۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۳
دولت در نزاع لفظی برندهای قدیمی و جدید لوازم خانگی دخالت کند
گزارش «بازار» از رقابت عجیب برندهای مدعی ساخت داخل لوازم خانگی

دولت در نزاع لفظی برندهای قدیمی و جدید لوازم خانگی دخالت کند

«حمایت از تولید داخل» سالهاست که رمز عبور از روزگار سخت تحریم های اقتصادی و تبعات منفی آن شده است تا با حفظ ظرفیت های تولید موجود و تلاش برای افزایش آن جامعه دچار آفت بیکاری و تبعات اجتماعی و اقتصادی منفی این مولفه نشود به همین دلیل است که نامگذاری سالهای اخیر از سوی رهبر معظم انقلاب با تاکید بر حمایت از تولید داخل انجام شده است.

بازار، ملیحه خورده پا: حال با توجه به این تاکیدات لازم است بدانیم چگونه قرار است با حمایت از تولید داخلی به رونق اقتصادی دست پیدا کنیم. در شرایط فعلی اقتصادی کشور لازم است به دنبال ایجاد واحدهای جدید تولیدی باشیم و یا اینکه داشته هایمان در عرصه های مختلف اقتصادی را که صاحب نام و نشانی برای خود شده اند، تقویت کنیم و بدین ترتیب راهی مقتدرانه برای حضور در بازارهای جهانی پیدا کرده و منابع ارزی مورد نیاز کشور را تامین کرد.

مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت در روز هشتم دی ماه سالجاری اعلام کرده بود که قرار است دو برندملی جایگزین برندهای خارجی لوازم خانگی شوند که به دلیل تحریم ها نتوانستند مواد اولیه و قطعات را وارد کنند. در سالهای اخیر شاهد تعطیلی کارخانجات بزرگ و صاحب نامی چون ارج و آزمایش بودیم حال با توجه به این شرایط آیا لازم است دو برند ملی جدید وارد بازار لوازم خانگی کنیم و یا اینکه باید با حمایت از واحدهای موجود در راستای برندسازی و صادرات کالاهای آنها اقدام کنیم؟ به نظر می رسد این سئوالات محور نزاع های لفظی در فضای رسانه ای این روزها است و دو طیف برند های جدید و قدیمی  بیش از آنکه دغدغه تولید و داخلی سازی داشته باشند، نگران سهم بازار هستند.  

علاقمندی مسئولان به حمایت از برندهای خارجی

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی براین باور است که برخی مسئولان حمایت ویژه ای از واردات محصولات مصرفی و همچنین برندهای خارجی در کشور دارند که این امر به زیان بخش تولید کشور است.

حمید رضا غزنوی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: بعد از تشدید تحریم های آمریکا و متحدانش علیه ایران شاهد خروج دو برند خارجی لوازم خانگی از ایران بودیم البته هر چد که میلیاردها تومان از منابع کشور صرف ساخت واحدهای تولیدی برای آنها شده بود و سهم عمده ای از بازار این محصولات در ایران داشتند ولی بدون توجه به این ویژگی ها ایران را ترک کردند.

وی می افزاید: در کشورها کارخانجاتی با سابقه ۳۰ تا ۴۰ ساله داریم که درزمینه تولید لوازم خانگی فعالیت می کنند که حمایتی از آنها نمی شوند ولی با این حال فعالان بخش خصوصی دست از تقویت زیرساختها، ایجاد مراکز تحقیق و توسعه در واحد صنعتی و بروزرسانی تکنولوژی برنداشته اند و توانایی رقابت با برندهای به نام جهانی در عرصه تولید لوازم خانگی را به دست آورده اند.

این فعال اقتصادی ادامه می دهد:بازگشت کارخانجات تعطیل شده خارجی ها بهه چرخه فعالیت دروغ محض است زیرا این واحدها مواد اولیه لازم برای تولید کالا را ندارند و از سوی دیگر با توجه به تولید مازاد لوازم خانگی نیازی به ایجاد واحدهای تولیدکننده لوازم خانگی نداریم.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی درباره ظرفیت تولید لوازم خانگی در کشور تصریح می کند: در حال حاضر ظرفیت تولید ساید بای ساید ۳ میلیون دستگاه، ماشین لباسشویی ۴ میلیون دستگاه، یخچال ۱.۲ میلیون دستگاه، تلویزیون ۵ میلیون دستگاه، اجاق گاز ۳ میلیون دستگاه، است.

وی ادامه می دهد: میزان نیاز بازار به ماشین لباسشویی  ۱ میلیون دستگاه، یخچال ۱.۲ میلیون دستگاه، اجاق گاز  ۱ میلیون دستگاه و تلویزیون ۱.۵ میلیون دستگاه است.

غزنوی خاطرنشان می کند: با توجه به ظرفیت تولید و نیاز بازار به لوازم خانگی این سوال مطرح می شود که چرا برخی مدیران به دنبال تبلیغ برندهای خارجی و یا حمایت از آنها هستند.

به گزارش بازار،  البته این سخنگوی تولیدکنندگان داخلی  لوازم خانگی نیز در واقع برندهایی را به بازار عرضه می کند که یکی از آنها کره ای  و دیگری ایتالیایی است. همچنین رقبای این تولیدکننده که این روزها  برای حفظ سرمایه و نیروی انسانی خود به دنبال جا انداختن برنده ای جدید  ایارانی خود هستند، مدعی اند که در محصولات برند ایرانی مجموعه مورد نظر این سخنگوی تولید کنندگان لوازم خانگی (به خصوص در تلویزیون) هم، میزان  استفاده از قطعات ساخت داخل بیشتر از سایر رقیبان خارجی نیست.

برندهای جدید سهم بازار خود را می گیرند

 رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی براین باوراست که راه اندازی کارخانجات تعطیل شده برای تولید لوازم خانگی با برند ایرانی امری بسیار ضروری است.

سید مرتضی میری در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: میلیاردها تومان از منابع ملی صرف ساخت این واحدها شده است حال چطور می توانیم این واحدها را رها کنیم.

وی می افزاید: در کارخانجات خارجی ها که تعطیل شده دو برند جدید ایرانی اقدام به تولید کالا کرده اند که محصولات خود را با ضمانت نامه همان محصولات خارجی عرضه می کنند که این امر می تواند سهم بازار آنها را محقق کند.

بدون تردید نه می توان سرمایه گذاری که برای ایجاد واحد برای تولید محصولات خارجی برداشته شده را نادیده گرفت و نه می توان واحدهای تولیدی که به دلیل نداشتن سرمایه در گردش به حداکثر ظرفیت فعالیت کنند را نادیده گرفت و لذا باید در تنظیم بازار داخلی  انتظار می رود دولت با مداخله منطقی با استفاده از تمام ظرفیت های موجود در تامین نیازهای بازار باقیمت های منطقی برنامه ریزی بهتری انجام داد و نفع مردم را در نزاع لفظی میان صاحبان برندهای قدیمی ایرانی و برندهای جدید مد نظر قرار داد چرا که  هر دو طیف تقریبا میزانداخلی سازیشان، یکسان است.

کد خبر: ۲٬۵۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha