۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹
حمایت های میلیونی بنیاد برکت از توسعه مشاغل خرد روستایی؛ برکت به سفره کولبران آمد
بازار گزارش می دهد

حمایت های میلیونی بنیاد برکت از توسعه مشاغل خرد روستایی؛ برکت به سفره کولبران آمد

بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با ارائه تسهیلات به روستاییان مناطق مرزی و کم برخوردار به رونق اشتغال خرد مردم بومی و کمرنگ شدن مشاغل کاذب و خطرناک در آن مناطق کمک می کند.  

بازار؛ گروه ایران: کولبری یکی از مشاغل پرمخاطره روستاهای مرزی شمال غربی کشور به شمار می آید؛ اشتغالی که همواره با جان بازیگران اصلی آن، ‌ یعنی کسانی که برای کسب درآمد اندک ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی ناچار هستند اجناسی حتی به وزن و حجم یک یخچال را بر دوش بکشند و از مسیر پر فزار و نشیب صخره ها عبور کنند همراه است.

شغلی کاذب که نه تنها باعث نقص عضو بسیاری از شاغلان آن شده، ‌بلکه شمار زیادی از خانواده ها را گرمای حضور پدر و بردار در خانواده ها محروم کرده است. از این رو بنیاد برکت از چند سال قبل با بررسی و شناسایی ظرفیت ها و ضعف های منطقه ای به کمک تسهیل گران خود سعی در کاهش اشتغال مردم به این شغل کاذب و کمک به رونق اشتغال منطقه کرده است.

کمکی که در قالب تسهیلات ارائه می شود و به روستاییان این فرصت را می دهد که ضمن کنار گذاشتن کولبری و کسب درآمد مناسب و پایدار بتوانند با امنیت جانی در کنار خانواده شان به رشد و توسعه منطقه خود کمک کنند.

هر متقاضی وام برکت روستایی، یک کارآفرین

پیمان ماشالله یکی از کولبران منطقه سردشت است که در گذشته ناچار به کولبری بود و اکنون با حمایت های بنیاد برکت توانسته به شغلی که هیچ گاه فکر نمی کرد روزی به آن اشتغال یابد برسد؛ مکانیکی، حرفه ای که آن را بلد بود اما سرمایه ای برای راه اندازی آن نداشت.

شاید بنیاد برکت فقط برای یک نفر تسهیلات ارائه داده باشد اما جوانان سردشتی خودشان به نحوی از این منابع مالی بهره می برند و کارآفرینی می کنند که برای دیگران هم فرصت اشتغال فراهم شود و تعداد کمتری نیاز به کولبری در آینده داشته باشند

او در این رابطه به بازار گفت: خوشبختانه با تسهیلاتی که بنیاد برکت در اختیارم قرار داد نه تنها توانستم درآمد خوب و پایداری داشته باشم بلکه اکنون توانسته ام دست سه نفر دیگر را هم بگیرم و برای آن ها فرصت کسب روزی آسان تر فراهم کنم.

ماشالله با اشاره به اینکه روزانه در حدود یک میلیون و نیم تا ۲ میلیون تومان درآمد دارد افزود: هرچند اکنون با درآمدی که دارم می توانم به توسعه مکانیکی فکر کنم اما اگر تسهیلات دیگری در حدود ۴۰ میلیون تومان در اختیارم بگذارند خیلی سریع تر می توانم به این هدف دست یابم و برای تعداد بیشتری از جوانان سردشتی فرصت اشتغال فراهم کنم تا آن ها هم انگیزه داشته باشند و سمت کولبری نروند.

با این تفاسیر شاید بنیاد برکت فقط برای یک نفر تسهیلات ارائه داده باشد اما جوانان سردشتی خودشان به نحوی از این منابع مالی بهره می برند و کارآفرینی می کنند که برای دیگران هم فرصت اشتغال فراهم شود و تعداد کمتری نیاز به کولبری در آینده داشته باشند.

بازگشت برکت به سفره زندگی روستاییان

یکی دیگر از کسانی که بنیاد برکت با حمایت خود توانست برکت را به سفره کولبران بیاورد صاحب نانوایی برکت است. او که در مجموع ۱۰۰ میلیون تومان از برکت تسهیلات مالی دریافت کرده توانسته ضمن تامین معیشت خانواده خود، برای ۲ نفر دیگر از روستاییان نیز اشتغال زایی کند.

این نانوا درباره حمایت این بنیاد به بازار گفت: با وامی که دریافت کردم برکت خیلی خوبی به زندگی ام آمد و تصمیم گرفتم اسم محل کسب خود را به پاس حمایت های بنیاد، نانوایی برکت بگذارم.

به گفته این روستایی، اگر برکت از او حمایت نمی کند شاید همچنان کولبر می بود و برای کسب درآمد ناچیزی باید با سلامت و حتی جان خود بازی می کرد تا بتواند از پس هزینه های زندگی اش بر بیاید.

حالا هم او تنها خواسته ای که دارد این است که بتواند با حمایت مالی دیگری، نانوایی بربری راه اندازی کند و برای چند جوان دیگر همچون نانوایی سنگکی اشتغال زایی کند.

ظرفیت هایی که باید بالفعل دربیایند

یونس حق شناس نیز یکی دیگر از روستاییانی است که بعد از دریافت مدرک کارشناسی خود در یکی از دانشگاه های دولتی نتوانست شغلی بیابد و به اجبار به روستا برگشت و به حرفه دیرینه مردم منطقه خود یعنی کولبری مشغول شد.

هرچند کولبری برای او درآمد ناچیز اما قابل تحملی داشت اما مخاطرات آن باعث شد خیلی زود به فکر راه اندازی کسب و کاری درخورتر بیفتد. او از ۶ سال پیش کارگاه بتن زنی را راه انداخت اما سرمایه ناچیزی که داشت اجازه توسعه و رونق را نمی داد.

در همین زمان بود که طی بررسی های بنیاد برکت از ظرفیت های منطقه ای با تسهیل گر این بنیاد آشنا شد و توانست آن ها را برای کسب تسهیلات در راستای توسعه فعالیت خود متقاعد کند. اتفاقی که باعث شد حق شناس امروز بتواند برای ۱۶ نفر علاوه بر خود فرصت اشتغال فراهم کند.

بنیاد برکت تاکنون ۷ هزار طرح اشتغال زایی در مناطق مرزی کشور اجرایی کرده و برنامه دارد در سال جاری نیز یک هزار طرح دیگر فقط در سه استان آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه اجرا کند

او با اشاره به اینکه با حضور بنیاد برکت توانسته کسب و کار خود را ۳۰ درصد توسعه دهد به بازار گفت: با حمایت بنیاد برکت توانستیم فعالیت کاری خودمان را گسترش دهیم و افراد بیشتری را مشغول به کار کنیم.

حق شناس ادامه داد: در گذشته هرکدام از بچه های اینجا کولبری می کردند و بعد از اینکه مورد حمایت بنیاد برکت قرار گرفتیم دیگر نیاز نداریم کولبری کنیم. درآمدی که الان داریم از کولبری بیشتر نیست اما پایدار و همراه با امنیت است.

این کولبر سابق با اشاره به اینکه تاکنون ۹۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده است افزود: اگر حمایت بیشتری شویم می توانیم برای افراد بیشتری اشتغال زایی کنیم. خوشبختانه در منطقه به قدری ظرفیت وجود دارد که هر چقدر هم توسعه دهیم باز متقاضی وجود دارد و فقط نقدینگی نیاز دارد. بنابراین اگر ۱۰۰ برابر ظرفیت را افزایش دهیم باز هم متقاضی وجود دارد.

به گفته مرتضی نیازی معاون اشتغال اجتماع محور بنیاد برکت این بنیاد تاکنون ۷ هزار طرح اشتغال زایی در مناطق مرزی کشور اجرایی کرده و برنامه دارد در سال جاری نیز یک هزار طرح دیگر فقط در سه استان آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه اجرا کند.

تمامی این طرح ها نیز با توجه به اقتصاد روستایی در حوزه های توسعه باغات، استفاده از ظرفیت کشاورزی و سیستم های گلخانه ای و مصنوعات چوبی و ... اجرایی خواهد شد.

کد خبر: ۲۵۴٬۵۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha