۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
عوامل موثر در توسعه صادرات استان سمنان| بخش خصوصی میدان داری می کند
بازار گزارش می دهد؛

عوامل موثر در توسعه صادرات استان سمنان| بخش خصوصی میدان داری می کند

سمنان- کارشناسان عقیده دارند که یافتن بازارهای هدف به خصوص در کشورهای منطقه، تبیین الگوی صادراتی و تقویت بخش خصوصی می تواند در توسعه صادرات استان سمنان موثر باشد.

بازار، گروه استان ها: استان سمنان به لحاظ صادرات به خصوص در بخش صنعت و معدن در سال های اخیر توانسته به موفقیت های چشم گیری دست پیدا کند اما همچنان نیاز است که بخش صادرات استان مورد تقویت قرار گیرد.

تقویت صادرات راهکارهای مختلفی دارد به عقیده کارشناسان اقتصادی، تبیین الگوی صادراتی، برند سازی و پیدا کردن بازارهای هدف صادراتی در کشورهای منطقه و جهان و همچنین تقویت بخش خصوصی می توانند در این امر موثر باشند اما قبل از هر چیز بهتر است ابتدا ببینیم استان سمنان در زمینه صادرات چه شرایطی دارد.

رشد صادرات استان سمنان

مدیرکل گمرک استان سمنان درباره وضعیت صادراتی استان سمنان گفت: ۱۹۴ هزار و ۲۶۱ تن کالا و محصولات تولیدی استان سمنان در بخش های صنعتی، معدنی، فرآوری و کشاورزی طی هفت ماهه اول سال جاری از طریق گمرک سمنان صادر شده است.

هاشمی استاندار سمنان: از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه ۱۹۴ هزار و ۲۶۱ تن کالا از گمرک استان سمنان صادر شده است

مرتضی حاجیان نژاد در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه ۳۰ کشور دنیا میزبان کالاهای تولیدی و صادراتی استان سمنان بوده است، بیان کرد: ۸۱ میلیون و ۸۹۶ هزار دلار، ارزش صادراتی کالاهای استان سمنان در این هفت ماهه بوده است.

وی با بیان اینکه روغن تصفیه شده، ظروف یکبار مصرف، کولر، کاشی، سرامیک، کابل برق، مواد شیمیایی، ورق آلومینیوم و ... در زمره صادرات استان سمنان بوده است، افزود: به لحاظ دلاری شاهد افزایش بیش از ۱۶ درصدی ارزش کالاهای صادراتی در استان بوده ایم.

عوامل موثر در توسعه صادرات استان سمنان| بخش خصوصی میدان داری می کند

صادرات ۸۲ میلیون دلار کالا

استاندار سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه ۱۹۴ هزار و ۲۶۱ تن کالا از گمرک استان سمنان صادر شده است، افزود: ۸۱ میلیون و ۸۹۶ هزار دلار ارزش این کالاهای بوده و نشان می دهد که استان سمنان ظرفیت های صادراتی بسیار خوبی را دارد.

سید محمدرضا هاشمی از افزایش شش و نیم درصدی صادرات کالاهای تولیدی استان در هفت ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی خبر داد و بیان کرد: از لحاظ ارزش دلاری نیز شاهد رشد ۱۶.۵ درصدی صادرات کالا در استان بودیم.

وی با بیان اینکه یکی از معضلات امروز این است که برخی تولیدگران صادرات خود را از خارج استان صورت می دهند و حتی بعضاً با بانک های تهران هم کار می کنند، گفت: درخواست ما از تولید گران این است که اقدامات گمرکی را در درون استان صورت دهند.

الزامات گمرکی رعایت شود

استاندار سمنان ضمن بیان اینکه یکی از مسائلی که ما در استان سمنان به آن تاکید داریم این است که کالاهای صادراتی استان به نام استان سمنان صادر و در گمرکات ثبت شود، تاکید کرد: از بخش خصوصی مستقر در استان هم درخواست کرده ایم که صادرات خود را ذیل نام استان سمنان صورت دهند.

همتیان کارشناس: امروز رقابت پذیری در بازارهای صادراتی بسیار سخت تر از سال های میانی دهه ۹۰ شده است

هاشمی با بیان اینکه به نظر می رسد قانونی وجود دارد که کالاهای صادراتی حتی در گمرکات مرزی هم باید به نام استان مبداء ثبت شود، افزود: اگر این موضوع صورت گیرد و تمام کالاهای صادراتی سمنان به نام استان ثبت شود، مطمئناً سمنان در زمره سه الی چهار استان برتر کشور در رشد اقتصادی خواهد بود.

علیرغم تمام این موارد و البته پیشرفت های خوبی که صورت گرفته در یک دورنمای کلی تر شاهد هستیم که صادرات استان سمنان در یک دهه اخیر، نتوانسته جایگاه خود را ارتقا ببخشید تا جایی که تعداد کشورهای میزبان کالاهای استان از ۴۲ کشور در میانه دهه ۹۰ به ۳۰ کشور کاهش یافته است.

افت صادرات در یک دهه اخیر

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۶ تا ابتدای اسفندماه همان سال ۳۷۳ هزار تن کالای تولیدی استان به ۴۵ کشور دنیا صادر شده بود، گفت: در سال ۹۶ و تنها در ماه های فروردین، اردیبهشت و نیمه خرداد ۸۵ هزار و ۴۲۳ تن محصولات استان سمنان به خارج از کشور صادر شد و این در حالی است که ارزش این کالاها ۲۷ میلیون و ۶۹۹ هزار بوده است.

حسن همتیان با بیان اینکه اعداد بسیار تفاوت ندارند اما اگر قرار باشد رشدی را برای صادرات استان متصور باشیم، این رشد در عین خوش بینی لاکپشتی بوده است، افزود: نکته مهمتر این است که ما بسیاری از بازارهای صادراتی خودمان را از دست داده ایم برای مثال ۴۵ کشور میزبان کالاهای استان به ۳۰ کشور و تعداد شرکت های صادر کننده از ۱۱۸ شرکت به کمتر از ۸۰ شرکت کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه تحریم ها و مشکلات و موانع تولید در این زمینه نقش داشته اما به وضوح مشخص است که نتوانسته ایم به خصوص بین سال های ۹۷ تا ۱۴۰۱ صادرات استان را تقویت کنیم، افزود: این موضوع به فقدان الگوی درست بازاریابی و صادرات نیز باز می گردد.

عوامل موثر در توسعه صادرات استان سمنان| بخش خصوصی میدان داری می کند

رقابت پذیری و فتح بازارهای جدید

این کارشناس اقتصادی همچنین در ادامه با بیان اینکه باید توجه داشته باشیم که امروز رقابت پذیری در بازارهای صادراتی بسیار سخت تر از سال های میانی دهه ۹۰ شده است، گفت: تلاطم های ارزی و مشکلات تولید و ... نیز به این موضوع دامن زده اما بازهم می توانستیم با یک الگوی مدون صادراتی، به امور بهبود ببخشیم.

همتیان با بیان اینکه تقویت بخش خصوصی که امروز بیشترین سهم را در صادرات استان سمنان دارد، از دیگر اقداماتی است که باید صورت گیرد، بیان کرد: از همه مهمتر امروز نیاز داریم که بازارهای جدید را برای محصولات استان پیدا کرده و بازارهای از دست رفته را نیز احیا کنیم.

جلالی فعال بخش تولید: امروز نیاز داریم تا بنگاه های تولیدی فعال در بخش صادرات را تقویت کنیم

وی افزود: در این زمینه می توان از شرکت های بازاریابی و بازرگانی و توسعه صادرات موجود در استان و حتی خارج از استان بهره گیری کرد. استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی از دیگر اقداماتی است که باید در مجموعه استان صورت گیرد چرا که ظرفیت های خوبی در بخش صادرات در استان وجود دارد.

بهبود شرایط تولید

یک فعال حوزه تولید در گفتگو با خبرنگار بازار، نیز با بیان اینکه امروز نیاز داریم تا بنگاه های تولیدی فعال در بخش صادرات را تقویت کنیم، گفت: اگر بتوانیم از ظرفیت های دانش بنیان برای کاهش هزینه تولید و افزایش ضریب نفوذ صادرات بهره گیری کنیم، موفق تر عمل خواهیم کرد.

علی جلالی با بیان اینکه ضوابط قیمت‌گذاری تولید داخلی ان هم با شرایط حاکم بر هزینه های تولید از جمله مشکلاتی است که باید دولتمردان برای رفع آن راهکاری پیدا کنند، بیان کرد: با تقویت بخش خصوصی و رفع موانع تولید می توانیم به توسعه صادرات دست یابیم.

در نهایت باید گفت شرایط صادراتی استان سمنان خوب است اما همچنان با فضای مطلوب فاصله داریم برای مثال ما در زمینه کشاورزی شاهد هستیم که کمترین سهم صادراتی در استان مستعد سمنان وجود دارد و لذا باید دید که در ادامه دولت مردان برای این موضوع چه اقدامی صورت خواهند داد.

کد خبر: ۲۵۴٬۳۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha