۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۱
واردات بی رویه؛ چالش بزرگ سازندگان ماشین آلات معدنی|مشکلات رقابت با ماشین آلات بی کیفیت چینی
سازنده ماشین آلات حفاری و  اکتشافی در گفتگو با بازار:

واردات بی رویه؛ چالش بزرگ سازندگان ماشین آلات معدنی|مشکلات رقابت با ماشین آلات بی کیفیت چینی

اسدی،سازنده ماشین آلات حفاری و  اکتشافی معادن با بیان اینکه واردات بی رویه و عدم اعطای تسهیلات چالش بزرگ حوزه است می گوید: برای بقای تولید از واردات دستگاه هایی که در داخل تولید دارد باید جلوگیری شود.

بازار؛ گروه صنعت: حوزه معادن کشور از جمله بخش هایی است که طی سال های اخیر به شدت فعال شده است با این وجود با نبود یکسری امکانات به خصوص ماشین آلات سنگین مواجه است. در چنین شرایطی بخشی از این ماشین آلات از بازارهای خارجی تامین می شود و بخشی دیگر نیز توسط برخی تولید کنندگان و سازندگان داخلی تولید و عرضه می شود که این فعالان نیز با چالش هایی مواجه هستند.

برای بررسی آنچه پیش روی تولید کنندگان و سازندگان ماشین آلات معدنی است بازار با «محسن اسدی» مدیر عامل یک شرکت فعال در حوزه طراحی و ساخت ماشین آلات حفاری و اکتشافی معادن در بخش دستگاه های حفاری، ادوات درون چاهی و قطعات مورد نیاز برای اکتشاف معدن، انجام داده است که در ادامه می خوانید.

*در حال حاضر وضعیت ایران در حوزه دستگاه ها و ماشین آلات حفاری و اکتشافی چگونه است؟

تا چند سال پیش در ایران تولید نداشتیم و اکثرا ماشین آلات وارداتی بود اما الان چندین سالی است این ماشین آلات در کشور تولید می شود. لذا در سال های اخیرا تولیدات و کیفیت ها رو به بالا حرکت کرده تا از این طریق رقابت با کشورهای همسایه به درستی انجام شود. در واقع ما تولید کنندگان این حوز در سال های اخیر سعی کرده ایم بخش عظیمی از بازار را دست بگیریم. به این ترتیب در حالی که الان ۳۰ درصد بازار ماشین آلات داخلی است و مابقی وارداتی است، سعی داریم سهم ماشین آلات داخلی را از بازار به ۵۰ درصد برسانیم و سال قبل نیز اقداماتی در راستای تحقق این امر انجام داده ایم.

*اصلی ترین چالش فعالان صنف شما در حوزه تولید و بازار چه مواردی است؟

اولین چالش ما در واقع بحث واردات بی رویه است. همانطور که می دانید یکسری دستگاه ها در داخل تولید ندارد و لذا واردات آن ضروری است اما در مورد دستگاه هایی که تولید داخل دارد باید از واردات بی رویه جلوگیری شود. چالش بعدی به بحث تسهیلات برمی گردد که باید تسهیل شود.

طراح و سازنده ماشین آلات حفاری و اکتشافی معادن: درخواست ما این است که از طریق بخش دولتی یا سازمان و ارگان های مربوطه به ما تسهیلات بدهند که بتوانیم کار را توسعه بدهیم

در واقع درخواست ما این است که از طریق بخش دولتی یا سازمان و ارگان های مربوطه به ما تسهیلات بدهند که بتوانیم کار را توسعه بدهیم و خدمات بهتری به مشتریان بدهیم. ضمن اینکه برای خرید ماشین آلات نیز معتقدیم باید شرایطی فراهم کنند که مشتریان ما بتوانند از تسهیلات استفاده تا بتوانند از ما راحت تر دستگاه خریداری کنند.

از سوی دیگر در حوزه واردات قطعات ما سعی کرده ایم از طریق مبادی قانونی واردات را انجام بدهیم و یا حتی مجموعه را سوق بدهیم به این سمت که در داخل تولید شود و خوشبختانه شرایط هم روز به روز بهتر می شود.

*غالبا ماشین سازان کشور در هر حوزه ای که هستند با قطعه سازی کشور از نظر کیفیت قطعات مشکل دارند. در حوزه کاری شما چقدر کیفیت قطعات داخل قابل قبول است؟

در مورد یکسری قطعات از جمله «بلبرینگ» هنوز تکنولوژی اش در ایران نیست اما در مورد اغلب قطعات شرایط خوب است. به طوری که برخی از قطعات این دستگاه های حفاری را در داخل تولید می کنیم که با کیفیت فوق العاده بالا است و حتی با قطعات کشورهایی همچون سوئد، بلژیک و امریکا از نظر کیفیت رقابت می کند. به نظر من قطعه ساز هر کیفیتی را بخواهد می تواند در کشور تولید کند.

*برای صادرات داشتن در حوزه و صنف شما چه شرایط و زیر ساخت هایی باید فراهم شود و این شرایط چقدر الان فراهم است؟

نکته قابل تامل اینکه از کشورهای خارجی برای حضور ما در نمایشگاه های بسیاری دعوت می شود اما یک بخشی از مشکلات ما در مورد حمل و نقل دستگاه ها به آن کشورها است. یعنی هزینه های بسیار بسیار زیادی برای ما دارد لذا اگر بخش دولتی کمک کنند بتوانیم در چنین رویدادهایی با هزینه های کمتری حضور یابیم و به خصوص حمل و نقل را تسهیل کنند قطعا می توانیم صادرات بالا و ارزآوری زیادی داشته باشیم. با این وجود در حال حاضر بازارهای عراق، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، ازبکستان خواهان محصولات ما هستند و ارسال داریم.

*در حوزه ماشین آلات معدنی چینی ها در بازار ایران حضور فعالی دارند. ارزیابی شما از حضور شرکت های چینی در این بازار چیست؟

به نظر من حضور این شرکت ها رقابت را برای ما ایجاد می کند چون ما تولید کنندگان مجبور می شویم محصول باکیفیت تولید کنیم تا بتوان با محصولات چینی رقابت کنیم.

طراح و سازنده ماشین آلات حفاری و اکتشافی معادن: بعضی مواقع شرکت های چینی ماشین آلات با کیفیت های بسیار پایین و با قیمت بسیار کم در بازار عرضه می کنند که در چنین شرایطی دیگر نخواهیم توانست رقابت کنیم چون تولیدات ما با کیفیت بالا است و قطعا تمایل نداریم برند خود را با کاهش قیمت زیر سوال ببریم

ضمن اینکه در زمینه قیمت هم قائدتا من تولید کننده داخلی سعی خواهم کرد در این حوزه هم با قیمت های آنها رقابت کنم. اما مساله اینجا است که بعضی مواقع شرکت های چینی ماشین آلات با کیفیت های بسیار پایین و با قیمت بسیار کم در بازار عرضه می کنند که در چنین شرایطی دیگر نخواهیم توانست رقابت کنیم چون تولیدات ما با کیفیت بالا است و قطعا تمایل نداریم برند خود را با کاهش قیمت زیر سوال ببریم. با این وجود اگر از ما تولید کنندگان حمایت های مالی و تسهیلاتی در زمینه گرفتن وام، بازپرداخت تسهیلات و یا حتی اعطای زمین برای احداث کارخانجات شود قطعا می توانیم از بسیاری کشورها عبور کنیم.

کد خبر: ۲۵۴٬۲۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha