۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
۵۰ هزار، کف قیمت پذیرفته شده دلار در بازار! | درایت سیاسی مانع از جهش نرخ ارز شد
«بازار» گزارش می دهد

۵۰ هزار، کف قیمت پذیرفته شده دلار در بازار! | درایت سیاسی مانع از جهش نرخ ارز شد

بدنبال تحولات منطقه، قیمت دلار درحالی کانال ۴۹ هزار تومان را ترک کرد و با افزایش هیجانی به ۵۴ هزار تومان رسید که این رشد قیمت خیلی دوام نیاورد اما دلار پس از آن دیگر به زیر ۵۰ هزار تومان باز نگشت.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از حمله نیروهای حماس به صهیونیستها در نیمه ماه گذشته، قیمت ها بلافاصله در بازارهای سرمایه گذاری منطقه و جهان دچار تغییر و در مسیر رشد قرار گرفتند، به طوری که دلار ۴۹ هزار تومانی که مدتها در این کانال جا خوش کرده بود از این کانال خارج و طی یکی دو روز به بیش از ۵۴ هزار تومان رسید. افزایش قیمتی که حاصل جو روانی حاکم بر بازار و هیجان افرادی بود که فکر می کردند با ایجاد تنش در کشورهای منطقه و احتمال گسترده تر شدن ابعاد جنگ، نیاز به تبدیل دارایی ها به ارز در بازار شکل می گیرد.

در چنین شرایطی خیلی ها بدون توجه به تبعات چنین تصمیمی خودسرانه اقدام به خرید ارز با قیمت بالا کردند، اقدامی که البته جز زیان عایده ای برای این افراد را در پی نداشت چرا که رشد هیجانی ارز فقط چند روز به طول انجامید و پس از آن قیمت ها هم در بازار طلا، سکه و هم ارز دوباره تا حدودی به سر جای قیمت اولیه خود بازگشتند. نکته قابل توجه در ایجاد نوسان قیمتی در بازار ارز طی این مدت با ایجاد تحولات منطقه ای این بود که نرخ دلار پس از خروج از لاک ۴۹ هزار تومان دیگر هیچ وقت به زیر ۵۰ هزار تومان برنگشت.

بخش عمده علت ایجاد آرامش در بازار ارز و ساماندهی قیمت ها همچنین جلوگیری از رشد میزان تقاضای کاذب برای ارز، ورود قاطعانه بانک مرکزی به این بازار و عرضه انبوه ارز در بازارهای رسمی است، رویکردی که باعث شده دلالان سودجو از بازار ارز فراری شوند

ثبات نسبی قیمت هادر بازار ارز و طلا

با عقبگرد قیمت ها در بازار ارز پس از فروکش شدن التهاب چند روزه این بازار در ماه گذشته، نرخها نیز در بازار سکه و طلا که به تبع رشد قیمت ها در بازار ارز صعودی شده بودند، شکسته شد و سکه تمام بهار آزادی که به بیش از ۳۳ میلیون تومان در آن روزها رسیده بود با سیر نزولی قیمت هم اکنون در کانال ۲۹ میلیون تومان قرار دارد. علاوه بر این قیمت ها در بازارهای سرمایه گذاری این روزها تا حدودی به ثبات رسیده و معامله طلا، سکه و ارز در بازارهای رسمی و صرافی ها بدون هیچ هیجان و یا التهاب خاصی در حال انجام است.

البته بخش عمده علت ایجاد آرامش در بازار ارز و ساماندهی قیمت ها همچنین جلوگیری از رشد میزان تقاضای کاذب برای ارز در روزهای ابتدایی جنگ بین نیروهای حماس و رژیم صهیونیستی، ورود قاطعانه بانک مرکزی به این بازار و عرضه انبوه ارز در بازارهای رسمی بود، به طوری که متقاضیان واقعی این کالا به راحتی می توانستند نیازهای خود را از چنین بازاری بدون هیچ مشکل یا مانعی تامین کنند.

این موضوع در کنار برخی مسائل سیاسی چون دست نداشتن ایران در وقوع جنگ بین فلسطینی ها با رژیم غاصب اسرائیل باعث شد تا تنش از بازار ارز رخت بربندد به طوری که حتی دلالان سودجو که در چنین شرایطی بدنبال ایجاد التهاب برای نوسان قیمت و کسب سود هستند نیز در بازار دیده نشوند.

چنانچه دامنه جنگ بین فلسطینیها با رژیم غاصب اسرائیل به کشورهای منطقه کشیده شود و یا تنش های سیاسی منجر به دخالت ایران در این جنگ می شد، بی تردید نرخ دلار بشدت بالا می رفت اما با توجه به مدیریت درست بازار ارز توسط بانک مرکزی و درایت تصمیم گیران سیاسی قیمت ها جهشی نشد

سیاست گذاری های درستی که مانع از جهش نرخ ارز در بازار شد

اسفندیار شاه منصوری، کارشناس اقتصادی و بازار در گفتگو با خبرگزاری «بازار» راجع به علل بازگشت ثبات نسبی قیمت ها به بازار ارز پس از رشد آن و در شرایطی که تنور جنگ همچنان در منطقه بین نیروهای مظلوم حماس و صهیونیستها داغ است، گفت: اینکه بازار ارز پس از رشد قیمتها در اوایل یک ماه گذشته دوباره توانست تا حدودی به ثبات برسد، ناشی از درایت سیاسی اعلام عدم دخالت ایران در این جنگ بود. از طرفی چون خود صهیونیست ها نیز به صراحت اعلام کردند؛ ایران دخالتی در این جنگ نداشته است، التهاب بازار ارز فروکش کرد. علاوه بر این در داخل نیز بانک مرکزی پس از جهش هیجانی قیمت ها در بازار ارز به خوبی توانست با اجرای سیاست های ارزی نیاز متقاضیان واقعی به ارز را تامین کند.

وی با بیان اینکه چنانچه دامنه جنگ بین فلسطینیها با رژیم غاصب اسرائیل به کشورهای منطقه کشیده شود و یا تنش های سیاسی منجر به دخالت ایران در این جنگ می شد، بی تردید نرخ دلار به بیش از ۷۰ هزار تومان می رسید، افزود: ایجاد نوسان قیمت ها در بازارهای سرمایه گذاری بخصوص ارز همیشه در بهبوحه جنگ در یک منطقه طبیعی و امری معمول است اما با توجه به مدیریت درست بازار ارز توسط بانک مرکزی برای جلوگیری از رشد بی منطق ارز در بازار همچنین در صورت ایجاد آتش بس بین فلسطین و صهیونیستها باز هم کاهش تدریجی قیمت ها در بازار ارز محتمل است.

قیمت دلار آزاد که هم اکنون بین ۵۱ و ۵۲ هزار تومان در نوسان است دیگر به سختی می تواند با افت وارد کانال ۴۹ و یا ۴۸ هزار تومان شود، از طرفی چون بازار طی یک ماه گذشته قیمت ۵۰ هزار تومانی را برای دلار به عنوان کف قیمت پذیرفته است، بنابراین افت نرخ این کالا دیگر به این آسانی ها رخ نمی دهد

۵۰ هزار تومان، کف قیمت پذیرفته شده دلار در بازار

این کارشناس بازار در ادامه اظهارداشت: البته باید بگویم قیمت دلار آزاد که هم اکنون بین ۵۱ و ۵۲ هزار تومان در نوسان است و دیگر به سختی می تواند با افت وارد کانال ۴۹ و یا ۴۸ هزار تومان شود مگر اینکه اتفاقات خاص سیاسی یا اقتصادی چون حذف تحریم ها با انجام مذاکرات برجام رخ دهد، که البته آن هم در این شرایط بعید به نظر می رسد. از طرفی نیز چون بازار طی این یک ماه قیمت ۵۰ هزار تومانی را برای دلار به عنوان کف قیمت پذیرفته است، بنابراین افت نرخ این کالا به کانالهای پایین تر به این آسانی ها رخ نمی دهد.

شاه منصوری اضافه کرد: هر چند نمی توان پیش بینی دقیقی از نرخ ها را در بازار ارز و طلا برای آینده داشت اما از آنجایی که فاکتورهای اقتصادی و سیاسی چون رسیدن به رشد بالای اقتصادی، کاهش نرخ تورم و یا انجام مذاکرات برجام برای رفع تحریم های بین المللی روی میز نیست با این حال قیمت ۵۰ هزار تومانی برای دلار رقم خیلی بالایی نمی باشد اما بانک مرکزی با اجرای سیاست گذاری های ارزی درست همچنین توجه به مهار شاخص نرخ تورم باید اقدامات خود را طوری به کار گیرد که قیمت دلار به جای افزایش قیمت حداقل در بازار ثابت باقی ماند.

این روزها بازار ارز شرایط آرامی را سپری می کند اما به گفته کارشناسان ورود سرمایه گذاران به چنین بازاری برای کسب سود، ریسک بالایی دارد، زیرا معلوم نیست قیمت ها در روزهای آینده چه رقمی شوند

سکه ۲۹ میلیون تومان و دلار آزاد در کانال ۵۱ هزار

بنا به این گزارش، این روزها بازار ارز شرایط آرامی را سپری می کند اما به گفته کارشناسان ورود سرمایه گذاران به چنین بازاری برای کسب سود، ریسک بالایی دارد زیرا معلوم نیست قیمت ها در روزهای آینده چه رقمی شوند. به طور مثال دلار آزاد همچنان در کانال قیمتی ۵۱ هزار تومان قرار دارد و در معاملات امروز مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل ۴۱ هزار و ۳۵۵ تومان و نرخ حواله دلار ۳۷ هزار و ۵۹۶ تومان رسیده است. همچنین قیمت هر اسکناس یورو نیز در مرکز مبادله ایران با افزایش نسبت به روز کاری گذشته ۴۴ هزار و ۴۴۰ تومان و یورو حواله ۴۰ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است.

علاوه بر ارز، هم‌ اکنون در بازار آزاد، قیمت طلای ۱۸ عیار نیز هر گرم ۲ میلیون و ۴۴۹ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه طرح جدید هم ۲۹ میلیون تومان است. همچنین قیمت نیم‌ سکه ۱۵ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه یک‌ گرمی ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین و به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا نیز در بازار داخلی، ۱۰ میلیون و ۶۱۱ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۹۶۷ دلار است.

کد خبر: ۲۵۴٬۱۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha