۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
افزایش ۲۰درصدی مالیات، تیر خلاص به اصناف است
رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف تهران:

افزایش ۲۰درصدی مالیات، تیر خلاص به اصناف است

اژدرکش، رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف تهران، حمایت‌های دولت از اصناف را در حد حرف خواند و گفت: گفته می‌شود پرداخت مالیات اصناف با ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش همراه خواهد بود که با یک ماه تاخیر دریافت می‌شود. به اعتقاد من این موضوع تیر خلاص بر اصناف است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق اصناف تهران، رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف تهران با بیان اینکه اصناف همواره و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بی‌ادعا عمل‌ کرده‌اند، گفت: چه در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، چه هشت سال جنگ تحمیلی و  نیز در بحران‌های گوناگون این اصناف بوده‌اند به فرموده امام خمینی (ره)، به عنوان بازوان ستبر انقلاب عمل کرده‌اند. احترام به صنوف در کشور ما و در طول تاریخ بحدی بود که اگر چراغ مغازه ای روشن بود، مردم احساس امنیت بیشتری داشتند. آنها بزرگان محل بودند که خیلی از مشکلات را حل و در امور خیروشر شرکت می کردند و به عنوان راهنما نقش داشتند؛ لذا با این اوصاف باید بگوییم، اصناف در بعد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نقش بسیار پررنگی داشتند.

او تصریح کرد: اگر بخواهیم از حال این روزهای اصناف و بحران کرونا بگوییم، باید بر این نکته تاکید کنیم که آنها مظلوم‌ترین قشر از نظر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هستند و سخت‌ترین شرایط را در طول دوره تاریخی فعالیت خود طی می‌کنند. اما متاسفانه در شرایطی که این عضو اصلی نقش‌آفرین برای ادامه حیات نیاز به کمک دارد در انتهای خط حمایتی ایستاده است. سایر قشرها به صورت مادی و معنوی مورد حمایت قرار گرفتند اما از اصناف کوچک‌ترین حمایتی نشد.

به گفته اژدرکش؛ اصناف، به دلیل شانی که در طول تاریخ داشتند، نیازهای خود را پس از شیوع کرونا پیگیری نکردند؛ اما حقیقت این است که این روزها بشدت به حمایت نیاز دارند. به اعتقاد او برای این قشر حتما باید راه‌حل‌های کارگشا خارج از بوروکراسی‌های اداری در نظر گرفته شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف تهران به مسئله دریافت مالیات از کسبه اشاره کرد و گفت: بزرگترین چالش پیش روی اصناف، مالیات و بیمه است. آنچه امروز داریم می‌شنویم این است که جز تاخیر یک یا دو ماهه در پرداخت مالیات، کمک دیگری برای اصناف در نظر گرفته نشده است. واقعیت این است که بازار ایران دینامیک است. بدین گونه که ممکن است درآمد یک روز یک کسب‌وکار معادل درآمد یک ماهه آن باشد و برعکس. با این اوصاف، ما اسفند و فروردین را به طور کامل از دست دادیم. روز «پدر» و «مادر» برای صنوف مختلف بسیار مهم بودند و رونق کار آنها در این دو روز امری طبیعی بود اما آن را هم از دست دادیم. همچنین ممکن است فعالیت اقتصادی یک کسب‌وکار در جشن‌هایی مانند نوروز، معادل فعالیت یک ماهه آن باشد که متاسفانه با وضعیت این مدت تمام برنامه‌ریزی‌های اصناف از بین رفت.

او حمایت‌های دولت از اصناف را در حد حرف خواند و گفت: گفته می‌شود پرداخت مالیات اصناف با ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش همراه خواهد بود که با یک ماه تاخیر دریافت می‌شود. به اعتقاد من این موضوع تیر خلاص بر اصناف است. این نوع برخورد با اصناف در حالی است که مسئولان تاکید دارند مردم باید در این روزهای سخت همدیگر را حمایت کنند و برای مثال صاحب ملک از مستاجر خود، اجاره نگیرد. حال سوال این است که برای این دو ماه تعطیلی کامل و کار کردن ۳۰ تا ۴۰ درصدی اصناف، پرداخت بیمه و مالیات باید به صورت کامل باشد؟ این کار چه پیامی برای اصناف دارد؟ در تمام بحران‌های کشور نظیر سیل و زلزله این اصناف بودند که پای کار ماندند و پا پس نکشیدند. واقعا دور از انصاف است که در این شرایط این نگاه را به آنها داشته باشیم. حداقل کار این است که برای مبالغ دریافتی، تخفیف جدی بگذارند. ما شرایط بحرانی اقتصاد کشور را درک می‌کنیم ولی درست نیست تمام مالیات از اصناف گرفته شود.

اژدرکش به مسئله سرعت ارائه تسهیلات اشاره کرد و گفت: می‌توانیم این مسئله را به نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب تشبیه کنیم. به تعبیر من اصناف امروز، روی تخت بیمارستان هستند و نیازمند اکسیژن. اینکه پنج ماه بعد از شیوع ویروس کرونا فراخوان ثبت نام برای دریافت تسهیلات داده شود آن هم با بازپرداخت ۱۲ تا ۱۵ درصد، اسم آن را نمی‌توان حمایت گذاشت. این کار بیشتر به شوخی شبیه است.

اصناف قشری پرنفوذ در پایه‌های مختلف کشور هستند و نباید به راحتی از کنار آنها عبور کرد. او با بیان این جمله گفت: باید از این فرزند خلف حمایت شود. این حمایت‌ها حتی معنوی هم نیست. افزایش قیمت‌ها با افزایش قیمت دلار طبیعی است. چه‌طور با فرد یا نهادی که به طور غیرقانونی قیمت دلار را بالا برده و قاچاق وارد کشور کرده، برخورد نمی‌شود؛ اما با اصناف برخورد جدی می‌شود؟ همه کاسه‌ها سر اصناف شکسته می‌شود. ما می‌خواهیم نشان دهیم که داریم با گرانفروشی برخورد می‌کنیم اما سوال این است که چه زمانی با بگیروببند بازار به ثبات رسیده است؟ باید برای حل این مسائل فکر اساسی کرد.

کد خبر: ۲۵٬۴۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha