۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸
ساخت ورزشگاه ملی را با شرکت‌های چینی پیش می‌بریم
معاون اجرایی رئیس‌جمهور خبر داد

ساخت ورزشگاه ملی را با شرکت‌های چینی پیش می‌بریم

معاون اجرایی رییس جمهور بر لزوم ساخت یک مجموعه ورزشی جدید تاکید کرد و گفت: جای یک ورزشگاه ملی در کشور خالی بود.

به گزارش بازار، محسن منصوری در حاشیه سفر معاون اول رئیس‌جمهور به چین در جمع خبرنگاران، درباره ساخت ورزشگاه جدید در تهران که قرار شده توسط چینی ها انجام شود، گفت: هدف اصلی از ساخت ورزشگاه جدید این است که ما این ورزشگاه را در طراز بین المللی ایجاد می کنیم و این موضوع درستی است که ما از ظرفیت های موجود حداکثر استفاده را کنیم مثل ورزشگاه آزادی و تختی که به سرعت اصلاح و موانعش بر طرف می شود اما اصلاح این مجموعه ها و ورزشگاه ها ظرفیت جدیدی به ما اضافه نمی کند.

وی افزود: سرانه ورزشی ما در تهران کم است حتی اگر این مجموعه ها به لحاظ کامل لحاظ شود باز نیاز به احداث مجموعه جدید است. ضمن اینکه ظرفیت بارگذاری در این مجموعه ها محدود است. زیرساخت ورزشگاه آزادی و تختی برای چند ده سال گذشته است و روی این زیر ساخت نمی توانید کار ویژه ای انجام دهید و شرایط فعلی را می توانید فقط حفظ و بهره برداری کنید.

معاون اجرایی رییس جمهور ادامه داد: ما معتقدیم با توجه به افزایش جمعیتی که تهران داشته و سرانه ورزشی پایینی که دارد باید بتوانیم سرانه را بالا ببریم و مجموعه های جدید ایجاد کنیم. هم شهرداری و هم دولت بر روی آن کار می کند. ما باید مجموعه آزادی و تختی و سایر مجموعه ها را بروزرسانی کنیم و شرایط را مطلوب کنیم اما لزوم ساخت یک مجموعه جدید ضروری است و به سرانه تهران اضافه می شود.

منصوری درباره سفر چین گفت: در معیت آقای مخبر و تعدادی از وزرا و نمایندگان محترم و ... دو روز در سفر چین به سر می بریم. در روز اول برنامه متمرکز بر نمایشگاه واردات چین بود. چین علاوه بر این که یک صادر کننده بزرگ است، به نوعی بزرگترین واردت کننده دنیاست و بیش از دو هزار و ۷۱۰ میلیارد دلار واردات سال ۲۰۲۲ چین بوده و این عدد بسیار بزرگی است. برای ما چین یک شریک راهبردی است و توافقات فیمابین دو کشور راهبردی است. با پیگیری هایی که رییس جمهور در دیدار با رییس جمهور چین داشت و با پیگیری های آقای مخبر بخش زیادی از این توافقات در مرحله اجرا قرار گرفته و طی می شود.

وی افزود: این سفر دو روزه نمایشگاه واردات چین یعنی صادرات توسط کشورهای دیگر به چین است. کشورما به لطف خدا در این نمایشگاه پرقدرت حاضر شد و بیش از ۵۰ شرکت از ایران در این نمایشگاه حضور داشت و نزدیک ۲۵۰ تاجر و بازرگان و فعال اقتصادی ایرانی هم حضور داشتند. غرفه های متعددی در حوزه هایی همچون نفت و پتروشیمی و... برپا شده بود. بیش از ۳ هزار شرکت در نمایشگاه حضور داشتند و این نمایشگاه بازار رقابت عرضه توانمندی ها بود.

منصوری ادامه داد: در روز دوم نشست کاربردی بین تجار ایرانی و چینی برگزار شد. نشست عملیاتی و همایش سرمایه گذاری فیمابین بود. از نقاط قوت این برنامه ها، نشست های تخصصی بود که مجموعه هیات ایرانی با ریاست دکتر مخبر با شرکت های بزرگ و توانمند چینی برگزار کردند.

وی تاکید کرد: با دستور رییس جمهور از حدود یک ماه پیش ما روی موضوعات متمرکز شدیم و آن هم ساخت یک مجموعه در طراز جمهوری اسلامی بود. مستحضرید که خیلی از زیرساخت ها در تهران و کشور از نظر فضای ورزشی کهنه شده البته ما بعد از انقلاب ورزشگاه های خوبی در تهران، اصفهان، خراسان و تبریز ساختیم ولی جای یک ورزشگاه ملی و مجتمع ملی مشتمل بر حوزه های مختلف ورزشی خالی بود. با تاکید رییس جمهور از حدود یک ماه پیش فرایند اجرایی این کار آغاز شد. بیش از ۶ جلسه با طرف چینی در تهران داشتیم و جلسه نهایی امروز در سفر چین برگزار شد. بلافاصله نمایندگان شرکت عازم تهران شدند و ما فردا در تهران قرارداد احداث مجموعه ورزشی را امضا می کنیم و کار طراحی با سرعت پیش می رود و در اجرای پروژه از ظرفیت شرکت های داخلی خودمان استفاده می کنیم. در حوزه طراحی و اجرا مجموعه های قابلی داریم ولی به دلیل محدودیت هایی که ممکن است در آینده داشته باشیم اصل کار را با شرکت های چینی پیش می بریم.

معاون اجرایی رییس جمهور تصریح کرد: سرعت این کار که در طراز بین المللی پیش می رود خوب بوده و مطالعات اولیه آن آغاز شده و مطالعات زمین شناسی و موقعیت یابی آن پیش رفته است. علاوه بر اینکه زمین شهر افتاب را برای این موضوع پیشنهاد دادیم یکی دو زمین دیگر هم در نظر گرفتیم تا اگر به هر دلیلی شرکت مشاور به دنبال زمین دیگر می گشت آنرا عرضه کنیم.

منصوری گفت: در کمترین زمین ممکن عملیات اجرایی کار را شروع می کنیم. تمام جلساتی که دو به دو بین هیات ایرانی و شرکت های اقتصادی و تجاری چین برگزار شد ناظر به یک پروژه یا چند اقدام بود که عملیاتی و اجرایی شده و با جدول زمان بندی شفاف و شیوه مالی شفاف در نظر گرفته شده است. ما امیدواریم با تداوم این پیگیری ها قراردادهای راهبردی فیمابین دو کشور جامعه عمل بپوشاند تا عملیاتی شود.

کد خبر: ۲۵۴٬۱۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha