۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۴
آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک به زودی ابلاغ می‌شود
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی:

آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک به زودی ابلاغ می‌شود

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک، پس از بررسی در معاونت حقوقی نهاد ریاست‌جمهوری، به زودی ابلاغ می‌شود.

به گزارش بازار، نشست شورای سیاستگذاری روز جهانی خاک به منظور هماهنگی مناسب زیربخش‌های وزارت جهاد کشاورزی و ارگان‌های ذی‌ربط در برپایی این رویداد جهانی با حضور صفدر نیازی شهرکی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، عباسعلی نوبخت معاون وزیر و رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، نمایندگان معاونت‌های تخصصی و سازمان‌های وزارت جهاد کشاورزی و سایر ارگان‌ها و انجمن‌های فعال ذی‌ربط، در سالن شهید نعمتی‌جم وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

در این نشست، صفدر نیازی شهرکی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ضمن تاکید بر اهمیت خاک در تامین امنیت غذایی بر ارتقای جایگاه آن در کشور و حفظ و صیانت از این منبع خدادادی تاکید کرد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه حفاظت از خاک کشاورزی گفت: آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک پس از تایید دستگاه‌های ذی‌ربط، در معاونت حقوقی نهاد ریاست‌جمهوری در حال بررسی است که به زودی ابلاغ خواهد شد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تهیه پروژه نقشه راه مطالعات خاکشناسی کشور را از دیگر اقدامات حوزه خاک کشاورزی برشمرد که در آینده‌ای نزدیک به سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها ابلاغ می‌شود.

نیازی یکی از چالش‌های خاک کشور را خرد شدن اراضی کشاورزی و بحث ارث برشمرد و اظهار امیدواری کرد؛ با تایید مصوبه روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان مبنی بر پرداخت ۱۵ درصد سهم آورده بهره‌برداران در طرح سامانه‌های نوین آبیاری توسط دولت در اراضی خرده‌مالکی، با اجرای سامانه آبیاری تحت فشار به یکپارچگی اراضی قابل کشت محصولات کشاورزی و افزایش تولید کمک شود.

معاون وزیر و رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز در این نشست، از تصویب تشکیل شورای عالی آب، منابع طبیعی و آبخیزداری در کمیسیون زیربنایی دولت خبر داد.

عباسعلی نوبخت، کنترل سیلاب و کاهش خطرهای سیل با اجرای طرح‌های آبخیزداری را از اهداف تشکیل این شورا برشمرد.

وی افزود: طرح آبخیز تا جالیز، طرح مشترک معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است که با هدف پایداری و افزایش آبدهی قنوات و کنترل سیل در حال اجراست.

در نشست شورای سیاستگذاری روز جهانی خاک، حاضرین ضمن بیان نظرات در خصوص برگزاری مراسم بزرگداشت این رویداد جهانی، مسایل مهمی همچون کشاورزی حفاظتی، به‌زراعی، یکپارچه‌سازی اراضی و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در راستای حفظ خاک و بستر تولید را مطرح کردند.

در ابتدای این نشست نیز علیرضا پرستار دبیر اجرایی بزرگداشت روز جهانی خاک گزارشی از اقدامات انجام شده تاکنون را برای حاضرین ارایه کرد.

گفتنی است؛ مراسم روز جهانی خاک روز ۱۴ آذر ماه سال ۱۴۰۲ با شعار «خاک و آب، منشأ زندگی» در وزارت جهاد کشاورزی برگزار خواهد شد.

کد خبر: ۲۵۴٬۴۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha