۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷
نبود زیرساخت برق و آب پایدار؛ چالش معادن خراسان جنوبی| ۱۵ معدن استان احیا شده است
مدیر کل سازمان صمت خراسان جنوبی در گفتگو با بازار:

نبود زیرساخت برق و آب پایدار؛ چالش معادن خراسان جنوبی| ۱۵ معدن استان احیا شده است

آریافر مدیر کل سازمان صمت خراسان جنوبی با تاکید بر پتانسیل بالای این استان در حوزه معادن می گوید: نبودن زیرساخت برق و آب پایدار اصلی ترین چالش است، به طوری که اغلب معادن الان با ژنراتور کار می کنند.

بازار؛ گروه استان ها: استان خراسان جنوبی جزو ۵ استان با معادن غنی و پتانسیل معدنی بالا است که طی چند سال اخیر توانسته است همگام با دیگر بخش ها در مسیر ایجاد ارزش افزوده بالا حرکت کنند. با این وجود معدن کاران این استان نیز همانند دیگر فعالان حوزه معادن کشور از نبود یکسری تکنولوژی ها و امکانات از جمله ماشین آلات سنگین گلایه دارند.

۷۶ درصد ذخایر زغال کشور در خراسان جنوبی است

احمد آریافر مدیر کل سازمان صمت استان خراسان جنوبی در خصوص ظرفیت های استان در حوزه معادن در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: همانطور که می دانید استان خراسان جنوبی یکی از استان های با پتانسیل معدنی بالا است به گونه ای که بیش از ۵۸ نوع ماده معدنی را در استان داریم. به این معنا که ظرفیت های خوبی در زمینه مواد معدنی فلزی مثل طلا، آهن، مس، سرب و روی داریم.

آریافر افزود: از سوی دیگر در خصوص غیر فلزی ها نیز ذغال را داریم که حدود ۷۶ درصد از ذخایر ذغال کشور است و بخش عظیمی از این ذغال ها کار نشده است در صورتی که این ماده نقش موثری در صنعت فولاد دارد و باید روی این موضوع در استان کار کرد.

وی با اشاره به خاک های صنعتی استان گفت: ما در حوزه بنتونیت پتانسیل بالایی داریم و بیش از ۱۴۰ معدن بنتونیت در استان داریم که این ماده پرکاربرد ترین ماده معدنی دنیا و بسیار حائز اهمیت است. ضمن اینکه در زمینه سنگ هم این استان بسیار غنی است و جزو ۵ استان برتر از نظر تنوع سنگ ها هستیم و ذخیره سنگ های ساختمانی که داریم از نظر تنوع رنگ، کمیت و مدل ها حائز اهمیت است که باید روی آن کار شود.

آریافر مدیر کل سازمان صمت استان خراسان جنوبی: در زمینه تکمیل زنجیره ارزش افزوده مواد معدنی در استان چندان کار نشده است، لذا برای تکمیل زنجیره لازم است که در کنار معادن، کارخانه های فرآوری احداث شود

آریافر خاطر نشان کرد: این همه تنوع موجب شده به عنوان پنجمین استان معدنی کشور شناخته بشویم اما متاسفاته در زمینه تکمیل زنجیره ارزش افزوده مواد معدنی در استان چندان کار نشده است. لذا برای تکمیل زنجیره لازم است که در کنار معادن، کارخانه های فرآوری احداث شود و مجددا برای محصولات فرآوری شده ای که تولید می شود نیز باید صنایع وابسته به آن را در استان ایجاد کنیم. بنابراین در نگاه جدیدی که داریم بنا است که این زنجیره ارزش افزوده در استان تکمیل شود و به عبارت دیگر از خام فروشی در کشور جلوگیری شود.

هزینه بالا فرآوری سنگ و ضرورت ورود سرمایه گذاران بخش حاکمیتی

مدیر کل سازمان صمت استان خراسان جنوبی در ادامه گفت: در خصوص سنگ ها هم همین پیش بینی را داریم و متاسفانه علی رغم پتانسیل بالایی که در حوزه انواع سنگ ها داریم سنگ خراسان جنوبی را در کشور نمی شناسند چرا که به دلیل ضعف در فرآوری، کمتر در بازار حضور داشته ایم. بنابراین برای اینکه بتوانیم سنگ خراسان جنوبی را در کشور معرفی کنیم و سپس امکان صادرات آن را فراهم کنیم اول باید روی زیرساخت فرآوری کار کنیم و به عبارتی بتوانیم یک کارخانه فرآوری در استان راه اندازی کنیم.

آریا فر با تاکید بر اینکه هزینه تولید و فرآوری سنگ ها بالا است، گفت: باید یک سرمایه گذاری از سوی بخش حاکمیت وارد این حوزه شود و از آن طرف بازار فروش مطمئنی برای آن مشخص شود.

تامین زیرساخت آب و برق؛ پیش شرط تبدیل خراسان جنوبی به یک قطب معدنی

وی گفت: کلیه این مسائلی که گفته شد از نبود زیرساخت ها در استان رنج می برد و چند مشکل اساسی در استان داریم که اگر این مسائل رفع شود استان به عنوان یک قطب معدنی در کشور شناخته خواهد شد و معادنی فعال خواهد شد.

آریافر ادامه داد: در واقع الان زیر ساخت آب و برق اصلی ترین مشکل و چالش در این حوزه در استان ما است و استان از این دو رنج می برد. به طوری که معادن استان الان اغلب با ژنراتور کار می کنند که برای توسعه معادن کفایت نمی کند. البته برنامه هایی هست تا بتوان این زیرساخت ها فراهم شود چون سرمایه گذارانی که در حوزه مس و طلا کار می کنند مشکل مالی ندارند بلکه معادن شان مشکل زیر ساخت آب و برق دارد که باید تامین شود تا هم طرح های توسعه ای معادن اجرا شود و هم از آن طرف ارزش افزوده بیشتری ایجاد شود.

حوزه معادن از نبود ماشین آلات رنج می برند

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: یکی دیگر از چالش های موجود در حوزه معادن استان این است که در حالی ۷۷۶ معدن در استان داریم که از این تعداد حدود ۲۳۰ معدن که عمدتا معادن سنگ هستند به دلیل اینکه توجیه اقتصادی ندارد راکد است. در واقع چون در داخل بازار نیست و برای صادرات هم هزینه ها به خصوص هزینه های حمل و نقل بسیار بالا است توجیه اقتصادی ندارد. بنابراین همانطور که گفته شد تلاش خواهد شد در حوزه فرآوری سنگ سرمایه گذار پیدا کنیم تا کارخانه فرآوری احداث شود.

وی با اشاره به سیاست دولت مبنی بر احیای معادن کشور گفت: تا امروز ۱۵ معدن استان خراسان جنوبی احیا و فعال شده است.

آریافر در پایان گفت: سومین مشکل استان در حوزه معادن نبود تکنولوژی است که به صورت خاص به بحث ماشین الات معدنی برمی گردد؛ یعنی معادن ما از نبود ماشین الات رنج می برد. البته در استان با همکاری برخی ارگان ها و سازمان ها اولین ماشین معدنی توسط بخش خصوص وارد استان شده و مسیر تقریبا هموار شده است.

کد خبر: ۲۵۴٬۲۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha