۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
دوشنبه به وقت تهران؛ قطار رابطه سرعت می گیرد| تاجیکستان چهارمین جامعه هدف صادراتی خراسان رضوی
بازار گزارش می دهد؛

دوشنبه به وقت تهران؛ قطار رابطه سرعت می گیرد| تاجیکستان چهارمین جامعه هدف صادراتی خراسان رضوی

مشهد- با حضور هیئت ۵۸ نفره تجار ایرانی همزمان با سفر رئیس جمهور به تاجیکستان انتظار می رود روابط تهران و دوشنبه بیش از گذشته روی ریل توسعه قرار گیرد.

بازار؛ گروه استان ها: همزمان با سفر رییس‌جمهور به دوشنبه، هیئت تجاری ۵۸ نفره ای متشکل از مدیران و فعالان اقتصادی، بازرگانان و کارآفرینان خراسان رضوی و برخی از دیگر استان های کشور به تاجیکستان سفر کردند.

بنا بر گفته رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان شرکای تجاری دو طرف از زمان امضای تفاهم نامه همکاری تاکنون سه سفر به ایران داشته اند و این نخستین سفر فعالان اقتصادی ایران به تاجیکستان در قالب این تفاهم نامه است که در هیئت اعزامی فعالان اقتصادی و کارآفرینان با تخصص های مختلف صنفی و صنعتی در زمینه سرمایه گذاری، عمرانی، صنایع معدنی، مصالح ساختمانی و مواد غذایی حضور دارند و در نشست تجاری با شرکای تاجیکی درباره آن مذاکراتی خواهند داشت.

کشور تاجیکستان به عنوان جامعه هدف برای صادرات ایران محسوب می شود و در این بین استان خراسان رضوی بیشترین سهم را در بین استان های کشور از نظر تجارت با این کشور دارد.

از میزان صادراتی که به کشور تاجیکستان انجام می شود حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد مربوط به استان های شرقی از جمله خراسان رضوی است.

فراز و فرودهای ارتباط با تاجیکستان

ایران از زمان به استقلال رسیدن تاجیکستان در تمامی حوزه‌ها نقش مؤثری در حمایت از تاجیکستان داشته است و این نقش میانجی گرایانه ایران در پایان دادن به درگیری‌ها و بحران داخلی در تاجیکستان روابط دو کشور را در پایان دهه هشتاد به اوج خود رساند.

در این سال‌ها جمهوری اسلامی ایران با مشارکت در استراتژی توسعه ملی تاجیکستان در حوزه‌هایی نظیر تأمین استقلال انرژی، رهایی از بن‌بست ارتباطاتی و امنیت غذایی، سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی داشته است.

روابط تهران و دوشنبه روی ریل توسعه| تاجیکستان چهارمین جامعه هدف صادراتی خراسان رضوی

یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها، اجرای چند پروژه موفق ازجمله احداث نیروگاه برقابی و تونل انزاب (استقلال) است که امروزه از آن‌ها به‌عنوان نمادهای همکاری دوجانبه ایران و تاجیکستان یاد می‌شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان: لغو روادید و حذف ویزا، تامین واگن برای صادرات و تسهیل مسیر حمل و نقل کالا از تاجیکستان به ایران و برعکس، هماهنگی استاندارد مشترک برای تبادل کالا با تاجیکستان، کاهش تعرفه و عوارض واردات برخی کالاها از ایران به تاجیکستان از خواسته های بازرگانان ایرانی است

اما آغازین سال‌های دهه نود، روابط تهران – دوشنبه با بروز سو ء تفاهم‌هایی در روابط سیاسی و فرهنگی به سردی گرائید و حتی موجب شد تا تاجیکستان از عمل به تعهدات مالی خود در پروژه سد و نیروگاه سنگ توده خودداری کرد.

بااین‌حال با گذر زمان و تلاش برای دیپلماسی تنش‌زدای ایران در سال‌های اخیر، بار دیگر مقامات تهران و دوشنبه همکاری‌های دوجانبه را از سر گرفتند.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و سفر آیت الله رئیسی در سال ۱۴۰۱ به تاجیکستان سوء تفاهم های به وجود آمده رنگ باخت و راه برای توسعه مبادلات تجاری هموارتر شد.

به گزارش خبرنگار بازار هم زمان با سفر دوم رئیس جمهور ایران و جمعی از فعالان اقتصادی خراسان رضوی در ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۲ به این کشور امید می رود فصل های جدیدی در مراودات تجاری بین تهران و دوشنبه گشایش یابد.

بهبود روابط اقتصادی

رییس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان در گفت و گو با بازار اظهار کرد: خوشبختانه دیپلماسی اقتصادی دولت موجب بهبود روابط ایران و ترکمنستان و تاثیر قابل توجهی بر حجم مراودات دو کشور داشته است.

محمد حسین روشنک با بیان اینکه فعالیت ها و نگاه دولت سیزدهم در خصوص ارتباط با کشور های هدف صادراتی و کشور های منطقه در امر توسعه اقتصادی حائز اهمیت است به بازار گفت: در همین مسیر صادرات به کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان و قزاقستان هموارتر شده است.

روابط تهران و دوشنبه روی ریل توسعه| تاجیکستان چهارمین جامعه هدف صادراتی خراسان رضوی

وی در این راستا به نکته ای ظریف اشاره کرده و ابراز می کند: اگر چه سفرهای مقامات سیاسی موجب هموار سازی راه صادرات به کشور های همسایه شده است اما متاسفانه باید عنوان کرد گرانی کالا در ایران و تورم برای تولید کالاهای صادراتی بر روی صادرات تاثیر مستقیم گذاشته است.

وی عنوان می کند: از آن جا که قیمت کالا به یک باره گران شده است لذا امکان صادرات مانند گذشته فراهم نمی شود زیرا کالایی که ما داریم‌ این کالا را در کشور خاورمیانه و افغانستان به این قیمت خریداری نمی کنند و هم زمان با توسعه روابط می بایست بر روی بستر تولید و بازسازی خطوط تولیدی برای رقابت پذیری در بازار های جهانی سرمایه گذاری کرد.

ضرورت تسهیل صادرات

رییس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان البته برای توسعه صادرات بسترهایی را نیز ضروری می داند و به بازار می‌گوید: به طور مثال یکی از الزامات تحقق توسعه تجارت با تاجیکستان، برقراری پرواز مستقیم با این کشور است.

روشنک می‌گوید: هزینه‌های سفر و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی برای صادرکنندگان چشمگیر است و بر این اساس، اتاق‌ بازرگانی خراسان رضوی در راستای توسعه تجارت پذیرش بخشی از هزینه برگزاری نمایشگاه و اعزام هیئت تجاری به کشور تاجیکستان را پیش از این پیشنهاد داده است.

وی با تاکید بر قدمت صادرات ایران به تاجیکستان اظهار می کند: بانک تجارت مستقر در کشور تاجیکستان، آنطور که باید در راستای توسعه صادرات به تاجیکستان گام برنداشته است.

این فعال حوزه صادرات بیان می کند: اگر این بانک ارز صادراتی را دریافت و معادل ریالی آن را در کشور تحویل و همزمان تعهد ارزی را انجام دهد صادرات به تاجیکستان افزایش پیدا می‌کند.

وی تاکید می‌کند: بدین منظور پیشنهاد می‌شود نشستی تخصصی در حوزه کاهش هزینه نقل و انتقال پول در تاجیکستان با مدیران این بانک برگزار و مسئله رفع شود.

رییس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان اظهار می کند: به طور کلی لغو روادید و حذف ویزا، تامین واگن برای صادرات و تسهیل مسیر حمل و نقل کالا از تاجیکستان به ایران و برعکس، هماهنگی استاندارد مشترک برای تبادل کالا با تاجیکستان، کاهش تعرفه و عوارض واردات برخی کالاها از ایران به تاجیکستان از خواسته های بازرگانان ایرانی است که در این سفر مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

توافقات دو کشور

روشنک ابراز امیدواری می کند: حضور هیئت تجاری ۵۸ نفره متشکل از تجار و بازرگانان و کارآفرینان خراسان رضوی و سایر استان های کشور در دیدار با هیئت های تجاری و بازرگانی تاجیکستان می تواند به حل و فصل بسیاری از مشکلات و هم چنین آشنایی با پتانسیل های هر رو طرف منجر شود و دستاورد های خوبی را به همراه داشته باشد.

روابط تهران و دوشنبه روی ریل توسعه| تاجیکستان چهارمین جامعه هدف صادراتی خراسان رضوی

وی به توافقات ۲ کشور در حوزه تجاری در سال گذشته اشاره و بیان کرد: پیش از این و در جریان سفر رییس جمهور تاجیکستان به ایران، تفاهم نامه ای بین اتاق های بازرگانی ایران و تاجیکستان با عنوان شورای مشترک کارآفرینان ۲ کشور امضا شده بود که مسوولیت اجرای آن به اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان واگذار شد.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و تاجیکستان: بیشترین صادرات ایران به تاجیکستان در حوزه محصولات کشاورزی است لذا فعالان اقتصادی می‌توانند در بخش سرمایه‌گذاری حوزه کشاورزی و صنعتی فعالیت کنند.

روشنک می گوید: شرکای تجاری ایران در تاجیکستان از زمان امضای تفاهم نامه تاکنون سه سفر به ایران داشته اند و این نخستین سفر فعالان اقتصادی ایران به تاجیکستان در قالب این تفاهم نامه است که در هیئت اعزامی فعالان اقتصادی و کارآفرینان با تخصص های مختلف صنفی و صنعتی در زمینه سرمایه گذاری، عمرانی، صنایع معدنی، مصالح ساختمانی و مواد غذایی حضور دارند و در نشست تجاری با شرکای تاجیکی درباره آن مذاکراتی خواهند داشت.

توازن تجارت با تاجیکستان

در همین راستا عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و تاجیکستان با تاکید بر اینکه بیشترین صادرات ایران به تاجیکستان در حوزه محصولات کشاورزی است به بازار می گوید: فعالان اقتصادی می‌توانند در بخش سرمایه‌گذاری حوزه کشاورزی و صنعتی فعالیت کنند.

حمید بابازاده معتقد است بایستی به توازن تجارت با تاجیکستان نزدیک شویم زیرا تراز تجاری تاجیکستان منفی است.

وی هم چنین راه‌اندازی واحد تحقیق و توسعه در اتاق مشترک ایران و تاجیکستان را یک ضرورت مهم در توسعه صادرات می داند و می گوید: کشورهای جهان برای ایجاد تراز تجاری مثبت تلاش می‌کنند لذا حوزه کشاورزی، صنعت، تجهیزات‌ پزشکی، تجهیزات و ماشین‌آلات، اکتشاف و شناسایی معادن از زمینه‌های مناسب در توسعه تجارت ایران و تاجیکستان است.

نقش خراسان رضوی در صادرات کالا به تاجیکستان

به گزارش خبرنگار بازار؛ خراسان رضوی پنج گمرک در لطف‌آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و دو بازارچه مرزی در تایباد واقع در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان دارد.

نگاهی به آمارهای صادراتی نشان می‌دهد که تا قبل از شیوع کرونا کل صادرات ایران به کشور تاجیکستان حدود ۷۸ میلیون دلار بود که از این میزان ۵۵ میلیون دلار کالا از خراسان رضوی به آن کشور صادر شده است.

عمده اقلام صادراتی ایران به کشور تاجیکستان شامل پلی‌اتیلن، کلرو وینیل، رنگ و رزین، دارو، شوینده‌ها، لوله و شلنگ، مصالح ساختمانی، شیرینی و شکلات، نخ‌های پروپیلن و عمده اقلام وارداتی از آن کشور، مواد اولیه و واسطه‌ای برای بخش تولید مانند پنبه، پیله کرم ابریشم، نخ‌های پنبه‌ای، کاغذ و مقواست.

تاجیکستان به دلیل قرابت فرهنگی و تاریخی با ایران و همچنین هم‌زبانی با مردم کشور، بستر مناسبی برای توسعه مراودات اقتصادی، پذیرش گردشگر به‌ویژه گردشگری سلامت دارد اما متأسفانه اختلافات ترکمنستان و تاجیکستان طی سال های گذشته راه را برای بازرگانان ایرانی سد کرده بود.

به گزارش خبرنگار بازار؛ براساس مفاد بیانه مشترک امضاء شده بین روسای جمهور دو کشور که در شهریورماه سال جاری صورت گرفت، دو طرف بر لزوم تبادلات اقتصادی و تجاری و ایجاد امکانات و ظرفیت‌سازی جهت افزایش آن تا حجم ۲۲۰ میلیون دلار در سال‌های آتی، تاکید کردند. همچنین طرفها برتقویت همکاری‌ها درحوزه‌های صنایع، کشاورزی، انرژی و حمل‌ونقل تاکید نموده و ایجاد شورای سرمایه‌گذاری ایران- تاجیکستان و ارتقاء همکاری اتاق‌های بازرگانی دو کشور را مهم ارزیابی کردند.

کد خبر: ۲۵۴٬۴۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سالاریان IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
      0 0
      مگه قدرت و ارزش سامانی ، واحد پول تاجیکستان چقدره که ما بخوایم واسه کشور ارز آوری داشته باشه ؟ باز لااقل تعامل و قرارداد سالانه 10 میلیارد دلار صادرات با طالبان ارز آوری واسه مملکت داره