۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
کاهش ۵۹ درصدی حمل ونقل مسافری نسبت به پارسال/  وزارت کار ایده ای برای پرداخت تسهیلات به رانندگان ندارد!
مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافری سازمان راهداری در گفت و گو با بازار:

کاهش ۵۹ درصدی حمل ونقل مسافری نسبت به پارسال/ وزارت کار ایده ای برای پرداخت تسهیلات به رانندگان ندارد!

باقرجوان، مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافری سازمان راهداری با بیان اینکه وزارت کار هنوز ایده خاصی برای پرداخت تسهیلات به رانندگان ارائه نکرده، گفت: بیش از ۷۰ درصد از رانندگان برای دریافت تسهیلات ۶ میلیونی دیتاهای خود را وارد سامانه کارا کرده اند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: شیوع ویروس کرونا و کاهش سفر و حمل و نقل مسافری باعث شد تا دولت در قالب بسته حمایتی مقرر کند از رانندگان حمل و نقل مسافری حمایت خواهد کرد. این اقدام اگر چه با تاخیر زیادی همراه بود اما از ماه گذشته مراحل ثبت نام در "سامانه کارا" توسط رانندگان مزبور آغاز شد. بر اساس این طرح مصوب شد تا به رانندگان حمل و نقل تسهیلات شش میلیون تومانی با نرخ سود ۱۲ درصد پرداخت شود.   
رانندگان حمل و نقل که تعداد آنها ۱۱۳ هزار و ۵۱ نفر است می توانند با مراجعه به "سامانه کارا" و ثبت اطلاعات و درخواست خود از تسهیلات در نظر گرفته شده که گفته می شود دولت ۷۰۰ میلیارد تومان است اعتبار برای این منظور در نظر گرفته است بهره مند شوند. منتقدان و رانندگان نیز بر این باور هستند که مبلغ شش میلیون تومان برای رانندگان حمل و نقل مبلغ چندان در خور توجهی نیست اما برخی نیز معتقد هستند که با دریافت این مبلغ رانندگان می توانند برخی اقلام خود مثل لاستیک را تهیه کنند.

داریوش باقر جوان، مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافری سازمان راهداری در گفت و گو با  بازار در پاسخ به این پرسش که آیا پرداخت تسهیلات شش میلیون تومانی به رانندگان آغاز شده است یا خیر؟ گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد رانندگان متقاضی اطلاعات و دیتاهای خود را وارد "سامانه کارا" کرده اند. اما هنوز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید در این خصوص که چه زمانی این تسهیلات پرداخت خواهد شد اطلاعات جدیدی ارائه کند اما هنوز ایده ای از سوی این وزارتخانه ارائه نشده است.

وی با اشاره به اینکه رانندگان حمل و نقل می توانند با ورود به "سامانه کارا" اطلاعات و درخواست خود را ثبت کنند گفت: ثبت نام از رانندگان فعال حمل و نقل از ماه گذشته در حال انجام است و رانندگان می توانند با ورود به سامانه کارا و انتخاب بانک عامل و دادن مشخصات فردی خود از تسهیلات شش میلیون تومانی با نرخ سود ۱۲ درصد بهره مند شوند.

باقرجوان تاکید کرد: سازمان راهداری مرتب اطلاعات خود را از استانها دریافت می کند بنابراین باید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایده خود را اعلام کند اما ظاهرا هنوز این اقدام را انجام نداده است.

در تسهیلات شش میلیونی در نظر گرفته شده مقرر شده تا رانندگان فعال در حوزه حمل و نقل بعد از دریافت تسهیلات به مدت چهار ماه تنفس داشته و تسهیلات را در طی ۲۰ ماه بازپرداخت کنند

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافری سازمان راهداری ادامه داد: برای تسهیلات شش میلیونی در نظر گرفته شده مقرر شده است تا رانندگان فعال در حوزه حمل و نقل بعد از دریافت تسهیلات به مدت چهار ماه تنفس داشته و تسهیلات را در طی ۲۰ ماه بازپرداخت کنند.

وی پیشتر گفته بود: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، بسته‌های حمایتی برای ۱۱۳ هزار و ۵۱ نفر در نظر گرفته شده است به طوری که در ابتدا بسته‌های حمایتی یک میلیون تومانی به تمامی متقاضیان پرداخت  شد و در مرحله دوم هم تسهیلات یک میلیون تومانی مازاد، به بخشی از رانندگان اختصاص یافت و در مرحله سوم هم تسهیلات شش میلیون تومانی با توجه به اطلاعاتی که از رانندگان در سامانه وجود داشت در نظر گرفته شد.

باقر جوان اظهار کرد: رانندگان تمامی اطلاعات خود را وارد سامانه کارا می‌کنند و بعد از بررسی و تایید اطلاعات توسط ادارات کل راهداری استان‌ها به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.
مدیر کل دفتر حمل‌ونقل مسافری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیان کرد: اولویت اصلی ما افراد فعال در این بخش و رانندگان دارای کارت هوشمند هستند و بعد از پرداخت تسهیلات این افراد می‌توانند پس از ۴ ماه تنفس اقدام به بازپرداخت کنند.

بازپرداخت تسهیلات شش میلیون تومانی از ابتدای مهر ماه آغاز می‌شود
وی با بیان اینکه بازپرداخت تسهیلات شش میلیون تومانی از ابتدای مهر ماه آغاز می‌شود گفت: باز پرداخت این تسهیلات ۱۲ درصد و طی رایزنی‌های انجام شده امیدواریم تا پایان خرداد این مبالغ به حساب افراد واریز شود.

به گفته باقر جوان، در مرحله اول رانندگان اطلاعات خود را وارد و پس از تایید اطلاعات پیامک و کد رهگیری را دریافت می‌کنند تا افرادی که مشمول هستند اطلاعات را به ادارات کل راهداری ارائه و پس از هماهنگی‌های لازم تسهیلات به این افراد پرداخت خواهد شد.

میزان جابجایی در خرداد ماه گذشته نسبت به اردیبهشت ماه ۱۵ درصد بهبود یافته اما همچنان میزان سفرها و جابجایی ها با وسایل حمل و نقل جاده ای در خرداد ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۹ درصد کاهش دارد

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافری سازمان راهداری در پاسخ به این پرسش که آیا شرایط سفر با وسایل حمل و نقل عمومی بهتر شده است یا خیر؟ گفت: علیرغم اینکه میزان جابجایی و سفرها در خرداد ماه گذشته نسبت به اردیبهشت ماه ۱۵ درصد بهبود یافته است اما همچنان میزان سفرها و جابجایی ها با وسایل حمل و نقل جاده ای در خرداد ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۹ درصد کاهش دارد.

گزارشی از بابت تعطیلی شرکتهای حمل و نقل نداشته ایم اما به هر حال برخی از مسیرها میزان جابجایی ها به صفر هم رسیده است

باقرجوان در پاسخ به این پرسش که آیا گزارشی از بابت تعطیلی شرکتهای حمل و نقل بر اثر ضرر و زیان های حاصل شده بعد از کرونا داشته اید؟ گفت: گزارشی از بابت تعطیلی شرکتهای حمل و نقل نداشته ایم اما به هر حال برخی از مسیرها میزان جابجایی ها به صفر هم رسیده است. به عنوان مثال جابجایی در برخی مسیرها مثل مرز شلمچه و چذابه به مهران و ایلام به صفر رسیده است.

کد خبر: ۲۵٬۴۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha