی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان با بیان اینکه سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تنها خسارت به بخش آب و فاضلاب بخش کالپوش وارد شده است، گفت: بیش از دو میلیارد تومان نیز به مدارس و زیرساخت های آموزشی بخش کالپوش خسارت وارد شده است.

طاهریان با بیان اینکه در راستای امداد رسانی و خدمت رسانی بهتر، در نشست مدیریت بحران کالپوش مقرر شد که شهرداری شاهرود معین شهر رضوان برای پاکسازی رضوان از آثار سیل باشد، تاکید کرد: شهرداری میامی نیز به سایر روستاهای بخش کالپوش کمک رسانی خواهد کرد تا شاهد پاکسازی معابر باشیم.

وی افزود: تلاش ها برای امدادرسانی و همچنین بازگشایی مسیرهای روستایی، اتصال آب شرب و لایروبی کانال ها و جوی های شهری ادامه خواهد داشت و همچنین پس از برآورد خسارت وارده به خانه های مردم بلافاصله در میزان خسارت های کلی بیان می شود.

سیل در کالپوش استان سمنان خسارت به بار آورد | امداد رسانی همچنان ادامه دارد

قرارگاه مناطق سیل زده

معاون عمرانی استاندار سمنان که ریاست قرارگاه مدیریت بحران و امداد رسانی به کالپوش را نیز بر عهده دارد در گفتگو با خبرنگار بازار، از بروز خسارت سیل در کالپوش خبر داد و گفت: بیش از ۳۰۰ خانه مسکونی در این سیل دچار آبگرفتگی و خسارت شده اند.

محمد حمیدی با بیان اینکه قرارگاه بازسازی مناطق سیبل زده بلافاصله در کالپوش تشکیل شد، افزود: تمام دستگاه های اجرایی و خدماتی برای امدادرسانی به مناطق سیل زده حضور داشته و تمام امکانات نیز بسیج شده است.

معاون استاندار سمنان: تمام اعضای ستاد مدیریت بحران و امداد رسانی به کالپوش با هماهنگی دستگاه‌های عضو و با محوریت ستاد فرماندهی عملیات امداد رسانی در عملیات امدادرسانی و خدمت رسانی به مناطق سیل زده حضور دارند

وی با بیان اینکه بیشترین خسارت ها در رضوان و سپس روستاهای حسین آباد و نام نیک ثبت شده است، افزود: در آخرین نشست قرارگاه مناطق سیل زده کالپوش مقرر شده که بنیاد مسکن استان سمنان دو دستگاه گریدر را به منطقه اعزام کند تا به کمک راه و شهرسازی شرق استان، بازگشایی مسیرها و لایروبی ها صورت گیرد.

امدادرسانی با سرعت ادامه دارد

مسئول قرارگاه امدادرسانی به مناطق سیل زده کالپوش با بیان اینکه تمام امکانات دستگاه های اجرایی و خدماتی در منطقه حضور دارند، گفت: امداد رسانی لحظه ای متوقف نخواهد شد همچنین مسئولان آب و فاضلاب استان سمنان تا وصل نشدن آب، منطقه را ترک نمی کنند.

حمیدی پاکسازی و خدمت رسانی را در زمره خدمات اولیه به مناطق سیل زده دانست و گفت: تمام اعضای ستاد مدیریت بحران و امداد رسانی به کالپوش با هماهنگی دستگاه‌های عضو و با محوریت ستاد فرماندهی عملیات امداد رسانی در عملیات امدادرسانی و خدمت رسانی به مناطق سیل زده حضور دارند.

وی با اشاره به ضرورت پایبندی به مصوبات قرارگاه امداد رسانی به مناطق سیل زده کالپوش برای جلوگیری از موازی کاری و اقدامات تداخلی بین دستگاهی، گفت: اگر هماهنگی وجود نداشته باشد سبب خنثی شدن زحمات و اقدامات می شود در نتیجه باید هماهنگی مانند لحظه اول، حفظ شود.

سیل در کالپوش استان سمنان خسارت به بار آورد | امداد رسانی همچنان ادامه دارد

تشکیل ستاد امداد رسانی

استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن اشاره به بروز سیل در منطقه کالپوش بعد از بارش های فراوان در ۴۸ ساعت اخیر، گفت: مسئولان بنیاد مسکن و عوامل قرارگاه مناطق سیل زده کالپوش در کنار خدمت رسانی در حال برآورد خسارت هستند.

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه در راستای امداد رسانی بهتر، در وهله اول می بایست ستاد امداد رسانی با مدیریت معاون عمرانی استانداری تشکیل شود که این اقدام صورت گرفته و مصوبات خوبی نیز در آن تصویب شد، افزود: روند خدمت رسانی در منطقه کالپوش در حال پیگیری و انجام است.

نماینده شاهرود و میامی در مجلس: از مسئولان می خواهیم که توجه ویژه به این بخش داشته باشند تا مشکلات بلند مدت هم حل شود

وی افزود: پنج تیم از پلیس راه، پنج تیم از بنیاد مسکن، پنج تیم از جهاد کشاورزی، شش تیم تخصصی، ۱۰ آبدار و چهار رابط سیار از شرکت آب و فاضلاب، سه تیم تخصصی از شرکت توزیع نیروی برق استان، پنج تیم از شرکت آب منطقه‌ای به همراه تیم‌های راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و بسیج از همان لحظات اول در منطقه هستند و به مرور از تیم های دیگر هم درخواست کرده ایم تا حضور داشته باشند.

خدمت رسانی ادامه دار باشد

نماینده شاهرود و میامی در مجلس که او نیز در منطقه حضور دارد، ضمن اشاره به بروز خسارات شدید به منطقه کالپوش بیان کرد: از دولتمردان می خواهیم که این خدمت رسانی مانند همان لحظات اول ادامه دار باشد و اینطور نباشد که بعد از چند روز اقدامات اولیه همه چیز رها شود.

علی اصغر خانی با بیان اینکه مردم توقع دارند که در این شرایط دشوار، مسئولان کنارشان بمانند و اقدامات لازم را صورت دهند، گفت: مسئولان استانی و شهرستانی در لحظات اول وقوع سیل در منطقه حضور یافتند و این برای مردم دلگرم کننده بود.

وی با بیان اینکه اقدامات ابتدایی به خوبی صورت گرفته اما برخی اقدامات نیز زمان بر هستند، تاکید کرد: از مسئولان می خواهیم که توجه ویژه به این بخش داشته باشند تا مشکلات بلند مدت هم حل شود.

کد خبر: ۲۵۴٬۶۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha