۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
کنجاله سویا؛ نهاده کمیاب و گران بازار| صادرات جهانی  ۲.۸۸ میلیارد دلاری گوشت بوقلمون در ۲۰۲۲
بازار بررسی می کند؛

کنجاله سویا؛ نهاده کمیاب و گران بازار| صادرات جهانی ۲.۸۸ میلیارد دلاری گوشت بوقلمون در ۲۰۲۲

در شرایطی که پرورش دهندگان طیور کشور با کمبود و گرانی نهاده به خصوص کنجاله سویا روبرو هستند، داده های فائو نشان می دهد صادرات جهانی گوشت بوقلمون از ۲.۸۸ میلیارد دلار فراتر رفته است.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت دام و طیور کشور با کمبود و گرانی نهاده های دامی مواجه است و به طور خاص مرغداران و پرورش دهندگان دیگر طیور با مشکل گرانی و کمبود کنحاله سویا مواجه هستند.

قیمت ۳۵ هزار تومانی کنجاله سویا در بازار آزاد

به طوری که به گفته ناصر نبی پور رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار تهران اخیرا در گفتگو با بازار در خصوص وضعیت تامین نهاده های تولید گفت: در حال حاضر نهاده هایی همچون ذرت و ریز مغذی ها در بازار موجود است اگرچه قیمت ها بالا است اما در بازار موجود است. اما در خصوص نهاده سویا کماکان به شدت مشکل داریم. در واقع قیمت کنجاله سویا در بازار آزاد ۳۵ هزار تومان شده در حالی که نرخ دولتی آن۲۰هزار و ۲۵۰ تومان است.

کمبود و گرانی نهاده های دامی در حالی مرغداران کشور را آزار می دهد که پرورش دهندگان دیگر طیور همچون بلدرچین و بوقلمون کشور نیز با این چالش ها مواجه هستند. اگرچه این پرورش دهندگان مشمول نهاده های سهمیه ای دولتی نیستند و نهایتا تا ۲۰ درصد از نیاز خود را با قیمت های دولتی تامین می کنند، با این وجود گرانی ها گریبانگیر این تولید کنندگان نیز است. به این ترتیب طی ماه های اخیر قیمت کلیه محصولات بخش طیور روندی افزایشی داشته و بر تولیدات این بخش اثر گذاشته است.

فائو: در سال ۲۰۲۲ در سراسر جهان محموله هایی به ارزش ۲.۸۸ میلیارد دلار گوشت بوقلمون تازه و منجمد صادر شده است

با این وجود بازار جهانی طیور روندی رو به رشد دارد و تولیدات نیز افزایشی است. در این میان بوقلمون از جمله محصولات پر تقاضا است که داده های جهانی نشان می دهد در سال ۲۰۲۲ در سراسر جهان محموله هایی به ارزش ۲.۸۸ میلیارد دلار گوشت بوقلمون تازه و منجمد صادر شده است.

نکته جالب توجه اینکه بیش از نیمی از صادرات بوقلمون در سال ۲۰۲۲ گوشت تازه و یا سرد بوقلمون بوده و حدود ۴۶ درصد هم مربوط به گوشت منجمد بوقلمون بوده است.

لهستان، آلمان و ایالات متحده؛ بزرگترین صادر کنندگان گوشت بوقلمون

داده های فائو نشان می دهد: در حوزه صادرات گوشت بوقلمون لهستان در صدر صادرات قرار دارد و در مدت نامبرده صادراتی به ارزش ۵۲۳ میلیون دلار رقم زده است که سهمی بیش از ۳۳ درصد از گوشت بوقلمون صادراتی را دارد. همچنین آلمان با رقم زدن صادراتی به ارزش ۲۹۷ میلیون دلار، ایالات متحده با ۲۴۶ میلیون دلار در رتبه دوم و سوم صادرات قرار دارند.

همچنین در این گزارش آمده است کشورهای ایتالیا، اسپانیا، مجارستان، فرانسه، اتریش، هلند، ایرلند، بلژیک، کرواسی، دانمارک، کانادا و بریتانیا» در رتبه های چهارم تا پانزدهم صادرات گوشت بوقلمون قرار دارند. به این ترتیب این ۱۵ کشور حدود ۹۹ درصد از صادرات جهانی گوشت بوقلمون را در سال ۲۰۲۲ رقم زده اند.

در این گزارش همچنین آمده است: در بحث صادرات گوشت بوقلمون سریعترین رشد و افزایش صادرات مربوط به کشور کرواسی است که نسبت به سال ۲۰۱۸ افزایشی ۶۶ درصدی داشته است. پس از آن نیز کشورهای هلند، کانادا و بلژیک بیشترین رشد را داشته اند.

از سوی دیگر در بین عرضه کننده های عمده ای که فروش گوشت بوقلمون تازه صادرات خود را کاهش داده اند، بریتانیا با کاهشی ۶۸ درصدی در صدر قرار دارد و پس از آن نیز ایرلند، فرانسه و ایتالیا در رتبه های بعدی قرار دارد.

کد خبر: ۲۵۴٬۰۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha