۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۲
واردات نفت چین در اکتبر ۲۰۲۳ افزایش یافت

واردات نفت چین در اکتبر ۲۰۲۳ افزایش یافت

واردات نفت خام چین در پی افزایش سهمیه‌های وارداتی برای پالایشگران مستقل چینی و بالا رفتن تقاضای سوخت در تعطیلات طی اکتبر سال ۲۰۲۳ میلادی نسبت به دوره مشابه پارسال افزایش بیش از ۱۳ درصد افزایش یافت.

به گزارش بازار، چین در ماه اکتبر سال جاری میلادی نسبت به دوره مشابه پارسال ۱۳.۵۲ درصد بیشتر نفت وارد کرده است، افزایش خرید پالایشگاه‌ها به‌دلیل استفاده از افزایش سهمیه‌های وارداتی تازه و بالا رفتن تقاضای داخلی سوخت در تعطیلات هفته طلایی از دلایل این افزایش به شمار می‌آیند.

بر اساس آمارهای اداره گمرک چین، واردات نفت خام چین در ماه گذشته میلادی به ۴۸ میلیون و ۹۷۰ هزار تن (روزانه ۱۱ میلیون و ۵۳۰ هزار بشکه) رسید، در حالی که این رقم در سپتامبر ۱۱ میلیون و ۱۳۰ هزار بشکه بود.

واردات سالانه نفت چین، بزرگترین خریدار نفت جهان، امسال به میانگین سالانه ۴۷۳ میلیون و ۲۲۰ هزار تن یا میانگین روزانه ۱۱ میلیون و ۳۶۰ هزار بشکه رسیده است که نسبت به پارسال ۱۴.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

اما لی، تحلیلگر بازار نفت چین در شرکت ورتکسا مستقر در سنگاپور در این باره گفت: واردات ماه اکتبر چین با افزایش سهم اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) در ماه اکتبر افزایش یافت و رشد سالانه را هم افزایش داد.

مصرف داخلی بنزین و سوخت هوانوردی طی تعطیلات هشت روزه هفته طلایی، زمانی که تعداد سفرها در داخل به ۸۲۶ میلیون سفر رسید، نسبت به دوره مشابه پارسال ۷۱.۳ درصد افزایش یافت، این رقم نسبت به سال پیش از آغاز بحران شیوع کرونا (۲۰۱۹) ۴.۱ درصد بیشتر شده است.

انتشار چهارمین دوره از سهمیه‌های واردات نفت خام و حاشیه سود بالای پالایشی در سه ماه سوم، ورود محموله‌ها را افزایش داد.

لین یه، تحلیلگر ریستاد انرژی در پکن گفت: چین از ماه مارس تا اوت امسال در پی کاهش قیمت نفت، افزایش خیره‌کننده تولید نفت خام را تجربه کرده است.

داده‌های روز سه‌شنبه نشان داد که صادرات سوخت چین به ۵ میلیون و ۱۷۰ هزار تن رسید که نسبت به رقم ۵ میلیون و ۴۴۰ هزار تنی ماه سپتامبر کاه نشان می‌دهد اما در مقایسه با رقم ۴ میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه‌ای دوره مشابه پارسال ۱۶.۰۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

صادرات سوخت چین از جمله گازوئیل، بنزین، نفت سفید و سوخت دریایی در ۱۰ ماه امسال نسبت به دوره مشابه پارسال با ۳۳.۲ درصد افزایش به میانگین ۵۳ میلیون و ۹۰ هزار تن رسید، زیرا پالایشگاه های دولتی فرآوری نفت خام را برای سرمایه گذاری در تجارت سودآور صادرات افزایش دادند.

برای نمونه فروش سوخت در خارج از کشور از پالایشگاه بزرگ ایالتی سینوپک، در سه ماه نخست امسال نسبت به پارسال ۳۰ درصد افزایش یافت.

با وجود فرا رسیدن قریب‌الوقوع فصل گرمایش زمستانی، واردات گاز طبیعی چین که شامل گاز طبیعی مایع شده (LNG) و گاز طبیعی با خطوط لوله است، به کمترین سطح از فوریه یعنی ۸ میلیون و ۷۹۰ هزار تن رسید.

داده‌های ردیابی نفتکش‌ها از سوی مؤسسه کپلر نشان می‌دهد که واردات ال‌ان‌جی چین در ماه اکتبر امسال به پایین‌ترین سطح از آوریل یعنی ۵ میلیون و ۴۴۰ هزار تن رسید.

با این حال، داده‌های گمرک چین نشان می‌دهد که کل واردات گاز طبیعی چین امسال تا به امروز با ۸.۸ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه پارسال به ۹۶ میلیون و ۵۱۰ هزار تن رسیده است.

برنامه‌ریز دولتی چین هفته گذشته اعلام کرد که به لطف احیای فعالیت‌های صنعتی و به‌طور کلی کاهش قیمت گاز در مقایسه با پارسال، تقاضای گاز طبیعی چین در ۹ ماه امسال نسبت به دوره مشابه پارسال ۷ درصد افزایش داشته و به ۲۸۹ میلیارد مترمکعب رسیده است.

کد خبر: ۲۵۴٬۴۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha